رونمایی از GPU چینی Moore Threads با قابلیت پشتیبانی از DirectX
درحالیکه بهتازگی شاهد رونمایی از اولین کارت گرافیک اینتل از سری آرک بودیم، باید گفت که اینتل تنها شرکتی نیست بهتازگی به حوزهی ساخت پردازندههای گرافیکی مجزا قدم گذاشته است. در اخبار اعلام شد که یک شرکت چینی از نخستین محصولات گرافیکی خود با برخورداری از معماری ساخت کاملاً بومی رونمایی کرده است. شرکت Moore Threads که تنها ۱۸ ماه از زمان تأسیس آن میگذرد، در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که درحال توسعهی پردازندههای گرافیکی اختصاصی خود با تکنولوژی ساخت بومی است.
شاید در ابتدا باور اینکه یک شرکت تازه تأسیس موفق به دستیابی به هدفی شود که شرکتهای زیادی سالها است قادر به انجام آن نیستند، کمی سخت بهنظر میرسید؛ اما حالا اولین GPU تولید Moore Threads در کمترین زمان ممکن به بازار معرفی شده است.
ژانگ جیانژونگ، رئیس شرکت Moore Threads که قبلاً بهعنوان معاون و مدیرکل شرکت انویدیا مشغول به کار بود، تا تجربه ۱۵ سالهی خود از هدایت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پردازندههای گرافیکی در سراسر جهان، با کمک گروه باتجربهای از همکاران خود، این شرکت را در چین راه اندازی کرده و حالا امروز از نخستین کارت گرافیک خود برای گیمینگ و سرورها رونمایی کرد.
محصولاتی که امروز توسط Moore Threads رونمایی شدند، با نامهای MTT S60 و MTT S2000 شناخته میشوند. این دو پردازنده گرافیکی دسکتاپ، با استفاده از یک فناوری ساخت ۱۲ نانومتری تولید شدند و از معماری اختصاصی MT Unified System Architecture که به اختصار MUSA نامیده میشود بهره میبرد. براساس توضیحات این شرکت، کارت گرافیک S60 قادر به ارائه ۶ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی بوده و قدرت گرافیکی S2000 به ۱۲ ترافلاپس میرسد.
مدل ضعیفتر به ۸ گیگابایت حافظه LPGDDR4X مجهز شده و مدل بالاتر از ۳۲ گیگابایت حافظه گرافیکی برخوردار است. اما مهمترین خبری که در کنفرانس خبری رونمایی از این محصولات منتشر شد، پشتیبانی معماری MUSA از DirectX Runtime است. ویژگی مهمی که تاکنون در هیچ یک از پردازندههای گرافیکی مستقل چینی دیده نشده است. علاوهبراین، MUSA از OpenCL ،OpenGL ،Vulkan و حتی NVIDIA CUDA پشتیبانی میکند.
نکتهی جالب توجه دیگر این است که تراشههای MUSA مشابه Arc DG2، اولین پردازنده گرافیکی اینتل از قابلیت انکدینگ AV1 برخوردار هستند. درواقع در رویداد رونمایی از MUSA به قابلیت انکدینگ H.264 ،H.265 ،AV1 و دیکدینگ H.264 ،H.265، AV1 ،VP8 ،VP9 اشاره شده است.
کارت گرافیک S60 در دموی نمایش داده شده، بازی League of Legends را با رزولوشن 1080p اجرا میکند. متأسفانه جزئیات بیشتری از عملکرد گیمینگ این GPU منتشر نشده اما باید توجه داشت که این بازی به توان گرافیکی چندان بالایی نیاز ندارد و میتوان آن را حتی با استفاده از یک GPU با قابلیت DX10 نیز اجرا کرد. در مشخصات پیشنهادی این بازی، کارتهای گرافیک GeForce GTX 560 و Radeon HD 6950 معرفی شده است.
کارت گرافیک MTT S2000 از تکنولوژی بهبود کیفیت AlphaCore برخوردار است که گفته میشود قادر است عملکرد پردازش فیزیک تصاویر را ۵ تا ۱۰ برابر افزایش دهد. از این فناوری در پلتفرمهای متعددی مانند Vulkan ،CUDA و DirectX استفاده میشود. همچنین گفته شده که این کارت به نحوی طراحی شده که با موتورهای گرافیکی و نرم افزارهایی مانند Houdini و Unreal Engine و Unity و D5 سازگار است.
درنهایت نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.