نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۴۳

ورود کارت گرافیک GeForce RTX 4090 به مرحله تست اولیه

به‌نظر می‌رسد که انویدیا فرایند تست عملکرد قوی‌ترین پردازنده گرافیکی نسل جدید خود با 24GB حافظه GDDR6X را برای کارت گرافیک پرچم‌دار GeForce RTX 4090 شروع کرده است.

براساس گزارش Kopite7kimi از منایع موثق در انتشار اطلاعات غیررسمی انویدیا، پردازنده گرافیکی AD102 که در کارت گرافیک پرچم‌دار GeForce RTX 4090 مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارد فاز بررسی عملکرد شده است. ضمناً این منبع اگاه اعلام کرده که انویدیا نسل جدید کارت‌های گرافیک‌ خود را مطابق روند همیشگی نام‌گذاری کرده و سری GeForce RTX 40 می‌نامد. پیش از این شایعه شده بود که انویدیا با عبور از نام RTX 40، نسل جدید محصولات خود را با پیشوند RTX 50 نام‌گذاری خواهد کرد.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا انویدیا پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace را به مرحله تولید انبوه رسانده یا خیر؛ اما همان‌طور که پیش از این به آن اشاره شده بود، احتمالاً در اواسط سال ۲۰۲۲ شاهد این اتفاق خواهیم بود. بنابراین احتمالاً تراشه‌ای که در اینجا مورد بررسی قرار گرفته، نسخه اولیه‌ای پردازنده گرافیکی AD102 است. همچنین اگر این GPU به مرحله آزمایش رسیده، می‌توان در آینده نزدیک انتظار افشای اطلاعات بیشتری را از عملکرد آن داشت.

البته که نمودارها و اعداد و ارقامی که از این بررسی‌ها به گوش می‌رسد، هنوز چندان قابل‌توجه به‌نظر نمی‌رسد. زیرا این تراشه‌ها و درایوهای اختصاصی آن‌ها همچنان راه زیادی تا رسیدن به محصول نهایی در پیش دارند. اما در هر حال می‌توان از این طریق ایده‌ی اولیه‌ای از عملکرد پردازنده‌های گرافیکی نسل بعد به‌دست آورد.

پردازنده گرافیکی GeForce RTX 4090

یکی دیگر از نکات جالب توجهی که Kopite7kimi در اظهارات خود به آن اشاره کرده است، استفاده از 24گیگابایت حافظه VRAM در پردازنده گرافیکی AD102 است. فاش کننده‌ی این اطلاعات، تنها به‌نام RTX 4090 اشاره کرده و ما قبلاً می‌دانیم که سری 3090 تنها محصولاتی بودند که سریع‌ترین ماژول‌های حافظه GDDR6X را دریافت کردند. بنابراین ممکن است انویدیا سرعت پین و طبیعتاً حجم حافظه را برای مدل‌های دیگر کاهش دهد.

چیزی که مسلم است، عبور از پهنای باند حداکثری یک ترابایت بر ثانیه در کارت‌های گرافیک‌ رده مصرف‌کننده است که از این حیث یک رشد ۱۵ درصدی نسبت به محصولات فعلی به شمار می‌رود. حالا علاوه‌براین باید تأثیر دیگر تکنولوژی‌های نوآورانه‌ای را که در معماری Ada Lovelace مورد استفاده قرار گرفته در نظر داشته باشیم.

انتظار می‌رود خانواده پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace یک جهش بین نسلی مشابه Maxwell به Pascal را نسبت به تراشه‌های فعلی انویدیا با خود به ارمغان آورند. درحال حاضر نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بازه زمان تقریبی عرضه‌ی این محصولات در نظر گرفته می‌شود. از سوی دیگر انتظار می‌رود وضعیت عرضه و قیمت این محصولات چندان تفاوتی با کارت‌های گرافیک‌ سری امپر نداشته باشد. هرچند انویدیا میلیاردها دلار هزینه را صرف پیش سفارش ویفرهای TSMC 5nm کرده است.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده