نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۶

تست کارت گرافیک ۹۰۰ واتی انویدیا با ۴۸ گیگابایت حافظه

به نظر می‌رسد که انویدیا درحال تست یک کارت گرافیک قدرتمند ۴۸ گیگابایتی با توان مصرفی ۹۰۰ وات و نسخه‌ی کاملی از GPU نسل جدید AD102 است.

اگر به خاطر داشته باشید، اواخر سال گذشته گزارشی مبنی بر توان مصرفی نزدیک به یک کیلوواتی پرچم‌دار سری Ada Lovelace منتشر شد. حالا به نظر می‌رسد که توان مصرفی این کارت، بیش‌ازپیش بینی‌های قبلی از آب درآمده است و احتمالا به ۹۰۰ وات هم می‌رسد. ظاهرا کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 40 برای این منظور نه با یک، بلکه با دو کابل برق ۱۶ پین تغذیه می‌شود.

لازم به ذکر است که تاکنون منابع متعددی تأیید کردند که بالاترین مدل کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 40 با توان ۶۰۰ وات طراحی می‌شود. احتمالا این مدل همان GeForce RTX 4090 خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود مدل ۹۰۰ واتی همان RTX 4090 Ti باشد که باید بعد از این مدل به بازار عرضه شود. ضمنا نباید احتمال بازگشت سری TITAN کارت گرافیک‌های انویدیا را رد کرد. چرا که منبع افشای این اطلاعات مدعی شده که این کارت به ۴۸ گیگابایت حافظه گرافیکی با سرعت ۲۴ گیگابیت بر ثانیه مجهز خواهد شد.

کابل های 16 پین کارت گرافیک پرچمدار RTX 40

علاوه‌بر این، Kopite7kimi جدیدترین مشخصات منتسب به کارت گرافیک‌های RTX 4080 و 4070 را منتشر کرد که نکته‌ی جالب آن، استفاده از دو GPU متفاوت در این دو محصول انویدیا است. براین اساس گفته می‌شود RTX 4080 به یک پردازنده گرافیکی AD103 مجهز شده و RTX 4070 از یک تراشه AD104 استفاده می‌کند. همچنین گویا انویدیا حجم حافظه VRAM کارت گرافیک‌های رده بالای خود را افزایش داده است و حالا از ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی در سری xx080 و ۱۲ گیگابایت حافظه در سری xx70 استفاده می‌کند.

البته که این اطلاعات هنوز در حد شایعه هستند و توسط انویدیا تأیید نشدند. اما اعتبار این منابع باعث می‌شود که اظهارات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. ضمن اینکه با درنظرگرفتن ادعای شرکت Nvidia مبنی‌بر ارائه عملکرد دوبرابری پردازنده‌های سری Ada Lovelace در مقایسه با پیشنهاد‌ها فعلی این شرکت که به منظور رقابت با محصولات سری RDNA 3 شرکت AMD آماده شده، باید انتظار تلاش همه جانبه تیم سبز برای دستیابی به این هدف را داشته باشیم که شامل توان مصرفی، قیمت احتمالی و ملزومات دیگر می‌شود.

در صورتی که شایعات حقیقت داشته باشند، کارت گرافیک‌های سری RTX 40 باید در ماه سپتامبر یا اکتبر سال جاری معرفی شوند. احتمالا انویدیا ابتدا مدل‌های رده‌بالای RTX 4090 و 4080 و 4070 را روانه‌ی بازار می‌کند و سپس سراغ معرفی مدل‌های پایین‌تر می‌رود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده