نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۹

شایعه: کارت گرافیک RTX 4090 با ۱۰۰ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی

گویا کارت گرافیک پرچم‌دار GeForce RTX 4090 با ۱۰۰ ترافلاپس توان پردازش FP32 خود، ۲.۵ برابر قوی‌تر از RTX 3090 Ti عمل می‌کند.

درحالی که شایعاتی درباره توان عملکرد چهار برابری پردازنده‌ی گرافیکی AMD RDNA3 نسبت به پرچم‌دار نسل قبل به گوش می‌رسد، ظاهرا انویدیا هم با پرچم‌دار تراشه‌های Ada Lovelace رویکرد مشابهی را در پیش گرفته است. انتظار می‌رود پردازنده گرافیکی AD102 که قرار است در کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 4090 مورد استفاده قرار بگیرد، بیش از ۱۰۰ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی داشته باشد؛ یعنی بیش از ۲.۵ برابر RTX 3090 Ti و ۲.۸ برابر RTX 3090 که قدرتمندترین پیشنهاد‌ها انویدیا در نسل فعلی به شمار می‌روند. لازم به ذکر است که توان پردازش گرافیکی FP32 لزوما نشان‌دهنده عملکرد گیمینگ یک کارت نخواهد بود. ولی قطعا در آن تأثیرگذار است.

Greymon55 و Kopite7kimi از مشهورترین منابع افشای اطلاعات صنعت سخت‌افزار، معتقدند که جنگ بر سر ترافلاپس بالاتر، فقط بخشی از رقابت چندجانبه‌ی سریع‌ترین کارت گرافیک‌های دسکتاپ در نسل بعد خواهد بود. شتاب‌دهنده ری تریسینگ، تکنولوژی سوپر رزولوشن و دیگر ویژگی‌هایی که در عملکرد یک GPU تأثیرگذارند، مطمئنا در انتخاب معماری مورد نظر نقش خواهند داشت.

پردازنده گرافیکی کارت گرافیک RTX

پردازنده گرافیکی AD102 برای دستیابی به توان گرافیکی ۱۰۰ ترافلاپس، از ۱۸۴۳۲ هسته CUDA که سرعت کلاک آن می‌تواند به ۲.۷ گیگاهرتز برسد بهره می‌برد. البته تقریبا مطمئنیم که بخشی از توان پردازنده گرافیکی AD102 در کارت گرافیک RTX 4090 غیرفعال خواهد شد. بنابراین سرعت کلاک پرچم‌دار این خانواده به‌طور خودکار بالاتر خواهد بود. براساس ادعای Greymon55، پرچم‌دار نسل بعد احتمالا با فرکانس بسیار مشابهی عرضه خواهد شد. در مورد تراشه AMD Navi 31 نیز به فرکانس ۳ گیگاهرتز اشاره شد که البته با فرض بهره‌گیری از کل توان پردازش این GPU بیان شده است.

یکی دیگر از نکات جالب توجهی که Kopite7kimi در اظهارات خود به آن اشاره کرد، استفاده از 24 گیگابایت حافظه VRAM در پردازنده گرافیکی AD102 است. فاش کننده‌ی این اطلاعات، تنها به‌نام RTX 4090 اشاره کرد. ما می‌دانیم که سری 3090 تنها محصولاتی بودند که سریع‌ترین ماژول‌های حافظه GDDR6X را دریافت کردند. بنابراین ممکن است انویدیا سرعت پین و طبیعتا حجم حافظه را برای مدل‌های دیگر کاهش دهد.


منبع VideoCardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده