نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۵ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۱

احتمال تولید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا توسط اینتل

جنسن هوانگ، مدیرعامل شرکت انویدیا و پت گلسینگر رئیس اینتل در اظهارات جداگانه‌ای احتمال استفاده از ظرفیت تولید اینتل توسط تیم سبز را در آینده تأیید کردند.

مدیرعامل انویدیا در اظهارات اخیر خود از درنظرگرفتن احتمال همکاری اینتل با این شرکت برای تولید پردازنده‌های گرافیکی در آینده صحبت کرده بود و حالا رئیس اینتل نیز در پاسخ به‌گفته‌های جنسن هوانگ ضمن تأیید مذاکرات این دو شرکت گفته که به‌خاطر علاقه انویدیا به این همکاری «هیجان‌زده» است.

جنسن هوانگ دیروز در یک نشست خبری پرسش و پاسخ با خبرنگاران شرکت کرده بود که اخبار آن به گزارش Tom's Hardware رسیده است. در این گفت‌وگو از مدیرعامل انویدیا درباره آغاز برنامه‌های پروژه Foundry Services (IFS) اینتل سؤال شده بود و او در پاسخ گفته که «ما در بحث درنظرگرفتن همکاری با اینتل با ذهن کاملاً باز تصمیم‌گیری می‌کنیم و از تلاش‌های آن‌ها بسیار راضی و خوشحال هستم.»

اینتل و انویدیا در بازار CPU و GPU رقیب هم محسوب می‌شوند و همکاری آن‎‌ها برای مخاطب عام می‌تواند کمی عجیب به‌نظر برسد، اما هوانگ در ادامه توضیحات خود در این‌باره می‌گوید: «استراتژی ما گسترش پایه زنجیره تأمین با تنوع و رشد در تک تک لایه‌های آن است. در لایه تولید تراشه‌های الکترونیکی، لایه‌های بستری و لایه‌ی سیستم. ما برای این کار تعداد پروسس نود مورد استفاده در محصولات خود و همچنین منابع تولید این تراشه‌ها را متنوع کردیم. اینتل هم شریک بسیار خوبی برای ما است و آن‌ها علاقه‌مند هستند تا ما از منابع تولید آن‌ها استفاده کنیم و ما هم علاقه‌مند به کاوش در آن هستیم.»

جنسن هوانگ مدیرعامل انویدیا

پت گلسینگر نیز در مصاحبه با رویترز گفته که اینتل «از علاقه آن‌ها (انویدیا) به استفاده از قابلیت‌های تولیدی ما بسیار هیجان‌زده است.» وی در ادامه تأیید کرده که گفتگوهایی در این‌باره صورت گرفته اما هنوز زمان‌بندی مشخصی وجود ندارد. هوانگ درباره مذاکرات دو شرکت گفته که ممکن است این گفتگوها برای مدت زیادی طول بکشد.

هوانگ در ادامه اظهارات خود گفت: «موضوع فقط به تمایل برای همکاری بستگی ندارد. ما باید برای این کار تکنولوژی، مدل تجارت و ظرفیت‌های خود را همسو کنیم و این مسائل تمامی فرایندهای عملیاتی و ماهیت دو شرکت را شامل می‌شوند. این‌ها قضایای بسیار مهمی هستند که گفت‌وگو بر سر آن‌ها می‌تواند زمان زیادی طول می‌کشد و باید مذاکرات بسیار بسیار عمیقی بر سر آن‌ها صورت گیرد.

ما درباره یک مسئله ساده مثل خرید شیر صحبت نمی‌کنیم، ما با این کار زنجیره تأمین دو شرکت بزرگ را یکپارچه می‌کنیم. سال‌ها طول کشید تا همکاری ما با شرکت‌های TSMC و سامسونگ به وضعیت کنونی برسد. بنابراین ما در عین رویکرد باز و روشنفکرانه‌ای که درباره همکاری با اینتل داریم، این موضوع را دقیق بررسی می‌کنیم و من از تلاش‌هایی که آن‌ها انجام می‌دهند بسیار خوشحال هستم.»

پت گلسینگر رئیس اینتل

بیشتر شرکت‌ها به‌دلیل مسائل رقابتی مثل افشای اسرار تجاری به همکاری نزدیک با رقبای خود با شک و تردید فکر می‌کنند، اما به‌نظر می‌رسد که هوانگ در این‌باره نگران نیست. وی در بخشی از اظهارات خود گفته که اینتل و AMD سال‌ها است که اسرار انویدیا را می‌دانند و در این زمینه راهکارهای قانونی زیادی مثل NDAها وجود دارند که باعث می‌شوند رفتار حرفه‌ای حفظ شود. «ما نقشه‌ی راه خود را با آن‌ها به اشتراک می‌گذاریم. البته تحت شرایط کاملاً محرمانه و از کانال‌ها ارتباطی خاص و انتخاب شده. صنعت ما اخیراً یاد گرفته که چگونه در این زمینه کار کند.»

هوانگ درباره همکاری رقبای صنعت فناوری به روش‌های سودمند برای هر دو طرف، به نمونه‌هایی از همکاری دوجانبه انویدیا با AMD و اینتل اشاره می‌کند. وی با اشاره به اینکه پردازنده‌های اینتل در پلتفرم Omniverse انویدیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، گفت «اگر پردازنده‌های اینتل و تمامی هایپراسکیلرهای متصل به HGX ما نبودند، ما قادر به تولید HGX نبودیم.»

لابراتوار اینتل

انویدیا درحال حاضر روی تولید کارت‌ گرافیک‌ سری RTX 4000 در سال جاری میلادی تمرکز دارد. پردازنده‌های گرافیکی Lovelace مورد استفاده در ساختار این محصولات، طی قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری این شرکت با TSMC تولید می‌شوند که به‌منظور تضمین ظرفیت تولید ۵ نانومتری این شرکت تایوانی پرداخت شده است. انویدیا درحال حاضر از پروسس نود ۸ نانومتری سامسونگ در تراشه‌های رده مصرف‌کننده Ampere استفاده می‌کند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده