نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۵۹

تأیید توان مصرفی ۶۰۰ واتی کارت گرافیک RTX 4090

Moore's Law is Dead در گزارش جدید خود تأیید کرد که توان مصرفی پرچم‌دار کارت گرافیک‌های نسل بعد انویدیا به ۶۰۰ وات می‌رسد و این میزان ممکن است در برخی مدل‌های سفارشی حتی فراتر از این هم برود.

به نظر می‌رسد که انویدیا نسبت به محصولات نسل جدید AMD احساس خطر کرده است. شایعات می‌گویند که برای اطمینان از عملکرد قوی‌تر کارت گرافیک‌های سری RTX 40 نسبت به RDNA 3، این شرکت ترفندهای عجیبی را به کار خواهد گرفت. براساس گزارش جدید Moore's Law is Dead، انویدیا تأیید کرد که توان مصرفی کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 4090 از نسل بعد، به ۶۰۰ وات می‌رسد؛ بالاترین ظرفیتی که کابل‌های برق ۱۶ پین PCIe 5.0 قادر به انتقال آن هستند.

ظاهرا انویدیا برای رقابت با لاین آپ RDNA 3، توان مصرفی پردازنده‌های گرافیکی خود را به حداکثر میزان ممکن رساند تا از برتری محصولات خود اطمینان حاصل کند. حتی گفته می‌شود برخی مدل‌های سفارشی RTX 4090 که توسط شرکای تجاری انویدیا تولید می‌شوند، توان مصرفی فراتر از این هم خواهند داشت. لازم به ذکر است که توان مصرفی کارت گرافیک RTX 3090 به ۳۵۰ وات می‌رسد و TBP کارت گرافیک RTX 3090 Ti نیز ۴۵۰ وات اعلام شده است.

کارت گرافیک RTX 4090

اما دلیل اینکه گفته می‌شود کارت گرافیک‌های RDNA 3 تهدیدی برای سری Lovelace محسوب می‌شوند این است که پردازنده‌های گرافیکی RDNA 3 براساس شایعات از یک طراحی مبتنی بر چیپلت برخوردار هستند که به AMD اجازه می‌دهد تا با استفاده از چند سیلیکون درکنار هم، تراشه‌های گرافیکی بزرگتری را تولید کند. از طرفی انتظار می‌رود تراشه‌های RDNA 3 به‌طور قابل توجهی بهینه تر از معماری RDNA 2 باشند که این امر برتری‌های جدید و زیادی را در اختیار محصولات Radeon قرار می‌دهد.

انویدیا می‌داند که یک پرچم‌دار قدرتمند تا چه اندازه می‌تواند در موفقیت محصولات نسل بعد آن‌ها مؤثر باشد. لذا آن‌ها مجبورند تا حداکثر توان عملکرد ممکن را از محصولات سری RTX 40 استخراج کنند. پس اگر شکست دادن AMD به توان مصرفی بالاتر محصولات RTX 40 منجر می‌شود، انویدیا ترجیح می‌دهد این هزینه را تحمل کند تا اینکه ریسک شکست در مقابل رقیب را بپذیرد.

کابل برق کارت گرافیک RTX 4090

علاوه‌بر این، انویدیا در ادامه به جز AMD با یک رقیب دیگر به نام اینتل نیز در بازار GPU مواجه خواهد شد. هر دو رقیب آن‌ها حالا پاسخ اختصاصی خود را برای تکنولوژی DLSS شرکت Nvidia دارند. هردوی آن‌ها فرصت این را دارند تا در آینده روی سخت‌افزار ری تریسینگ خود کار کنند. بنابراین دو برگ برنده انویدیا در محصولات سری RTX 30 در آینده دیگر قابل اتکا نخواهند بود و این می‌تواند فرصت تصاحب تاج و تخت پردازنده‌های گرافیکی در جهان را در اختیار رقبا قرار دهد.

همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، انویدیا باید برای اطمینان از برتری محصولات RTX در زمینه عملکرد کاری، باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد. اگر چنین کاری انجام نشود، برند آن‌ها ضربه خواهد خورد؛ اتفاقی که می‌تواند بیشترین آسیب را به تجارت یک شرکت بزند.


منبع overclock3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده