افزایش فوق العاده کیفیت تصاویر بازی ها با فناوری FSR 2.0 شرکت AMD
AMD مدتی است که مشغول توسعه الگوریتم جدیدی از تکنولوژی آپاسکیل (Upscale) تصاویر خود موسوم به FidelityFX Super Resolution (FSR) است که بهطور ویژه برای بهبود کیفیت و افزایش نرخ فریم تصاویر در بازیهای تحت پشتیبانی اختصاص دارد. درواقع نسل دوم فناوری اختصاصی AMD که به اختصار FSR 2.0 نامیده میشود، قرار است با بهکارگیری «سطح جدیدی» از فناوری آپ اسکیل تصاویر، کیفیت بهتری نسبت به نسخه فعلی FSR را در بازیها ارائه کند.
باید گفت که فناوری کنونی FSR نیز در انجام وظیفه خود بسیار عالی عمل میکند. این فناوری درواقع پاسخ AMD به تکنولوژی DLSSS انویدیا است که با کاهش رزولوشن بازی و استفاده از یک الگوریتم ارتقا مقیاس فضایی تصاویر، به تقویت نرخ فریم بازی میپردازد و بار پردازش تصویر روی دوش GPU را سبک میکند. به این ترتیب میتوان با یک هزینه اندک، عملکرد سیستم را بهطور محسوسی بهبود بخشید.
برای این منظور، توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی باید فناوری FSR را با بازیهای خود یکپارچهسازی کنند. در نتیجه این فناوری ارتباطی با سختافزار مورد استفاده کاربر ندارد و صرفا بهصورت نرمافزاری به انجام کار خود میپردازد. بنابراین حتی افرادی که از پردازندههای گرافیکی انویدیا استفاده میکنند نیز قادر به بهره بردن از FSR هستند.
تکنولوژی FSR 2.0 قرار است در سهماهه دوم سال ۲۰۲۲ در دسترس کاربران قرار بگیرد. اضافه کردن الگوریتم زمان به محاسبات آپ اسکیل فضایی FSR در نسل دوم فناوری AMD، به بهبود کارکرد آن منجر میشود. در این نسخه، اطلاعات فریمهای تصاویر در زمانهای مختلف برای تولید یک تصویر با کیفیت مناسب مورد استفاده قرار میگیرد. FSR 2.0 همچنین شامل آنتی آلیاسینگ بهینهسازی شده خواهد بود که البته AMD هنوز جزئیات آن را منتشر نکرده است.
از طرفی AMD سطح توقعات از تکنیک جدید خود را بسیار بالا برد. به طوری که گفته میشود FSR 2.0 بهطور قابل ملاحظهای بهتر از FSR 1.0 عمل میکند و این عملکرد در حالتهایی که فریمریت بازی در اولویت است، بیشتر به چشم میآید. از سوی دیگر انتظار میرود کیفیت تصاویر، مشابه وضعیت نیتیو و حتی بهتر از آن شود که البته فعلا یک ادعا بزرگ و جالب توجه از سوی شرکت AMD است.
اگر نسل دوم تکنولوژی اختصاصی انویدیا یعنی DLSS را به خاطر داشته باشید، احتمالا میدانید که در آن پیشرفت قابل توجهی را نسبت به نسخه اول مشاهده کردیم. لذا میتوان امیدوار بود که تیم قرمز همچنین وضعیتی را برای کاربران به ارمغان بیاورد. البته کارکرد FSR برخلاف DLSS به تکنولوژی هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی وابسته نیست و AMD تأیید کرد که این موضوع برای FSR 2.0 نیز صدق میکند. از سوی دیگر گفته شد که FSR 2.0 و ری تریسینگ بدون مشکل درکنار هم کار میکنند. بنابراین نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.
بدون شک AMD، انویدیا و اینتل (با فناوری XeSS) همچنان به توسعه تکنولوژی ارتقا نرخ فریم بازی ادامه میدهند و باید گفت که فناوریهای مورد بحث، حتی در این مدت کوتاه نیز برای پی سی گیمرها بسیار کاربردی عمل کردند؛ تا حدی که به نظر میرسد سریعترین راه برای ارتقا نرخ فریم بازیها در پی سی گیمینگ، استفاده از تکنولوژیهای آپ اسکیلینگ باشد.
همانطور که اشاره شد، تکنولوژی AMD FSR 2.0 در سهماههی دوم سال ۲۰۲۲ میلادی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. البته اشارههایی به عرضهی آن طی ماه آوریل هم شد که نشان میدهد سازندگان در حال برداشتن قدمهای نهایی برای ارائهی آن هستند. در هر حال AMD در جریان رویداد GDC 2022 بیشتر درباره این فناوری صحبت خواهد کرد. لذا تا انتشار اخبار فناوری جدید با زومجی همراه باشید.