نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۹

انتشار نتایج بررسی پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M

پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M بالاخره روی لپ‌تاپ سامسونگ گلکسی Book2 Pro مورد بررسی قرار گرفته که ظاهراً نتایج عملکرد ضیف‌تری نسبت به GTX 1650 دارد.

همان‌طور که قبلاً گفته شده بود، پردازنده‌های گرافیکی لپ‌تاپ سری Intel Arc A در حال حاضر در انحصار بازار تولیدکنندگان کره‌ای قرار دارد. لپ‌تاپ Samsung Galaxy Book2 Pro یکی از محصولاتی است که به تراشه Arc A350M مجهز شده تا به‌عنوان اولین دستگاه مجهز به پردازنده‌های گرافیکی اینتل آرک مورد بررسی قرار بگیرد.

تصویری از لپ‌تاپ Samsung Book2 Pro مجهز به پردازنده گرافیکی A350M

تصویری از لپ‌تاپ Samsung Book2 Pro مجهز به پردازنده گرافیکی A350M

گروه تخصصی Jeoljit Research Institute در جدیدترین بررسی خود، لپ‌تاپ جدید سامسونگ با کد محصول NT950XEV-G51A را زیر ذره بین قرار داده است. در این مدل، از یک پردازنده نسل دوازدهمی اینتل Core i5-1240P با ۱۲ هسته و ۱۶ رشته مورد استفاده قرار گرفته است. این لپ‌تاپ مجهز به ۱۶ گیگابایت حافظه رم LPDDR5 و یک نمایشگر Full HD 1080p با نرخ نوسازی تصویر ۶۰ هرتز و تکنولوژی ساخت AMOLED است و وزن آن تنها به ۱.۱۷ کیلوگرم می‌رسد.

اما نکته‌ی مهمی که در خصوص این لپ‌تاپ مورد توجه قرار گرفته است، نصب یک پردازنده گرافیکی Arc A350M با ۴ گیگابایت حافظه است. A350M پایین‌ترین مدل در سری Arc Alchemist محسوب می‌شود که از یک تراشه ACM-G11 با ۷۶۸ شیدر و گذرگاه حافظه ۶۴ بیت برخوردار است.

پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M

پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M

تیم بررسی کننده‌ی این محصول پیش از آماده‌سازی سیستم برای تست‌های بنچمارک، اقدام به به‌روزرسانی درایور GPU کردند که بلافاصله متوجه مسئله‌ی گیج کننده‌ای برای کاربران عمومی این محصول شدند. این موضوع به وضعیت درایورهای پردازنده گرافیکی لپ‌تاپ مربوط می‌شود؛ جایی که ظاهراً اینتل بنا به دلایلی پردازنده گرافیکی A350M را در شاخه‌ی جدیدی از محصولات دسته‌بندی کرده که آخرین نسخه‌ی درایور مورد استفاده‌ی آن با اکثر پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه اینتل فرق می‌کند. بدتر از همه اینکه پنل گرافیکی خود اینتل، این GPU را تشخیص نداده و نام آن را به اشتباه «Unknown 5694» نمایش می‌دهد.

عدم تشخیص پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M در پنل رسمی اینتل

عدم تشخیص پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M در پنل رسمی اینتل

تراشه‌ی گرافیکی A350M 30W، کندتر از GTX 1650 50W

Arc A350M در تست 3DMark به‌طور قابل ملاحظه‌ای سریع‌تر از NVIDIA GeForce MX450 با ۲۵ وات توان مصرفی عمل می‌کند. اما عملکرد این GPU به‌طور قابل توجهی کندتر از GTX 1650 است. البته مقایسه‌ای که در این جا صورت گرفته، با ضعیف‌ترین نسخه تراشه‌ی Max-Q انجام نشده که می‌توانست مقایسه منطقی‌تری باشد. بنابراین این مقایسه چندان هم پایاپای نیست.

از طرفی این GPU حداکثر ۲۰۰ امتیاز را در آزمون ری تریسینگ Port Royal به ثبت می‌رساند. این درحالی است که تراشه‌های سری GTX یا MX از نظر سخت‌افزاری قادر به ارائه عملکرد RT نیستند؛ لذا پردازنده Arc همچنان برنده‌ی این رقابت محسوب می‌شود.

پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M در تست 3DMark

پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M در تست 3DMark

تیم بررسی کننده این محصول در آزمون‌های عملکرد گیمینگ متوجه چند مورد ناهنجاری در عملکرد GPU می‌شوند. از جمله‌ی این موارد، باید به استفاده نسبتاً کم از ظرفیت کامل GPU و سرعت کلاک نه چندان پایدار آن در کاربری گیمینگ اشاره کرد. این موضوع به‌طور ویژه در زمان اجرای بازی PUBG نمود پیدا می‌کند. هنگام بررسی نحوه‌ی اجرای این بازی، درحالی فرکانس هسته روی ۲.۲ گیگاهرتز باقی مانده که اجرای بازی با وقفه‌های کوتاه همراه می‌شود.

برعکس، در بازی‌هایی مانند League of Legends که به توان گرافیکی کمتری احتیاج دارند، مصرف GPU همچنان پایین است و نرخ فریم تصاویر وضعیت مطلوبی دارد. در این تست، میانگین ۷۰ فریم‌برثانیه در بازی Overwatch و ۱۰۰ فریم‌برثانیه در League of Legends به ثبت رسیده است. همه بازی‌ها در رزولوشن 1080p تست شدند و باتوجه‌به وضعیت نمایش تصاویر، تنظیمات گرافیکی آن‌ها در حالت Low قرار گرفته است.

عملکرد پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M در بازی‌های مختلف

عملکرد پردازنده گرافیکی Intel Arc A350M در بازی‌های مختلف

بررسی کننده این لپ‌تاپ، چند اشکال گرافیکی در زمان اجرای بازی‌ها را گزارش داده و تأیید می‌کند که برخی بازی‌ها مانند Forza Horizon 5 و COD Cold War اصلاً روی لپ‌تاپ اجرا نمی‌شوند. لذا به‌نظر می‌رسد که تیم توسعه‌دهنده گرافیک اینتل همچنان راه زیادی تا ارائه عملکردی پایدار و بی‌نقص را در پیش داشته و این مسائل باید تا زمان عرضه پردازنده‌های سری Arc برای سایر نقاط جهان برطرف شود.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع /videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده