نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۲

TSMC تنها تأمین کننده تراشه‌های انویدیا در سال ۲۰۲۲

نشریه Business Korea مدعی شده که TSMC تا پایان سال جاری میلادی انحصار تولید کلیه‌ی تراشه‌های مورد نیاز انویدیا را در اختیار خواهد گرفت.

شرکت Taiwan Semiconductor Manufacturing Company که بیشتر با نام اختصاری TSMC شناخته می‌شود، بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تراشه‌های نیمه رسانا در سراسر جهان محسوب می‌شود. گزارشی که توسط یک نشریه کره‌ای منتشر شده، به گسترش سریع سهم TSMC در بازار پردازنده‌های گرافیکی در سال جاری میلادی می‌پردازد. شرکت تایوانی TSMC در حال حاضر مسئول تأمین تراشه‌های اکثر تولیدکنندگان بزرگ قطعات الکترونیکی در جهان است که اپل و AMD تنها دو مورد از فهرست مشتریان بزرگ این شرکت هستند. علاوه‌براین، TSMC شریک اینتل و کوالکام نیز محسوب می‌شود که هر دو نقش برجسته‌ای در صنعت جهانی سمیکنداکتور دارند.

حالا و در جدیدترین اخبار، به‌نظر می‌رسد که غول تایوانی مسئولیت تأمین کل نیاز انویدیا در تولید پردازنده‌های گرافیکی تیم سبز را برعهده خواهد گرفت. انویدیا همین حالا هم در برخی محصولات خود با TSMC همکاری می‌کند، اما Business Korea گزارش می‌دهد که مشکلات سامسونگ، تأمین‌کننده عمده‌ی تراشه‌های این شرکت باعث شده تا انویدیا هم تصمیم به پیوستن به تیم TSMC بگیرد.

تکنولوژی N4X شرکت TSMC

پایان روابط انویدیا و سامسونگ به ادعای منابع مختلف

اما گزارش تیم تحلیلگر کره‌ای، تنها موردی نیست که به شایعاتی مبنی‌بر ایجاد اختلاف جدی میان سامسونگ و انویدیا دامن می‌زند. انویدیا به‌عنوان بزرگ‌ترین طراح پردازنده گرافیکی در جهان، با رویکرد تنوع طلبانه خود در صنایع نوظهور دنیا، موفق شده تا اخیراً از اینتل پیشی گرفته و به‌عنوان با ارزش‌ترین شرکت عرضه کننده تراشه‌های نیمه رسانا در صنایع مختلف شناخته شود.

این ادعا نخستین‌بار در رسانه‌های چینی مطرح شد؛ جایی که شایعاتی از قرارداد بزرگ انویدیا و TSMC برای پیش خرید تراشه‌های این شرکت در سال ۲۰۲۲ به گوش می‌رسید. در قراردادهای تجاری صنعت سخت‌افزار، معمولاً تولید کنندگان سعی می‌کنند سفارش‌های خود را از ماه‌ها قبل به ثبت برسانند تا با محدودیت‌های ظرفیت تولید مقابله کرده و نیازهای مشتریان را برآورده کنند. در این شایعه ادعا شده که انویدیا مبلغ هنگفت ۷ میلیارد دلار را به TSMC پرداخت کرده تا از تأمین کافی فناوری فرایند ۵ نانومتری این شرکت برای محصولات خود اطمینان حاصل کند.

این شایعه بعدها با ادعای دیگری مبنی‌بر همکاری گسترده این دو شرکت همراه شد که نهایتاً با افشای اطلاعات پردازنده گرافیکی دیتا سنتر انویدیا که حالا رسماً معرفی شده، تکمیل شد. تراشه گرافیکی Hopper بر مبنای لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC تولید می‌شود که نسخه بهبود یافته‌ای از فناوری ۵ نانومتری این شرکت محسوب می‌شود و درکل بخشی از خانواده N5 به شمار می‌شود.

خط تولید TSMC

حالا Business Korea مدعی شده که استفاده از چیپ TSMC در پردازنده دیتاسنتر Hopper تنها آغازگر راه جدایی انویدیا از سامسونگ خواهد بود. این نشریه به نقل از منابع نزدیک به صنعت سخت‌افزار اعلام کرده که تا پایان سال جاری میلادی، تقریباً تمام محصولات انویدیا با فناوری تراشه ساز تایوانی تولید خواهد شد. در بخشی از مقاله Business Korea می‌خوانیم: «براین‌اساس، اینسایدرهای صنعت سخت‌افزار انتظار دارند که TSMC تا پایان سال ۲۰۲۲ همه‌ی پردازنده‌های گرافیکی انویدیا را به انحصار خود درآورد.

انویدیا در فروش محصولات سری GeForce RTX 3000 در سال ۲۰۲۰ با مشکلات زیادی مواجه شد که دلیل اصلی آن محدودیت تولید Samsung Electronics بود. انویدیا در سال ۲۰۱۹ منبع تولید پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنتر و مصرف‌کننده خود را از TSMC جدا کرده بود. این شرکت در سال ۲۰۲۰ سامسونگ را به‌عنوان شریک اصلی خود در تولید تراشه‌های RTX3000 انتخاب کرد که دلیل اصلی آن قیمت پایین‌تر تراشه‌های سامسونگ و افزایش رقابت محصولات این شرکت با تنوع بخشیدن به تأمین کنندگان خود بیان شده بود.»

پردازنده گرافیکی هاپر انویدیا

تغییر رویکرد انویدیا به سمت TSMC، البته در صورتی که حقیقت داشته باشد، از‌طرفی طعنه آمیز است؛ چراکه انویدیا در ابتدا قصد داشت تا با ایجاد تنوع در شرکای تجاری این شرکت، قدرت خود دربرابر تأمین کنندگان را حفظ کند. TSMC و سامسونگ تنها شرکت‌هایی در جهان هستند که تراشه‌های ساخته شده ازطریق فناوری پیشرفته (پایین‌تر از ۷ نانومتری) خود را تولید و به فروش می‌رسانند. انویدیا برای پرش به سکوی ۴ نانومتری با پرداخت ۱۰ میلیارد دلار به TSMC موافقت کرده و حتی با اینتل هم شروع به مذاکره کرده تا با استفاده از برنامه Intel Foundry Services از بخشی از ظرفیت تولید این شرکت که خود از رقبای انویدیا در بازار GPU محسوب می‌شود، استفاده کند.

TSMC در پی رشد روز افزون نیاز بازار در زمینه تجهیزات پردازش کامپیوتری در ظرفیت بالا (HPC)، در ماه دسامبر سال گذشته از تکنولوژی N4X رونمایی کرد. این فناوری گونه‌ای از پروسس نود ۴ نانومتری این شرکت محسوب می‌شود که منحصراً در زمینه محصولات HPC مورد استفاده قرار می‌گیرد. محصولات حوزه HPC پیچیده‌تر از سایر زمینه‌های مصرفی بازار هستند، چراکه به تراشه‌های بزرگتر با بازدهی بالاتری نیاز دارند که الزامات دیگری را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند.

نهایتاً در صورت تمایل نظرات خود را در این‌باره با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده