نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۸

انتشار مشخصات نهایی استاندارد ATX 3.0 برای منابع تغذیه

اینتل مشخصات استاندارد ATX 3.0 و ATX12VO 2.0 را برای منابع تغذیه منتشر کرده که تقریباً می‌توان گفت بزرگ‌ترین تغییراتی است که طی ۲۰ سال گذشته در مشخصات فنی PSU به وجود آمده است.

مشخصات فنی سخت‌افزار کامپیوترها در دو دهه گذشته تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده است، اما این تفاوت به‌طور ویژه در میزان توان مصرفی پردازنده‌های گرافیکی کاملاً مشهود است. منبع تغذیه جدید ATX 3.0، جدیدترین تغییرات استاندارد PCIe 5.0 در کارت‌های گرافیک‌ نسل بعد را با معرفی کانکتور جدید ۱۲ پین 12VHPWR با قابلیت تأمین ۶۰۰ وات توان مصرفی، اعمال می‌کند. پیش از این شاهد عرضه‌ی برخی کارت‌های گرافیک‌ Founders Edition انویدیا با کانکتورهای ۱۲ پین بوده‌ایم، اما آن‌ها از نظر ساختاری با کانکتورهای رسمی PCIe 5.0 تفاوت‌هایی دارند.

کانکتورهای جدید از چهار باند جانبی سیگنال اضافی برخوردار هستند و قرار است به همراه کارت‌های گرافیک‌ Nvidia RTX-40 و AMD RDNA 3 به بازار عرضه شوند. بااین‌حال، اینکه کارت‌های گرافیک‌ نسل بعد می‌توانند تا حداکثر ۶۰۰ وات توام مصرفی را ازطریق یک کانکتور دریافت کنند، نیاز آینده‌ی پردازنده‌های گرافیکی را به خوبی تشریح نمی‌کند. درواقع شایعات به ظاهر عجیبی در اینترنت منتشر شده که احتمال نیاز برخی از این کارت‌ها به دو کانکتور برق را مطرح می‌کنند.

منبع تغذیه

درهرصورت این تغییر حداقل برای طرفداران جمع‌آوری سیستم‌های تمیز و منظم خانگی جذابیت بیشتری دارد. به‌هر‌حال خلاص شدن از شر چندین کانکتور برق هشت پین و جایگزین کردن آن با یک کانکتور ۱۲ پین می‌تواند مدیریت کابل‌ها در سیستم را ساده‌تر کند. اما وجود این پین‌های سیگنال اضافی به این معنی است که معلوم نیست پردازنده‌های گرافیکی نسل بعد بتوانند ۶۰۰ وات توان مصرفی مورد نیاز خود با آداپتورهای ۸ به ۱۲ پین و ازطریق منابع تغذیه فعلی دریافت کنند.

سه کانکتور ۸ پین قادر به تأمین ۴۵۰ وات توان تولیدی به همراه ۷۵ وات ازطریق اسلات گرافیک است که در مجموع به ۵۲۵ وات می‌رسد. با درنظرگرفتن این نکته، اگر قصد خرید یک PSU رده بالا را دارید، بهتر است فعلاً دست نگه دارید. گزینه جایگزین می‌تواند خرید یک آداپتور چهار کانکتور ۸ پین به ۱۲ پین باشد که البته کمی بیش از حد به‌نظر می‌رسد.

اینتل گفته که منابع تغذیه جدیدی که براساس استاندارد ATX 3.0 تولید می‌شوند، در سال ۲۰۲۲ به بازار خواهد رسید. بنابراین اگر قصد ارتقاء به یک سیستم مبتنی‌بر پردازنده‌های Zen 4 شرکت AMD یا تراشه‌های نسل سیزدهمی اینتل هستید یا می‌خواهید از یکی از کارت‌های گرافیک‌ رده بالای RTX-40 و RDNA 3 استفاده کنید، بهتر است فعلاً از خرید منبع تغذیه خودداری کرده و یک منبع تغذیه مجهز به استانداردهای جدید خریداری کنید.

منابع تغذیه مبتنی بر استاندارد ATX 3.0

از دیگر اطلاعات مهمی که توسط اینتل منتشر شد، معرفی استاندارد ATX12VO 2.0 بود. نسخه جدید استاندارد ATX12VO قابلیت‌های جدیدی را برای کاربران به همراه دارد که موجب بهبود عملکرد و پایداری بیشتر منبع تغذیه می‌شود. بازده بهتر انرژی در هنگام مصرف انرژی پایین از سوی قطعات و رفع ایرادات مربوط‌به بهینه‌سازی مصرف انرژی در منابع تغذیه موجود در بازار از دیگر ویژگی‌هایی است که از استاندارد جدید ATX12VO انتظار می‌رود.

شرکت MSI تاکنون دو سیستم دسکتاپ جدید با نام‌های Creator P100A و PG Trident AS را معرفی کرده است که درکنار پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل از منابع تغذیه مجهز به استاندارد ATX12VO 2.0 استفاده می‌کنند. منابع تغذیه ATX12VO 2.0 نیز در سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند.


منبع pcgamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده