نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۶

عرضه کارت گرافیک رده پایین AMD Radeon RX 6400 با قیمت ۱۵۹ دلار

AMD کارت گرافیک AMD Radeon RX 6400 را به‌عنوان پیشنهاد رده پایین و کم مصرف خود از سری RDNA 2 با قیمت رقابتی ۱۵۹ دلار روانه بازار کرد.

کارت گرافیک AMD RX 6400 ضعیف‌ترین GPU مجزای AMD از خانواده RDNA2 است که تاکنون روانه بازار شده است. البته این مدل کاملاً جدید محسوب نمی‌شود؛ چراکه AMD قبلاً این محصول را در ماه ژانویه در اختیار تولیدکنندگان OEM قرار داده بود، اما این نخستین بار است که پردازنده گرافیکی مذکور مستقیماً در اختیار کاربران عمومی بازار نیز قرار گرفته است. از طرفی، سایر شرکت‌های تولید کننده کارت‌های گرافیک‌ مبتنی بر این GPU نیز امروز از محصولات خود رونمایی کردند که اکثراً شامل یک طراحی تک فن و ویژه‌ی سیستم‌های کم مصرف ساخته شده است.

کارت گرافیک AMD Radeon RX 6400 از یک پردازنده گرافیکی Navi 24 با ۷۶۸ پردازنده استریم استفاده می‌کند. لذا این کارت عملاً یک نسخه تضعیف‌ شده از کارت گرافیک RX 6500 XT است که سرعت کلاک تراشه‌ی آن به ۱۹۲۳ مگاهرتز می‌رسد. سرعت کلاک گیمینگ این GPU نیز ۲۰۳۹ مگاهرتز اعلام شده و فرکانس بوست آن در بیشترین حالت به ۲۳۲۱ مگاهرتز می‌رسد. بنابراین عملکرد این GPU با مدل OEM که در ماه ژانویه عرضه شده بود تفاوتی ندارد.

این کارت از ۴ گیگابایت حافظه VRAM با فناوری GDDR6X برخوردار است و رابط درگاه حافظه آن ۶۴ بیت است. هنوز هیچ خبری از آماده‌سازی مدل اورکلاک این کارت برای شرکای تجاری AMD نیست. بنابراین می‌توان فرض کرد که این GPU با سرعت‌های بالاتری در دسترس قرار نخواهد گرفت.

کارت گرافیک Radeon RX 6400

کارت گرافیک Radeon RX 6400 با تراشه Navi 24

هیچ یک از کارت‌هایی که امروز به بازار عرضه شده نیازی به استفاده از کانکتورهای برق جداگانه ندارند. تمام توان مصرفی این کارت‌ها ازطریق رابط PCI-Express تأمین می‌شود که برای انتقال توان مصرفی ۵۳ واتی این کارت کاملا کافی است.

AMD Radeon 6400 برای بررسی بیشتر، تاکنون در اختیار چند رسانه چینی قرار گرفته که ظاهراً عرضه انحصاری آن را برعهده دارند. درحال حاضر نتایج تست عملکرد مدل‌های Sapphire Pulse or XFX Speedster در دسترس قرار دارد.

عملکرد Radeon RX 6400 3DMark – منبع: Expreview

عملکرد Radeon RX 6400 3DMark – منبع: Expreview

AMD عملکرد RX 6400 را با کارت‌های گرافیک‌ GeForce GTX 1650 و GTX 1050مقایسه می‌کند

براساس نتایج عملکرد ارائه شده، کارت گرافیک RX 6400 جایی در میان RX 6500XT و GTX 1650 از انویدیا قرار می‌گیرد. ضعف عملکرد آن در مقابل کارت گرافیک 1650 به‌دلیل محدودیت رابط حافظه ۶۴ بیت ایجاد شده است.

البته یکی دیگر از نقاط ضعف این کارت، چیزی است که در RX 6500XT نیز شاهد آن بودیم. این بدان معنا است که رابط اینترفیس PCIe Gen4 و عدم برخورداری از قابلیت انکدینگ H264/265 که باعث تضعیف توان آن در عملکرد گیمینگ شده است. البته خود AMD به مقایسه کارت گرافیک جدید خود با GeForce GTX 1650 و GTX 1050 پرداخته که هر دو کارت‌های گرافیک‌ رده پایین و ۷۵ واتی انویدیا از نسل‌های قبل محسوب می‌شوند.

AMD به مقایسه کارت گرافیک جدید خود با GeForce GTX 1650 و GTX 1050 پرداخت

قیمت رسمی کارت گرافیک RX 6400 درحال حاضر ۱۵۹ دلار است که ۴۰ دلار ارزان‌تر از RX 6500XT است. انویدیا تاکنون پیشنهادی به این ارزان قیمتی ارائه نکرده تا از آخرین نسل معماری Ampere برخوردار باشد. کارت گرافیک RTX 3050 تیم سبز ارزان ترین مدل در میان سری امپر محسوب می‌شود که ۲۵۹ دلار قیمت گذاری شده است. هرچند برخلاف پیشنهاد AMD، پیدا کردن کارت گرافیک 3050 به قیمت مصوب تقریباً غیرممکن است.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی وسایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده