نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۹

انجام اولین تست موفقیت آمیز نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل؛ Meteor Lake

شرکت Intel در جریان گزارش عملکرد مالی خود، به روشن شدن اولین سیستم مبتنی بر پردازنده نسل چهاردهمی Meteor Lake و پشت سر گذاشتن تست‌های موفقیت آمیز آن اشاره دارد.

اینتل مشخصا علاقه‌ی زیادی به انتشار آخرین اخبار معماری جدید خود موسوم به Meteor Lake دارد. بعد از معرفی نسل چهاردهم پردازنده‌های سری Core در سال گذشته، حالا اینتل تأیید کرد که اولین تراشه‌ی Meteor Lake روشن شد و تست‌های اولیه‌ی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل در توییتر تأیید کرد که تراشه‌های Meteor Lake روی سه سیستم‌عامل ویندوز، کروم و لینوکس بوت شد. او در ادامه خاطر نشان کرد که «سرعت عمل تیم توسعه‌دهندگان این محصولات در رسیدن به این نقطه عطف، نشان‌دهنده سلامت و وضعیت مطلوب پردازنده‌های Meteor Lake و فناوری ساخت Intel 4 است».

سری پردازنده‌های Meteor Lake اولین محصولات ۷ نانومتری اینتل به شمار می‌روند که بر پایه لیتوگرافی EUV ساخته می‌شوند. علاوه‌بر این، نسل چهاردهم پردازنده‌های اینتل از نظر ساختاری اولین تراشه‌های رده‌ی مصرف‌کننده اینتل هستند که برپایه طراحی چیپلت ساخته می‌شوند. در تکنولوژی ساخت چیپلت، از چند چیپ کوچک به‌جای یک تراشه‌ی بزرگ استفاده شده است که درکنار هم تشکیل یک پردازنده یکپارچه را می‌دهند.

پردازنده های نسل چهاردهمی Meteor Lake

پردازنده‌های Meteor Lake از حداکثر ۱۹۲ واحد اجرایی گرافیکی برخوردار هستند که دو برابر بیشتر از تعداد هسته‌های GPU تراشه‌های Alder Lake/Raptor Lake است. اینتل هنوز درباره تعداد هسته‌های CPU این پردازنده‌ها اظهارنظر نکرده، اما قبلا گفت که دامنه‌ی توان مصرفی آن‌ها از ۵ تا ۱۲۵ وات متغیر خواهد بود. پردازنده‌های Meteor Lake از کامپیوترهای رده بالای دسکتاپ تا لپ‌تاپ‌های رده پایین و کم مصرف را در بر خواهند گرفت.

لازم به ذکر است که روشن شدن پردازنده‌های اینتل Meteor Lake لزوما به‌معنی عرضه‌ی قریب الوقوع آن‌ها نخواهد بود. به‌طور مثال، با وجود اینکه خبر روشن شدن پردازنده گرافیکی اینتل Ponte Vecchio برای ابررایانه‌ها در اوایل سال ۲۰۲۱ منتشر شد، این محصول تازه به مرحله تست اولیه‌ی کاربران رسیده است. درحال حاضر اینتل سال ۲۰۲۳ را برای عرضه پردازنده‌های Meteor Lake در نظر دارد.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده