نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۸

شایعات جدید از کارت های گرافیک‌ دسکتاپ اینتل آرک

براساس جدیدترین اطلاعات فاش شده از کارت‌های گرافیک‌ دسکتاپ سری A اینتل Arc Alchemist، این مجموعه شامل چهار مدل مختلف می‌شوند که احتمال تأخیر در زمان عرضه آن‌ها وجود دارد.

جدیدترین شایعات در خصوص کارت‌های گرافیک‌ دسکتاپ سری اینتل آرک به نقل از Enthusiast Citizen مطرح شده که از منابع شناخته شده در زمینه افشای اطلاعات موثق محسوب می‌شود. این منبع مدعی شده که باوجود معرفی پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ اینتل، مدل‌های رده بالای این سری به همراه محصولات ویژه‌ی کامپیوترهای دسکتاپ ممکن است تا اواخر نیمه نخست سال ۲۰۲۲ با تأخیر مواجه شوند.

در حال حاضر دلیل این تأخیر مشخص نیست اما احتمالاً به وضعیت عرضه‌ی GPU در بازار ارتباط داشته باشد که درحال حاضر با مشکلات زیادی مواجه است. گزارش‌ها حاکی از آن است که اینتل ترجیح می‌دهد به‌جای سرهم کردن و عرضه‌ی نامنظم محصولات خود زمان آن را به تعویق بیاندازد. Enthusiast Citizen ازطریق وبسایت Bilibili می‌نویسد:

«احتمالاً محصولات دسکتاپ اینتل مجدداً با تأخیر مواجه شوند. دلیل این تصمیم معلوم نیست، اما به هرحال احتمالاً در اواخر سه‌ماهه دوم یا اوایل سه‌ماهه سوم سال آینده شاهد عرضه این محصولات خواهیم بود. کارت‌های گرافیک‌ سری A در مجموع چهار مدل مختلف را در بر می‌گیرند که شامل A770 و A750 و A580 و A380 می‌شوند. مدل A770 احتمالاً عملکردی در سطح 3060Ti خواهد داشت، بنابراین A770 قوی‌تری مدل در این مجموعه نبوده و احتمالاً تراشه‌ای مانند A970 نیز در میان است.

پردازنده گرافیکی A770M از 16GB حافظه VRAM برخوردار است اما حجم حافظه A770 مشخص نیست. هرچند انتظار می‌رود کمتر از این میزان باشد. کارت‌های گرافیک‌ A750 و A580 نیز ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی دارند. مدل A380 نیز ضعیف‌ترین عضو این خانواده است که عملکرد آن باید قوی‌تر از RX 6400 باشد.»

اولین کارت گرافیک دسکتاپ اینتل

همان‌طور که اشاره شد، Enthusiast Citizen معتقد است، اینتل چهار کارت گرافیک گیمینگ را برای پلتفرم دسکتاپ در نظر دارد. کارت گرافیک A770 که از پردازنده گرافیکی ACM-G10 بهره می‌برد و مدل‌های میان‌رده‎ی A750 و A580 که به همراه مدل A380 با تراشه‌ی ACM-G11، تنها مدل رده پایین این سری خواهد بود. روز گذشته، کارت گرافیک Alchemist Arc A770 برای اولین‌بار در اخبار غیررسمی دیده شد تا حداقل وجود آن تأیید شود.

Arc A380 نیز تاکنون در اخبار فاش شده‌ی مختلفی حضور داشته تا به‌نوعی با انتشار نتایج بنچمارک تأیید شده است. بنابراین از این مجموعه تنها Arc A750 و Arc A580 هستند که هنوز دیده نشدند ولی احتمالاً به‌زودی شاهد انتشار اطلاعاتی از آن‌ها خواهیم بود. فاش کننده‌ی این اطلاعات در مورد عملکرد تراشه‌های سری A مدعی شده که احتمالاً اینتل با کارت گرافیک Arc A770، عملکردی سریع‌تر از NVIDIA GeForce RTX 3060 Ti را هدف قرار داده است.

بنابراین همان‌طور که در شایعات قبلی اشاره شده بود، در اینجا با یک GPU با سطح عملکرد RTX 3070 مواجه‌ایم. نکته‌ی جالب توجه دیگر این است که گفته شده A770 قرار است ۸ یا ۱۰ گیگابایت حافظه VRAM داشته باشد. این درحالی است که انتظار می‌رود مدل Arc A770M با ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی عرضه شود. البته هنوز حجم نهایی حافظه این کارت مشخص نیست. اخیرا به حافظه ۱۶ گیگابایتی مدل پرچم‌دار این سری هم اشاره شده که احتمالا واقعیت ندارد.

مقایسه پردازنده های گرافیکی اینتل

علاوه‌براین، صحبت‌هایی از عرضه مدل رده بالاتر Arc A970 نیز در میان است ولی هنوز چنین چیزی تأیید نشده است. درواقع فعلاً باید منتظر عرضه سری A700 و A500 باشیم تا نوبت به مدل‌های بالاتر برسد. علاوه‌براین، ممکن است حافظه ۱۶ گیگابایتی اعلام شده در رویداد رونمایی اینتل، به نسخه Limited Edition کارت گرافیک مذکور تعلق داشته باشد.

بنابراین درحال حاضر لاین آپ کارت‌های گرافیک‌ سری A اینتل آرک مطابق آخرین شایعات به شرح زیر است:

  • Arc A770 با پردازنده گرافیکی ACM-G10 و حافظه‌ی (حداکثر) ۱۲ گیگابایتی
  • Arc A750 با پردازنده گرافیکی ACM-G10 و حافظه‌ی (حداکثر) ۸ گیگابایتی
  • Arc A580 با پردازنده گرافیکی ACM-G10 و حافظه‌ی (حداکثر) ۸ گیگابایتی
  • Arc A380 با پردازنده گرافیکی ACM-G11 و حافظه‌ی (حداکثر) ۶ گیگابایتی

منبع این خبر در مورد دیگر مدل‌های این سری، یعنی Arc A750 و Arc A580 به حافظه ۸ گیگابایتی GDDR6 اشاره کرده و ادعا می‌کند مدل رده پایین Arc A380 نیز با ۶ گیگابایت حافظه GDDR6 به بازار عرضه شده و با عملکردی بهتر از AMD Radeon RX 6400 به رقابت با کارت گرافیک GeForce RTX 3050 خواهد پرداخت. اخیراً پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M روی لپ‌تاپ سامسونگ گلکسی Book2 Pro نیز مورد بررسی قرار گرفته که ظاهراً نتایج عملکرد ضعیف‌تری نسبت به GTX 1650 دارد.

از‌طرفی در نتایج فاش شده از بنچمارک OpenCL کارت گرافیک Arc A770، عملکرد این کارت ضعیف‌تر از RTX 3060 توصیف شده که نشان می‌دهد درایورهای آن هنوز به بهینه‌سازی کامل نرسیده و همچنان به کارهای بیشتری نیاز دارد.

کارت گرافیک اینتل

درحالی‌که تجربه نشان می‌دهد فناوری ساخت ۶ نانومتری TSMC تصمیم درستی برای بهینه‌سازی عملکرد GPU است، هنوز نمی‌توان درباره عملکرد کلی خانواده Arc Alchemist اظهارنظر کرد. از‌طرفی باتوجه‌به برنامه‌ریزی انویدیا و AMD برای عرضه محصولات جدید خود در سه‌ماهه سوم یا چهارم سال ۲۰۲۲، معلوم نیست که آیا اینتل هم قصد دارد در ماه‌های آینده اقدام خاصی را در پیش بگیرد یا خیر.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده