نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۴

کاهش قابل توجه قیمت کارت گرافیک‌های سری RTX 30 توسط شرکت ASUS

شرکت ASUS اعلام کرد که از ابتدای ماه آوریل (۱۲ فروردین) قیمت کارت‌های گرافیک سری GeForce RTX 30 را تا حداکثر ۲۵ درصد کاهش خواهد داد.

از ابتدای سال ۲۰۲۲ گزارش‌های متعددی مبنی بر کاهش قیمت پردازنده‌های گرافیکی در بازار منتشر شد و به نظر می‌رسد که این روند همچنان ادامه دارد. بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که قیمت متوسط کارت گرافیک پرطرفدار در بازار طی ۱۵ ماه گذشته با نرخ دو رقمی کاهش پیدا کرده است و این احتمال داده می‌شود که تا دو ماه آینده به سطح قیمت‌های مصوب تولیدکنندگان برسیم.

دولت ایالات متحده آمریکا هفته گذشته تأیید کرد که تعرفه واردات برخی قطعات کامپیوتری از چین کاهش یافت که شامل کارت‌های گرافیک نیز می‌شود. در پی این تصمیم، شرکت ایسوس اعلام کرد که در آینده نزدیک قیمت پردازنده‌های گرافیکی خود در این کشور را تا حداکثر ۲۵ درصد کاهش خواهد داد.

سخنگوی شرکت ASUS در پیامی که در ارتباط با نشریه Tom’s Hardware مخابره کرد، وعده کاهش قیمت کارت‌های گرافیک مختلف این شرکت از مدل‌های رده پایین تا رده بالای گیمینگ از ابتدای ماه آوریل را به علاقه‌مندان داد. البته در این بیانیه تنها به خانواده‌ی GeForce RTX 30 اشاره شده است:

«پس از تصمیم اخیر دولت ایالات متحده مبنی بر کاهش نرخ تعرفه واردات برخی محصولات از چین، گیمرها و کاربران حرفه‌ای کامپیوترها از یکم آوریل ۲۰۲۲ شاهد کاهش قیمت کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 30 تولید شرکت ایسوس خواهند بود. این کاهش قیمت، شامل مدل‌های رده پایین از قبیل GeForce RTX 3050 و RTX 3060 تا مدل‌های میان‌رده‌ی RTX 3070 و پرچمداران این سری از جمله RTX 3080 و RTX 3090 می‌شود».

در این لحظه به جز ایسوس هیچ یک از شرکای تجاری انویدیا اطلاعیه‌ای مبنی بر کاهش قیمت محصولات خود ارائه نکردند؛ اما به احتمال زیاد سایر شرکت‌های نیز این مسیر را در پیش خواهند گرفت.

کارت گرافیک ایسوز TUF مدل 6700XT

لازم به ذکر است که تعرفه واردات کشور امریکا مستقیما در قیمت این محصولات در سایر کشورها تأثیرگذار نخواهد بود. اما اگر به خاطر داشته باشید، با افزایش تعرفه واردات در دولت گذشته، قیمت کارت گرافیک در اکثر کشورهای جهان با افزایش شدید مواجه شد. لذا این قبیل تصمیمات به‌صورت غیر مستقیم روی قیمت‌های سایر کشورهای جهان نیز مؤثر است.

از طرفی گزارش‌ها از کاهش ۸ تا ۱۲ درصدی هزینه‌های تولید در شرکت انویدیا حکایت دارند که می‌تواند مجددا به کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار فروش کارت گرافیک‌ها منجر شود. اما نکته‌ی قابل تأمل این است که ظاهرا شرکای تجاری انویدیا این منابع را مستقیم به مصرف‌کنندگان ارائه نمی‌کنند. در عوض این کاهش هزینه مجددا به تولید کنندگانی مانند NZXT ،Corsair ،Omen PC و Maingear منتقل خواهد شد. به عبارت دیگر نباید انتظار کاهش ناگهانی قیمت هر کارت گرافیک تولید شده به‌دست برندهای مستقل را داشته باشیم. ولی همچنان می‌توان به این امر خوشبین بود.

کاهش تب رمزارزها و هجوم ماینرها برای خرید کارت گرافیک‌های گیمینگ نیز عامل دیگری است که می‌تواند به کاهش کلی قیمت‌های در ماه‌های آینده کمک کند. لذا می‌توان امیدوار بود که بالاخره شرایط به نحوی محیا شود که کاربران واقعی این محصولات قادر به خرید کارت گرافیک‌ مورد نظر خود با قیمت‌های واقعی باشند.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده