نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۹

GPU پرچمدار اینتل با ۲۲ میلیارد ترانزیستور و اندازه بزرگتر از رقبا

پرچم‌دار پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ سری Intel Arc از ۲۱.۷ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده که بیش از تراشه‌های Navi 22 و GA104 انویدیا و AMD محسوب می‌شود.

ظاهراً اطلاعات جدیدی در خصوص تعداد ترانزیستورها و اندازه‌ی پردازنده‌های گرافیکی ACM از شرکت اینتل منتشر شده که البته با رسانه‌های شناخته شده در میان گذاشته نشده است. هرچند به‌نظر می‌رسد که کانال یوتیوب HardwareUnboxed موفق به دریافت و تأیید صحت اطلاعاتی شده که امکان مقایسه تراشه‌های گرافیکی اینتل را دو رقیب بزرگ خود فراهم می‌کند.

براساس داده‌های به‌دست آمده، پردازنده گرافیکی Intel ACM-G10 (که پیش از این تحت عنوان DG2-512EU شناخته می‌شد) متشکل از ۲۱.۷ میلیارد ترانزیستور در ساختار GPU است. اندازه‌ی ۴۰۶ میلی‌متر مربعی آن نیز از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد. هردوی این مقادیر بزرگتر از پردازنده‌های گرافیکی AMD Navi 22 و NVIDIA GA104 است که بزرگ‌ترین رقبای این تراشه‌ی ARC محسوب می‌شوند.

پردازنده گرافیکی INTEL ACM-G10 با تکنولوژی ساخت TSMC N6 در کارت گرافیک مجزای ARC A770M مورد استفاده قرار گرفته و عملکرد FP32 در سریع‌ترین مدل موجود، توان گرافیکی ۱۳.۵ ترافلاپس آن را نشان می‌دهد. در مقابل پردازنده AMD Navi 22 از تیم قرمز را داریم که از پروسس نود TSMC N7 استفاده می‌کند و با ۱۳.۲ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی در کارت گرافیک RX 6700XT مورد استفاده قرار می‌گیرد. نهایتا پردازنده گرافیکی NVIDIA GA104 که در کارت گرافیک RTX 3070 Ti استفاده شده، از لیتوگرافی SAMSUNG 8N بهره‌مند بوده و توان پردازش گرافیکی آن ۲۱.۷ ترافلاپس است. تعداد ترانزیستورهای به کار رفته در ساختار دو GPU انویدیا و AMD به ترتیب ۱۷.۴ و ۱۷.۲ میلیارد ترانزیستور است.

پردازنده های گرافیکی اینتل آرک

بنابراین طبق اندازه و تعداد ترانزیستورهای این GPU می‌توان گفت تراکم ترانزیستورها در ساختار تراشه‌ی ACM-G10 به ترتیب ۲۰ و ۶ درصد بالاتر از رقبای خود از شرکت انویدیا و AMD است. البته همان‌طور که اشاره شد، فناوری ساخت این سه GPU کاملاً متفاوت است.

اینتل فعلاً تنها سه پردازنده از سری Alchemist را برای عرضه به بازار در نظر دارد: پردازنده گرافیکی ACM-G10 و CM-G11 که یک رده پایین‌تر از این مورد قرار می‌گیرد. البته شایعاتی مبنی بر وجود مدل 384EU این سری با نام G12 نیز به گوش می‌رسید که ظاهراً اینتل وجود آن را ضروری ندانسته و این مدل را از برنامه‌های معرفی شده‌ی خود کنار گذاشت.

مدل کوچکتر پردازنده‌های سری Arc با اندازه ۱۵۷ میلی‌متر مربعی خود از ۷.۲ میلیارد ترانزیستور تشکیل شده است. این تعداد نیز بالاتر از رقبایی از قبیل AMD Navi 24 با پروسس نود TSMC N6 و سایز ۱۰۷ میلی‌متر مربعی با ۵.۴ میلیارد ترانزیستور و همچنین تراشه NVIDIA GA107 با اندازه ۲۰۰ میلی‌متر مربعی است. البته انویدیا هیچوقت اندازه و تعداد ترانزیستورهای این GPU را تایید نکرد.

مدت‌ها بود که شایعات از احتمال رقبای پرچم‌دار سری Arc Alchemist با کارت‌های گرافیک‌ Radeon RX 6700 و سری GeForce RTX 3070 حکایت داشتند. حالا و با قضاوت از روی اعداد و ارقام خامی که روی کاغذ قرار دارند، به‌نظر می‌رسد که چنین چیزی امکان‌پذیر است. متأسفانه اینتل هنوز اعداد و ارقامی از عملکرد پردازنده ACM-G10 را ارائه نکرده است. این GPU قرار است به همراه تراشه‌های موبایل Arc 5 و Arc 7 در «اوایل تابستان» به بازار عرضه شود.

در ادامه می‌توانید مدل‌های GPU تأیید شده‌ی از سری Intel Arc Alchemist را در جدول زیر ملاحظه کنید.

مشخصات پردازنده گرافیکی

ACM-G11ACM-G10
تکنولوژی تولیدTSMC N6TSMC N6
سایز Die157mm²406mm²
تعداد ترانزیستور7.2B21.7B
سایر اسامی GPU DG2-128DG2-512
اسلایدهای رندر28
تعداد هسته‌های Xe / واحدهای Ray Tracing832
تعداد موتور Xe Vector (واحدهای اجرایی)128512
تعداد واحدهای FP3210244096
رابط گذرگاه حافظه96bit256bit
حجم حافظه کش L24MB16MB
تعداد مسیرهای PCIe 4.08x16x
موتورهای Media2MFX2MFX
موتورهای Display44
رقبای مستقیم از انویدیا و AMDAMD Navi 24 / NVIDIA GA107AMD Navi 22 / NVIDIA GA104

درنهایت نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده