نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۹

احتمال آغاز عرضه پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D در آینده نزدیک

به نظر می‌رسد که Ryzen 7 5800X3D به‌عنوان اولین پردازنده AMD با تکنولوژی حافظه کش 3D V-Cache برای توزیع کنندگان ارسال شده تا در همین ماه آماده عرضه به بازار شود.

پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D جدیدترین CPU هشت هسته‌ای و ۱۶ رشته AMD است که برای سوکت AM4 عرضه می‌شود. این تراشه بر پایه معماری هسته Vermeer-X طراحی شد و بخشی از خانواده محصولات سری Zen3 در پلتفرم دسکتاپ محسوب می‌شود. تاکنون این نخسین محصول AMD با تکنولوژی حافظه کش 3D V-Cache به شمار می‌آید که به‌صورت رسمی تأیید شده است. 3D V-Cache عملا یک تراشه حافظه کش بزرگ Level 3 است که دقیقاً روی چیپلت پردازنده قرار می‌گیرد و ظرفیت حافظه کش CPU را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد.

حالا Greymon55 براساس اطلاعات منابع غیررسمی و قابل اطمینانی که در انتشار شایعات مربوط‌به محصولات AMD سابقه زیادی دارند، در جدیدترین پست توییتری خود مدعی شده است که پردازنده Ryzen 7 5800X3D به‌تازگی از کارخانه ترخیص شد و تا پایان این ماه در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

AMD تاکنون زمان دقیقی را برای عرضه CPU جدید خود تعیین نکرده است. اما قبلا به عرضه این محصول در بهار سال جاری میلادی اشاره کوتاهی شده بود؛ بازه‌ای که از ۲۰ مارس شروع شد و تا ۲۱ ژوئن ادامه دارد.

بهبود عملکرد پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D با حافظه کش سه بعدی

پردازنده‌ی Ryzen 7 5800X3D درواقع نسخه‌ی بهبودیافته‌ای از تراشه‌ی Ryzen 7 5800X این شرکت است که از ۸ هسته و ۱۶ رشته بهره می‌برد. این CPU برخلاف حافظه‌ی ۳۲ مگابایتی Ryzen 7 5800X از ۹۶ مگابایت حافظه کش L3 برخوردار است و فرکانس عملکرد آن در حالت پایه به ۳.۴ گیگاهرتز و در حالت بوست به ۴.۵ گیگاهرتز می‌رسد. پردازنده جدید AMD از قابلیت اورکلاک برخوردار است و با مادربردهای سری AMD 400 و 500 سازگاری دارد. AMD گفت که این CPU در آزمون‌های گیمینگ High 1080p حدود ۱۵ درصد عملکرد بهتری را نسبت به Ryzen 9 5900X از خود به نمایش می‌گذارد. البته گزارش‌های جدید از عدم پشتیبانی CPU از قابلیت‌های اورکلاک در بخش 3D V-Cache آن خبر می‌دهند.

در مورد قیمت این CPU نیز به MSRP یا قیمت مصوب ۴۴۹ دلار یعنی همان قیمت 5800X اشاره شده است. بنابراین مدل غیر 3D این CPU به احتمال زیاد با کاهش قیمت تا حوالی ۳۹۹ دلار مواجه خواهد شد. از طرفی قیمت این CPU عملا گران‌تر از Intel Core i7-12700K خواهد بود که از تعداد هسته‌های بیشتر و البته حافظه کش کمتری استفاده می‌کند. بنابراین مقایسه عملکرد این دو CPU می‌تواند جالب توجه باشد.

بهبود عملکرد پردازنده AMD Ryzen 7 5800X3D با حافظه کش سه بعدی

AMD مدعی شد که CPU جدید این شرکت قادر است با جدیدترین پرچم‌دار نسل دوازدهمی اینتل یعنی Core i9-12900K به رقابت بپردازد. البته گفته می‌شود اینتل در حال آماده‌سازی برای معرفی CPU سریع‌تری است که i9-12900KS نامیده می‌شود و در حقیقت یک پردازنده دستچین‌شده با قابلیت دستیابی به بالاترین سرعت کلاک بوست معماری Alder Lake در فرکانس ۵.۵ گیگاهرتز است. بنابراین به نظر می‌رسد که رقابت در بالاترین سطح عملکرد پردازنده‌های کامپیوتری به نزدیک‌ترین حالت خود رسیده است و باید دید که نهایتا کدام تیم لقب سازنده قوی‌ترین پردازنده دسکتاپ جهان را در اختیار خواهد داشت.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده