نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۴۸

احتمال عدم پشتیبانی پردازنده گرافیکی پرچمدار سری RTX 40 از PCIe Gen5

یک منبع موثق در توییتر مدعی شده که پردازنده گرافیکی AD102 که در مدل پرچم‌دار کارت‌های گرافیک‌ RTX 40 مورد استفاده قرار می‌گیرد، از استاندارد PCIe Gen5 پشتیبانی نخواهد کرد.

Kopite7Kimi که به افشای اطلاعات غیررسمی انویدیا در توییتر شهرت دارد، امروز تأیید کرده که پردازنده گرافیکی پرچم‌دار AD102 از نسل بعد، از رابط PCIe Gen5 برخوردار نخواهد بود. درحال حاضر این ادعا فقط در حد یک شایعه است، اما اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، کارت‌های گرافیک‌ GeForce RTX 40 در سیستم‌های دسکتاپ نسل بعد، ایجاد گلوگاه نخواهند کرد.

در حال حاضر تنها پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل هستند که از استاندارد PCI Express 5.0 پشتیبانی می‌کنند، اما همزمان با معرفی پردازنده‌های گرافیکی Ada توسط انویدیا، AMD نیز برای عرضه پلتفرم Ryzen 7000 مبتنی بر پردازنده‌های گرافیکی Raphael آماده می‌شود که به احتمال زیاد از استاندارد ارتباطی نسل 5 برخوردار خواهند بود.

پیش از این در خلال شایعات از احتمال پشتیبانی تراشه‌های مبتنی بر معماری Ada Lovelace از رابط اینترفیس PCIe Gen5 گفته شده بود که برای عرضه در اواخر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شدند. علت این ادعا استفاده از کانکتورهای برق ۱۶ پین در این محصولات بود که با مشخصات Intel ATX 3.0/PCIe Gen5 برای انتقال ۶۰۰ وات توان مصرفی در مدل پرچم‌دار این سری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

توان مصرفی کارت گرافیک های RTX 40

از سوی دیگر، شایعه‌ی عدم برخورداری از استاندارد Gen5، بسیار غیرمنتظره به‌نظر می‌رسد. زیرا انویدیا در ماه مارس سال ۲۰۲۲ از معماری Hopper برای پردازنده‌های گرافیکی دیتابیس خود رونمایی کرد که برای نخستین بار از از رابط PCIe Gen5 در معماری پردازنده‌های گرافیکی پشتیبانی می‌کرد.

Kopite در ادامه اظهار داشته که ساختار پیکربندی هسته FP32 در نسل جدید تراشه‌های گرافیکی انویدیا به‌سادگی Ampere نخواهد بود. بنابراین نباید احتمال تغییر مجدد تعداد هسته‌های CUDA در نسل جدید کارت‌های گرافیک‌ سری GeForce RTX را رد کرد. تغییر در ماتریس واحدهای FP32 می‌تواند تعداد هسته‌ها و توان محاسباتی GPU را افزایش داده یا حتی ساختار هسته‌ی جدیدی را معرفی کند. اما درحال حاضر برای اظهارنظر در این‌باره خیلی زوده است.

انویدیا معمولاً جزئیات معماری GPU را تا نزدیک شدن به لحظه‌ی رونمایی رسمی از آن‌ها مخفی نگه می‌دارد. درواقع وقتی از پردازنده گرافیکی GA102 رونمایی شد، بسیاری از شرکای تجاری انویدیا نیز نمی‌دانستند که تعداد هسته‌های FP32 دو برابر شده است. به‌طوری که هنوز که هنوز است در برگه‌ی اطلاعات دستگاه و توضیحات مشخصات محصول، تعداد هسته‌های اشتباهی برای این GPU مشاهده می‌شود.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده