نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۲

کارت های گرافیک‌ انویدیا و AMD در نزدیکی قیمت‌های مصوب

آخرین بررسی‌ها از بازار کارت‌های گرافیک‌ گیمینگ نشان می‌دهد که محصولات AMD و انویدیا حالا تنها چند درصد تا رسیدن به سطح قیمت‌های مصوب فاصله دارند.

جدیدترین گزارش 3DCenter از وضعیت امیدوار کننده بازار کارت‌های گرافیک‌ در ماه آوریل خبر می‌دهد. باوجود منابع محدودی که 3DCenter به جمع‌آوری داده‌های فروش از آن می‌پردازد، باید گفت که این سایت تاکنون معتبرترین نتایج را براساس بازار کشورهای آلمان و اتریش ارائه کرده است. علاوه‌براین، داده‌های این سایت بیشترین سابقه‌ی مستمر را در تحلیل نوسانات بازار GPU داشته است.

کاهش قیمت کارت گرافیک های انویدیا و AMD

نمودار قیمت متوسط کارت‌های گرافیک‌ انویدیا و AMD در بازار نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۲۲، به‌طور مداوم شاهد روند نزولی قیمت‌ها در آلمان و اتریش بوده‌ایم. به طوری که تقریباً از حدود ۸۰ درصد بالاتر از قیمت‌های مصوب به چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۹ درصد گران‌تر از MSRP رسیدیم. قیمت کارت‌های گرافیک‌ نسل فعلی انویدیا و AMD در ۱۶ ماه اخیر تا این حد پایین نبوده است.

معمولاً گزارش این سایت هر سه هفته یک بار به‌روزرسانی می‌شود و در هر نوبت، درصد تغییرات قیمت‌ها نسبت به وضعیت مورد انتظار در قالب نمودار نمایش داده می‌شود. روند کاهشی قیمت کارت‌ها گرافیک‌ نشان می‌دهد که احتمالاً در دوره‌ی بعدی گزارش 3DCenter، نمودار قیمت‌ها بعد از مدت‌ها به نرخ مصوب خواهد رسید. براساس داده‌های ارائه شده، وضعیت دسترسی کاربران به کارت‌های گرافیک‌ نسل فعلی، از زمان عرضه‌ی این محصولات هیچگاه به این خوبی نبوده است.

احتمالاً این شرایط به‌دلیل دست نگه داشتن بخشی از خریداران برای رسیدن به قیمت‌های پایین‌تر از MSRP به وجود آمده است. این درحالی‌است که تنها چند ماه از زمان عرضه این محصولات می‌گذرد. هنوز نه AMD و نه انویدیا اطلاعیه‌ای مبنی بر کاهش قیمت‌های پیشنهادی خود ارائه نکردند. هر دو شرکت بیشتر تمایل دارند تا فروش پردازنده‌های گرافیکی خود را ازطریق ارائه باندل این محصولات درکنار بازی‌های پرطرفدار تقویت کنند. رویکردی که در نسل‌های گذشته نیز در پیش گرفته شده بود.

بزرگ‌ترین تولیدکنندگان GPU در جهان، برای معرفی و عرضه نسل جدید محصولات خود طی ۵ تا ۶ ماه آینده برنامه‌ریزی می‌کنند. AMD نسخه به‌روزرسانی شده‌ی کارت‌های گرافیک‌ سری RDNA2 را در ماه می به بازار عرضه خواهد کرد.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده