نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۶ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۱

وجود تبدیل سه کانکتور ۸ پین به PCIe Gen5 در باندل کارت گرافیک RTX 3090 Ti

کارت گرافیک پرچم‌دار GeForce RTX 3090 Ti به همراه آداپتور برق مخصوصی عرضه می‌شود که سه کابل ۸ پین را به یک کانکتور ۱۶ پین PCIe Gen5 متصل می‌کند.

براساس اطلاعات فاش شده، توان مصرفی کارت گرافیک NVIDIA GeForce RTX 3090 Ti به ۴۵۰ وات می‌رسد. با درنظرگرفتن ورودی برق بالای این GPU، حتی دو پاور PCIe هشت پین هم قادر به تأمین توان مصرفی آن نیست. زیرا آن پیکربندی تنها می‌تواند ۳۰۰ وات برق تأمین کند.

این یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های RTX 3090 با با نسخه Ti است. نسخه Founders Edition پرچم‌دار سابق انویدیا در سال ۲۰۲۰ با یک کانکتور ۱۲ پین به بازار عرضه شد که اساسا می‌توان آن را همان کابل قبلی بدون پین‌های sense دانست. در آن زمان یک آداپتور دوگانه ۸ پین به ۱۲ پین نیز به همراه RTX 3090 عرضه می‌شد که برای تأمین توان مصرفی ۳۵۰ واتی کاملا مناسب بود. زیرا کارت گرافیک همچنان به ۷۵ وات برق ازطریق رابط PCIe دسترسی داشت.

تبدیل به سه کانکتور ۸ پین به ۱۶ پین PCIe Gen5

تبدیل به سه کانکتور ۸ پین به ۱۶ پین PCIe Gen5

حالا کارت گرافیک RTX 3090 Ti با ۱۰۰ وات TDP بیشتر به سه کابل ۸ پین یا استفاده از پیکربندی نیتیو 12VHPWR (شامل ۱۲+۴ پین یا ۱۶ پین) PCIe Gen5 نیاز خواهد داشت. البته فعلا منبع تغذیه نیتیو PCIe Gen5 برای کارت گرافیک RTX 3090 Ti در دسترس نخواهد بود. این کابل قرار است از تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۲ در دسترس کاربران قرار بگیرد. در نتیجه آداپتور مورد بحث، مورد نیاز خریدارها خواهد بود. این تبدیل به‌تنهایی ۳۵۰ وات توان مصرفی مورد نیاز کارت گرافیک RTX 3090 Ti را تأمین می‌کند که به همراه رابط PCIe به مجموع ۵۲۵ وات می‌رسد. لذا می‌توان انتظار داشت که مدل‌های کاستوم کارت گرافیک RTX 3090 TI به ماکزیمم توان مصرفی ۵۰۰ وات هم برسند.

کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti از سیلیکون GA102-350 متشکل از ۸۴ پردازنده جریانی استفاده می‌کند که از ۱۰۷۵۲ هسته CUDA و ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی DDR6X با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه برخوردار است. پهنای باند حافظه VRAM این GPU به ۱۰۰۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد که رکورد جدیدی در صنعت کارت گرافیک‌های گیمینگ محسوب می‌شود. توان مصرفی ۴۵۰ وات این GPU از دیگر مشخصاتی است که تاکنون درباره‌ی این کارت منتشر شده است.

تصویر فاش شده از کارت گرافیک GALAX RTX 3090 Ti با کابل برق PCIe Gen5

تصویر فاش شده از کارت گرافیک GALAX RTX 3090 Ti با کابل برق PCIe Gen5

پردازنده گرافیکی GA102 سریع‌ترین GPU گیمینگ تولیدشده به‌دست انویدیا است که براساس پروسه‌ی تولید اختصاصی و ۸ نانومتری سامسونگ، متشکل از ۲۸ میلیارد ترانزیستور طراحی شده است. اندازه دای این GPU حدود ۶۲۸ میلی‌متر مربع اعلام شده است که آن را به دومین GPU بزرگ تولیدشده پس از Turing TU102 تبدیل می‌کند.

در پایان می‌توانید نظرات خود راجع به جدیدترین اخبار سخت‌افزار را با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده