نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۴

عرضه کارت های گرافیک‌ RTX 4090 و 4080 با ۲۴ گیگابایت حافظه GDDR6X

Igor’sLAB اطلاعات تازه‌ای از کارت‌های گرافیک‌ پرچم‌دار نسل بعدی انویدیا را منتشر کرده که از احتمال سازگاری پین پردازنده‌های گرافیکی AD102 و GA102 حکایت دارند.

Igor’sLAB اخیراً ایده‌ای را مطرح کرده که نشان می‌دهد کارت گرافیک RTX 3090 Ti به‌عنوان پرچم‌دار بعدی انویدیا که از GPU کامل GA102 Ampere استفاده می‌کند، به‌عنوان وسیله‌ای برای آزمایش نسل جدید کارت‌های گرافیک‌ تیم سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل مطرح شدن چنین ادعایی ساده به‌نظر می‌رسد؛ RTX 3090 Ti اولین کارت گرافیک انویدیا با کانکتور برق PCIe Gen5 است که برای اولین‌بار به سطح توان مصرفی ۴۵۰ وات می‌رسد.

درهرصورت، حالا مشخص شده که پردازنده گرافیکی GA102 و AD102 ممکن است از نظر پین‌های اتصالات برقی با هم سازگار باشند. یعنی تعداد زیادی از مدل‌های سفارشی RTX 3090 Ti ممکن است برای پرچمداران نسل آینده مجدداً مورد اسفاده قرار بگیرند. این قضیه شامل RTX 4080 یا حتی RTX 4090 نیز می‌شود. اگر چنین چیزی صحت داشته باشد، این امر باعث صرفه‌جویی زیادی در هزینه‌های توسعه‌ی شرکای تجاری انویدیا خواهد شد. چرا که پین‌های تراشه‌ی گرافیکی GA102 کارت 3090Ti آمپر، با پین‌های تراشه‌ی گرافیکی AD102 همسان است.

طراحی PCB منتسب به پردازنده گرافیکی AD102 – منبع: Igor’sLAB

طراحی PCB منتسب به پردازنده گرافیکی AD102

براساس توضیحات ارائه شده در این گزارش، بورد رفرنس پردازنده گرافیکی AD102 از ۲۴ مبدل ولتاژ برای VRM-ها و ۴ مبدل برای حافظه تشکیل شده که از نظر تعداد ۲۰ عدد بالاتر از RTX 3090 است. لازم به ذکر است که در اینجا منظور مدل رفرنس PCB است نه مدل‌های سفارشی تولید شده به‌دست سایر شرکای تجاری انویدیا؛ بنابراین به‌دلیل اینکه پین‌های این بورد با پردازنده گرافیکی GA102 سازگاری دارد و تراشه AD102 نیز هنوز در دسترس نیست، شرکای تجاری انویدیا در حال حاضر از آن با یک بایوس مخصوص GA102 600W برای تست‌های داخلی خود استفاده می‌کنند تا زمانی‌که موعد تحویل تراشه‌های Ada توسط انویدیا فرا برسد. البته Igor ادعا می‌کند که این بورد در حال حاضر به مرحله نهایی فرایند توسعه رسیده و آماده عرضه به این شرکت‌ها است.

همان‌طور که مشخص است، تعداد ۱۲ جایگاه نصب برای حافظه‌های GDDR6X ساخت مایکرون تعبیه شده است که در حال حاضر این حافظه‌ها در دو حجم ۱ و ۲ گیگابایتی در دسترس قرار دارد. بنابراین احتمالا میزان حافظه ۱۲ یا ۲۴ گیگابایت خواهد بود، که البته عدد ۲۴ می‌تواند صحیح‌تر باشد. مدل‌های میان‌رده کارت‌های گرافیک‌ سری 4000 احتمالا ۸ یا ۱۶ گیگابایت خواهند داشت که در آن صورت تعداد فازها به عدد ۳ تقلیل می‌یابد.

نکته جالب توجه این‌جا است که Igor می‌گوید برای دستیابی به توان ۶۰۰ واتی پردازنده گرافیکی AD102 شرکای تجاری انویدیا باید یک تبدیل ۴ به ۱ کانکتورهای ۸ پین به ۱۲+۴ پین 12VHPWR را به‌همراه کارت گرافیک به خریداران عرضه کنند. همان‌طور که دیروز در اخبار مشاهده کردیم، کارت گرافیک RTX 3090 Ti با توان ۴۵۰ واتی به همراه یک آداپتور ۳ کانکتور ۸ پین به بازار عرضه می‌شود.

PCB کارت گرافیک 3090

کارت گرافیک NVIDIA RTX 3090 از دو طراحی PCB برخوردار بود. مورد اول PG136 است که برای مدل Founders Edition این کارت مورد استفاده قرار می‌گرفت و مدل بعدی PG132 که توسط شرکت‌های دیگر به کار می‌رفت. کارت گرافیک RTX 3080 نیز از طراحی PG133 و PG132 برخوردار بود. در مورد کارت گرافیک RTX 3090 Ti نیز فعلا به طراحی PG139 اشاره شده، اما هنوز معلوم نیست که این کد به مدل Founder’s Edition آن مربوط می‌شود یا اینکه طراحی نیمه سفارشی AIB را نشان می‌دهد.

درضمن این Igor’sLAB این اطلاعات را با برچسب «گمانه‌زنی» منتشر کرده و لازم است در حال حاضر به‌عنوان شایعات تأیید نشده در نظر گرفته شود. در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده