نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۴

ارتقا ۱۰ برابری عملکرد استیم دک با کارت گرافیک Radeon RX 6900XT

کانال یوتیوب ETA Prime ویدیویی را پخش کرد که در آن به بررسی عملکرد استیم دک با استفاده از یک کارت گرافیک دسکتاپ Radeon RX 6900XT پرداخته است.

شرکت Valve با استیم دک درواقع کامپیوتر کاملی را تولید کرد که می‌تواند در دست‌های کاربر جا بگیرد. این شرکت در اوایل ماه آوریل رسما اعلام کرد که استیم دک از این پس قابلیت پشتیبانی از سیستم‌عامل ویندوز 11 را خواهد داشت. البته هنوز کارهایی وجود دارند که باید انجام شود. درایورهای استیم دک مرتب به‌روزرسانی می‌شوند و این آپدیت‌ها به بهبود هماهنگی آن با جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت می‌پردازند.

کنسول دستی Steam Deck با GPU اکسترنال Radeon RX 6900 XT

کنسول دستی Steam Deck با GPU اکسترنال Radeon RX 6900 XT

ETA Prime تصمیم گرفت تا برای سنجش عملکرد کنسول دستی Valve با استفاده از یک پردازنده گرافیکی اکسترنال، یک کارت گرافیک فول سایز دسکتاپ را به کنسول استیم دک متصل کند. متأسفانه این کنسول از پورت تاندربولت (Thunderbolt) پشتیبانی نمی‌کند. در نتیجه این GPU فقط می‌تواند ازطریق درگاه M.2 به استیم دک متصل شود. نکته دیگر این است که استیم دک تنها یک درگاه حافظه M.2 دارد، بنابراین بازی‌های مورد بررسی باید ازطریق حافظه جانبی microSD در آن بارگذاری شوند.

کنسول دستی Steam Deck با GPU اکسترنال Radeon RX 6900 XT

کنسول دستی Steam Deck با GPU اکسترنال Radeon RX 6900 XT

متأسفانه درحال حاضر هیچ یک از کارت گرافیک‌های انویدیا امکان کار با این کنسول را ندارند. اما ظاهرا استیم دک با کارت گرافیک‌های AMD Radeon سازگاری دارد که احتمالا به خاطر استفاده از پلتفرم AMD در طراحی سخت‌افزار آن است. کارت گرافیک RX 6900XT در تست 3DMark Fire Strike به خاطر محدودیت عملکرد Van Gogh APU این کنسول و همچنین درگاه اتصال M.2 دچار وضعیت گلوگاه شد و در تست گرافیکی امتیاز ۲۶۸۵۵ را ثبت می‌کند. پردازنده گرافیکی یکپارچه این کنسول بدون اتصال GPU اکسترنال حدود ۴۸۵۶ امتیاز را کسب کرده بود. بنابراین کنسول استیم دک با استفاده از یک کارت گرافیک RX 6900XT حدود ۵.۵ برابر سریع‌تر عمل می‌کند.

در بنچمارک TimeSpy به نتایج جالب‌تری می‌رسیم. درحالی‌که iGPU داخلی استیم دک در این تست امتیاز ۱۵۷۶ را به‌دست آورده بود، کارت گرافیک RX 6900XT منجر به ۱۰ برابر شدن عملکرد کنسول شده است و امتیاز ۱۶۶۷۹ را برای آن به ارمغان می‌آورد.

کنسول Steam Deck با کارت گرافیک مجزای Radeon RX 6900 XT در تست 3DMark

کنسول Steam Deck با کارت گرافیک مجزای Radeon RX 6900 XT در تست 3DMark

در تست‌های گیمینگ، GPU اکسترنال استیم دک قادر به اجرای بازی‌هایی مانند Witcher 3 یا GTA 5 با رزولوشن 4K است و نرخ فریم تصاویر آن در حالت‌ Ultra به ۱۰۸ و ۷۳ فریم برثانیه می‌رسد. Elden Ring و Cyberpunk 2077 نیز در تنظیمات گرافیکی High و رزولوشن 1080p با نرخ فریم 47FPS و 70FPS اجرا می‌شوند.

عملکرد این بازی‌ها احتمالا به خاطر محدودیت CPU و اتصال M.2 دچار گلوگاه شده است. Steam Deck مطمئنا برای کار با یک کارت گرافیک مجزا طراحی نشده است.

تست‌های گیمینگ Steam Deck با کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT

تست‌های گیمینگ Steam Deck با کارت گرافیک Radeon RX 6900 XT

در هر حال این یک دستگاه قابل حمل است که عملکرد محدودی داشت و اولویت آن طول عمر باتری است. باوجود اینکه استیم دک در مقایسه با کنسول‌های دستی اندازه‌ی به مراتب بزرگتری دارد، کارت گرافیک RX 6900 XT به‌تنهایی بیش از سه برابر بزرگ‌تر از این کنسول است. ضمن اینکه به یک منبع تغذیه و کابل‌های اتصال هم نیاز خواهیم داشت. درهرصورت یکی از سرگرمی‌های پی سی گیمینگ همین است؛ بازی کردن با سخت افزارهای کامپیوتری و سریع‌تر کردن عملکرد دستگاه‌ها.

در پایان می‌توانید ضمن تماشای این ویدیو در کانال یوتیوب ETA Prime، نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده