نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۳

کاهش هزینه‌های تولید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا

گزارش‌ها از کاهش ۸ تا ۱۲ درصدی هزینه‌های تولید در شرکت انویدیا حکایت دارند که می‌تواند به کاهش نسبی قیمت‌ها در بازار فروش کارت گرافیک‌ها منجر شود.

صنعت سخت‌افزار کامپیوتری طی سال‌های اخیر مرتب تحت فشار عوامل زیادی از قبیل ماینرهای ارز دیجیتال، دلال‌ها و محدودیت‌های تولید قرار داشته است. کمبود جهانی تراشه‌های الکترونیکی و اثرگذاری شیوع ویروس کرونا بر شرایط تولید، وضعیت آشفته‌ای در بازار فروش و قیمت محصولات ایجاد کرد. درحالی که نمی‌توان به‌طور دقیق حدس زد که چه زمانی شاهد بهبود شرایط برای گیمرها و سایر کاربران محصولات این صنعت خواهیم بود، شرکت‌های تولید کننده قطعات کامپیوتری وعده‌ی متعادل شدن نسبی قیمت‌ها با کاهش هزینه‌های تولید در انویدیا را می‌دهند.

براساس گزارش جدیدی که در این رابطه منتشر شده، انویدیا توانست هزینه‌های تولید خود را بین ۸ تا ۱۲ درصد کاهش دهد و این موضوع به اطلاع شرکای تجاری این شرکت نیز رسیده است. از طرفی، درآمد حاصل از این صرفه‌جویی به‌صورت مستقیم به شرکای انویدیا منتقل خواهد شد.

اما نکته‌ی قابل تأمل این است که ظاهرا شرکای تجاری انویدیا این منابع را مستقیم به مصرف‌کنندگان ارائه نمی‌کنند. در عوض این کاهش هزینه مجددا به تولید کنندگانی مانند NZXT ،Corsair ،Omen PC و Maingear منتقل خواهد شد. به عبارت دیگر نباید انتظار کاهش ناگهانی قیمت کارت گرافیک‌های تولید شده به‌دست برندهای مستقل را داشته باشیم. ولی همچنان می‌توان به این امر خوشبین بود.

جدیدترین گزارش‌ها از قیمت کارت گرافیک‌ها در بازار نشان می‌دهد که قیمت برخی مدل‌ها بین ماه‌های ژانویه و فوریه تا ۱۱ درصد هم کاهش داشته است. البته هنوز هم قیمت‌ها با MSRP فاصله زیادی دارند، اما حداقل شرایط به‌جای بدتر شدن رو به بهبودی است و بهینه‌سازی هزینه‌ها توسط انویدیا هم می‌تواند به این اتفاق کمک کند.

روند کاهش قیمت کارت گرافیک ها در بازار

روند کاهش نسبی قیمت کارت گرافیک‌ها در بازار

بنابراین تنها در شرایطی می‌توان از بهبود قیمت نهایی محصولات با صرفه‌جویی انویدیا استفاده کرد که خرید ازطریق شرکت‌های تولید کننده پی سی صورت گیرد که از این سود بهره‌مند می‌شوند. در سایر شرایط باید منتظر نرخ کندتری از کاهش قیمت باشیم که می‌تواند طی چند ماه صورت گیرد. به‌علاوه اینکه پایین ماندن نرخ تقاضا برای رمزارزها نیز می‌تواند به این اتفاق کمک کند.

از سوی دیگر، ورود اینتل به بازار پردازنده‌های گرافیکی نیز اتفاق مثبت دیگری است که می‌تواند در قیمت‌ها مؤثر باشد. بااین‌حال تا زمانی‌که اولین محصولات سری Alchemist وارد بازار شوند، نمی‌توان دقیق درباره میزان این تأثیر اظهارنظر کرد. گویا اینتل در نظر دارد که اولین کارت گرافیک‌های خود را در فاصله ماه‌های می و ژوئن روانه بازار کند.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده