نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۴

طراحی بُرد کارت گرافیک RTX 3090 Ti برای پشتیبانی از نسل بعد

بُرد اصلی مدل‌های سفارشی کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti با قابلیت پشتیبانی از اتصال قطعاتی طراحی شده که ظاهراً به تراشه‌های رده بالای نسل بعد تعلق دارند.

پیش از این شایعاتی مبنی‌بر استفاده از کارت گرافیک RTX 3090 Ti به‌عنوان وسیله‌ای برای تست پردازنده‌های گرافیکی نسل بعد انویدیا مطرح شده بود. حالا به‌نظر می‌رسد که بُرد اصلی شماری از مدل‌های سفارشی این کارت برای پشتیبانی از پردازنده گرافیکی AD102، پرچم‌دار سری Ada طراحی شده است. ظاهراً بحث سازگاری پین تراشه‌های GA102 و AD102 به شرکای تجاری انویدیا که مسئولیت طراحی سیستم‌های خنک‌کننده کارت‌های گرافیک‌ RTX 40 را برعهده دارند، ابلاغ شده و همچنین BIOS مخصوص مدل ۶۰۰ وات آن نیز در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.

این اتفاق می‌تواند فرایند توسعه‌ را سرعت بخشیده و هزینه تولید کارت‌های گرافیک‌ نسل بعد را کاهش دهد. به‌نظر می‌رسد که ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود. ظاهراً آمادگی انویدیا برای نسل بعد تراشه‌های گرافیکی که قاعدتاً توان مصرفی بالاتری نسبت به پرچمداران نسل فعلی دارند، به وضوح قابل مشاهده است. گزارش‌های متعددی از سوی بررسی کنندگان مستقل کارت گرافیک جدید انویدیا منتشر شده که توسط کاربر توییتر ghost_motley جمع‌بندی شده است.

این اظهارات نشان می‌دهد که در بسیاری از مدل‌های کاستوم کارت گرافیک 3090 Ti مثل ZOTAC و MSI یا EVGA، جای خالی یک سری قطعات خاص مشاهده می‌شود. این قطعات شاید برای تراشه‌ی ۴۵۰ واتی GA102 کاربردی نداشته باشند، اما قطعاً برای یک پردازنده‌ی ۶۰۰ واتی AD102 ضروری خواهد بود. در ادامه می‌توانید تصاویر از برد اصلی کارت‌های گرافیک‌ ZOTAC و EVGA را ملاحظه کنید که عدم وجود قطعاتی مانند MOSFET و VRM و حتی کانکتور برق ۱۶ پین در آن‌ها قابل مشاهده است:

برد اصلی کارت گرافیک EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra

برد اصلی کارت گرافیک ZOTAC RTX 3090 Ti AMP Extreme Holo

برد اصلی کارت گرافیک ZOTAC RTX 3090 Ti AMP Extreme Holo در سمت چپ و EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra در سمت راست

جالب اینجا است که جای خالی این قطعات حتی روی برد مدل رفرنس NVIDIA RTX 3090 Ti Founders Edition نیز مشاهده می‌شود. طراحی V شکل PCB این کارت قبلاً فقط در مدل مرجع کارت گرافیک 3090 Ti مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما هم‌اکنون بسیاری از تولید کنندگان کارت گرافیک RTX 3090 Ti نیز این سبک طراحی را از انویدیا الگوبرداری کردند.

PCB مرجع کارت گرافیک NVIDIA RTX 3090 Ti

PCB مرجع کارت گرافیک NVIDIA RTX 3090 Ti

البته شرایط کارت گرافیک MSI SUPRIM X کمی متفاوت است. این مدل تنها از یک کانکتور برق ۱۶ پین برخوردار است اما طراحی آن به نحوی است که در صورت نیاز از استاندارد ۶۰۰ واتی PCIe Gen5 پشتیبانی کند.

کارت گرافیک MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X

کارت گرافیک MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X

آنالیز انجام شده توسط Igor’sLAB تأیید می‌کند که کانکتور برق این GPU که در حال حاضر روی ۴۵۰ وات تنظیم شده، می‌تواند با استفاده از یک جامپر PJP1، به حالت ۶۰۰ وات افزایش ظرفیت دهد. البته در حال حاضر این تراشه روی برد RTX 3090 Ti قرار ندارد. ضمن اینکه در صورت تأمین توان کافی از یک منبع تغدیه مناسب، امکان استفاده از یک آدابتور تبدیل ۴ به یک کابل‌های برق ۸ پین نیز فراهم شده که فعلاً در دسترس نیست.

برد کارت گرافیک MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X

برد کارت گرافیک MSI RTX 3090 Ti SUPRIM X

انتظار می‌رود تمامی تراشه‌های گرافیکی رده بالای سری GeForce RTX 40 از کانکتورهای جدید ۱۶ پین استفاده کنند. شایعات از TDP پیشفرض ۶۰۰ وات مدل پرچم‌دار این سری از کلاس RTX 4090 حکایت دارند. این یعنی مدل‌های سفارشی این کارت با توان مصرفی بالاتر به دو کانکتور نیاز خواهند داشت. به همین دلیل است که برد اصلی بسیاری از مدل‌های موجود RTX 3090 Ti برای پشتیبانی بیش از یک کانکتور آماده شدند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده