پشتیبانی کارت های گرافیک GeForce 10/20/30 از فناوری FSR 2.0
AMD در رویداد بزرگ Game Developer Conference 2022 به معرفی تکنولوژی FidelityFX Super Resolution 2.0 پرداخت. این شرکت تاکنون تایید کرده است که FSR 2.0 مانند سایر راهکارهای پیشرفته مبتنی بر زمان نمایش فریمهای تصویر، به توان گرافیکی بیشتر نیاز خواهد داشت. اما گیمرها همچنان میتوانند از مزایای بهبود نرخ فریم تصاویر بازیها در کارت گرافیکهای ضعیفتر و قدیمیتر بهره ببرند. AMD برای تشریح برنامههای خود جدولی را به نمایش گذاشت که در آن پشتیبانی FSR 2.0 از کارت گرافیکهای انویدیا را نشان میدهد.
ظاهرا حتی کارت گرافیکهای سری Pascal GTX 10 نیز از فناوری جدید AMD بهرهمند میشوند. اما برای دستیابی به حالتهایی که به توان پردازش گرافیکی بالاتری نیاز دارد، باید از کارت گرافیکهای سری GeForce RTX 20 یا 30 استفاده کرد. علاوهبر این AMD گفت که FSR 2.0 روی ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس نیز قابل استفاده خواهد بود، اما هنوز جزئیاتی درباره زمان ارائه آپدیت برای کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت منتشر نشده است.
چارت پشتیبانی GPU فناوری AMD FSR 2.0
تکنولوژی FSR 2.0 از چهار حالت مختلف گرافیکی برخوردار است که Quality و Balanced و Performance و Ultra-Performance را در بر میگیرند. شرح جزئیات این حالتها شامل رزولوشن ورودی و خروجی را در جدول زیر ملاحظه میکنید.
حالتهای کیفیت فناوری AMD FSR 2.0
عملکرد GPU براساس حالت مورد استفاده و مدل پردازنده کاربر متفاوت خواهد بود.
حالت Quality تکنولوژی AMD FSR 2.0 در سمت چپ و حالت Ultra-Performance در سمت راست
جالب اینجا است که AMD در پست وبسایت رسمی خود به NVIDIA DLSS 2.0 نیز اشاره کرده است. براساس توضیحات این شرکت، اضافه کردن FSR به بازیهایی که از DLSS پشتیبانی میکنند، بسیار سریع انجام میشود و حداکثر سه روز زمان میبرد. فقط بازیهایی که از رزولوشن جداشدهی تصویر یا بردارهای حرکت برخوردار نیستند، برای فعال کردن FSR 2.0 به چند هفته کار نیاز خواهند داشت.
AMD برای نشان دادن نحوه عملکرد تکنولوژی جدید خود تصاویری را بهعنوان نمونه در اختیار کاربران قرار داد که حالتهای مختلف آن را در دو تصویر به نمایش میگذارند. هر فایل PNG حدود ۲۰ مگابایت حجم دارد و رزولوشن آن 4K است. شما میتوانید با مراجعه به لینکهای زیر، تصاویر گفتهشده را با کیفیت اصلی مشاهده کنید.
زمان یکپارچه سازی بازیها با تکنولوژی AMD FSR 2.0
فناوری AMD FSR2 در سهماهه دوم سال جاری میلادی و تحت لیسانس اوپن سورس برای همه توسعهدهندگان منتشر خواهد شد. AMD در آن زمان نمونهها، API و پلاگین FSR را ازطریق وبسایت GPUOpen در اختیار بازیسازها قرار میدهد. اضافه کردن الگوریتم زمان به محاسبات آپ اسکیل فضایی FSR در نسل دوم فناوری AMD، به بهبود کارکرد آن منجر میشود. در این نسخه، اطلاعات فریمهای تصاویر در زمانهای مختلف برای تولید یک تصویر با کیفیت مناسب مورد استفاده قرار میگیرد. FSR 2.0 همچنین شامل آنتی آلیاسینگ بهینهسازیشده خواهد بود که البته AMD هنوز جزئیات آن را منتشر نکرده است.
تیم سازنده باور دارد که عملکرد FSR 2.0 بهطور قابل ملاحظهای بهتر از FSR 1.0 خواهد بود و این عملکرد در حالتهایی که فریمریت بازی در اولویت است، بیشتر به چشم میآید. از سوی دیگر انتظار میرود کیفیت تصاویر، مشابه وضعیت نیتیو و حتی بهتر از آن شود که البته فعلا یک ادعا بزرگ و جالب توجه از سوی شرکت AMD است.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.