دسترسی کاربران پی سی به تکنولوژی DirectStorage
تکنولوژی Microsoft DirectStorage با کاهش چشم گیر حجم درخواستهای ورودی/خروجی بین پردازنده و حافظهی ذخیرهسازی، زمان لودینگ بازیها در پلتفرم پی سی را تا حد زیادی بهبود میبخشد. API حافظههای فعلی، فاقد سازگاری با تعداد بالای درخواستهای I/O هستند و در نتیجه عملکرد بازیهای ویدیویی در درایوهای پرسرعت NVMe SSD تفاوت چندانی با درایوهای مرسوم SATA SSD ندارد. این مشکل اساسی در ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس برطرف شد و حالا پلتفرم پی سی هم از این ویژگی بهرهمند میشود.
در وبسایت رسمی شرکت مایکروسافت در اینباره نوشته شده است: «از امروز بازیهای سیستمعامل ویندوز میتوانند از ویژگیهای فناوری DirectStorage بهرهمند شوند. عرضهی این SDK عمومی، عصر جدیدی را در زمینه بارگذاری سریع بازیها آغاز میکند و جزئیات دنیای بازیهای پلتفرم پی سی را به سطح جدیدی میرساند. توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی با دسترسی به این تکنولوژی میتوانند از بالاترین سرعت حافظههای جدید موجود در بازار بهطور کامل استفاده کنند».
مایکروسافت در سپتامبر سال ۲۰۲۰ اعلام کرده بود که فناوری دایرکت استوریج به کار رفته در کنسولهای ایکس باکس سری ایکس/اس را به ویندوز 10 هم خواهد آورد. سپس نسخه جدید سیستمعامل ویندوز منتشر شد و در نتیجه برنامهریزی مایکروسافت نیز تغییر کرد. حالا دایرکت استوریج علاوهبر ویندوز 10 در جدیدترین نسخه سیستمعامل مایکروسافت نیز در دسترس قرار گرفته است. از طرفی Windows 11 نسبت به نسخه قبلی برتریهای زیادی در زمینه بهینهسازی حافظهی مورد استفاده دارد که میتواند بیشتر مؤثر واقع شود. به طوری که کسی هوف از مایکروسافت در ادامه این متن مینویسد: «Windows 11 پیشنهاد ما برای علاقهمندان به گیمینگ است».
مایکروسافت در جریان رویداد GDC که هفته آینده برگزار میشود، جزئیات بیشتری را از بازیهایی که از DirectStorage پشتیبانی میکنند، در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد. در این برنامه، توسعهدهندگان بازی Forspoken در استودیوی Luminous نیز درباره پورت بازی خود در پی سی صحبت خواهند کرد. در ادامه بخشهای دیگری از متن معرفی فناوری دایرکت استوریج برای پی سی را ملاحظه میکنید.
«انتشار قابلیت DirectStorage برای پی سی، آنچه را که توسعهدهندگان بازیها برای ورود به مدل جدیدی از فناوری ورودی/خروجی دادهها در بازیهای خود به آن نیاز داشتند، در اختیار آنها قرار میدهد. علاوهبر این ما همچنان مشغول کار روی ایدههایی هستیم که بار پردازش دادهها روی CPU را کاهش میدهد. استفاده از فناوری فشردهسازی برای GPU قدم بعدی ما در این این مسیر است؛ ویژگی بسیار خوبی که کنترل منابع و چگونگی استفاده از توانایی سختافزاری سیستم را بهطور کامل در اختیار توسعهدهندگان قرار میدهد. ضمن اینکه ما همچنان به بهینهسازی و بهبود پارامترهای مؤثر در زمان اجرای بازیها ادامه خواهیم داد».
توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی در پلتفرم پی سی میتوانند با استفاده از این تکنولوژی جهانهای بزرگتر و با جزئیات بیشتری را در بازیهای خود خلق کنند. بازیهای فعلی تحت تأثیر گلوگاه موجود در APIهای فعلی قرار دارند که اکثرا بهدلیل عدم انطباق حافظههای پرسرعت SSD با میزان IO مورد نیاز در بازیهای فعلی ایجاد میشوند. این اتفاق در مجموع موجب آسیب رسیدن به کیفیت اجرای بازی در پی سی میشود.
در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.