نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۵۳

تاریخ عرضه کارت گرافیک RTX 3090 Ti تأیید شد

انویدیا رسماً تاریخ معرفی و عرضه کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti، پرچم‌دار جدید و ۲۴ گیگابایتی سری Ampere را اعلام کرد.

به‌نظر می‌رسد شایعاتی که چند روز پیش در انجمن Chiphell مطرح شده و در اخبار به آن اشاره داشتیم، حقیقت داشته و انویدیا قصد دارد در تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۲۲ (۹ فروردین ۱۴۰۱) از کارت گرافیک پرچم‌دار RTX 3090 Ti رونمایی کند. این GPU از همین روز برای خرید در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. بنابراین می‌توانیم از این تاریخ منتظر انتشار نقد و بررسی این کارت در مراجع مختلف باشیم.

انویدیا این خبر را در اطلاعیه‌ای با شرکای تجاری خود به اشتراک گذاشته که براین‌اساس، تاریخ نهایی برگزاری نشست مطبوعاتی و نقد و بررسی اولیه محصول مشخص شده است. این مراحل در هفته‌ی سوم و چهارم ماه مارس صورت می‌گیرند. همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید، انویدیا قبلاً تاریخ معرفی و عرضه کارت گرافیک RTX 3090 Ti را یک مرتبه از ۲۷ ژانویه ۲۰۲۲ به تاریخ نامشخصی عقب انداخته بود.

تیم سبز هیچ توضیحی را برای علت این تصمیم ارائه نکرد، اما گفته می‌شود دلیل این تصمیم در مشکلات فنی نسخه نهایی این کارت ریشه داشته و باعث شده تا این شرکت در لحظات آخر تصمیم به تغییر تراشه حافظه مورد استفاده در ساختار این GPU بگیرد. منابع نزدیک به وبسایت Videacardz مدعی شدند که در میان دلیل زیادی از جمله توسعه سخت‌افزار و BIOS این کارت که می‌توانست منجر به تعویق زمان عرضه‌ی آن شود، درواقع مشکل به دشواری در عملکرد پایدار حافظه در برخی سناریوهای خاص مربوط می‌شود. براساس پستی که در انجمن Chiphell منتشر شده، این مسئله باعث شده تا انویدیا تصمیم به تعویض کامل تراشه‌ی حافظه به کار رفته در ساختار این کارت بگیرد.

تاریخ عرضه کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti

کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti از سیلیکون GA102-350 متشکل از ۸۴ پردازنده جریانی استفاده می‌کند که از ۱۰۷۵۲ هسته CUDA و ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی DDR6X با سرعت ۲۱ گیگابیت بر ثانیه برخوردار است. پهنای باند حافظه VRAM این GPU به ۱۰۰۸ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد که رکورد جدیدی در صنعت کارت گرافیک‌های گیمینگ محسوب می‌شود. توان مصرفی ۴۵۰ وات این GPU از دیگر مشخصاتی است که تاکنون از این کارت منتشر شده است.

پردازنده گرافیکی GA102 سریع‌ترین GPU گیمینگ تولیدشده به‌دست انویدیا است که براساس پروسه‌ی تولید اختصاصی و ۸ نانومتری سامسونگ، متشکل از ۲۸ میلیارد ترانزیستور طراحی شده است. اندازه دای این GPU حدود ۶۲۸ میلی‌متر مربع اعلام شده است که آن را به دومین GPU بزرگ تولیدشده پس از Turing TU102 تبدیل می‌کند.

شرکای هیئت مدیره انویدیا در حال حاضر منتظر مشخص شدن قیمت رسمی این کارت هستند تا نمونه‌های مخصوص بررسی را طی دو هفته‌ی آینده آماده ارسال کنند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده