نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۱

عرضه احتمالی نسخه جدید کارت گرافیک های AMD RDNA 2 در آینده نزدیک

نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی کارت گرافیک‌های دسکتاپ AMD که مبتنی بر معماری RDNA2 ساخته شده‌اند، احتمالا اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۱ خورشیدی به بازار می‌رسد.

براساس گزارش کاربر انجمن چینی Chiphell با نام 热心市民描边怪/Enthusiastic Citizen که پیش از این هم سابقه افشای اخبار سخت‌افزار را داشته است، AMD در تاریخ ۲۰ یا ۲۱ آوریل (۳۱ فروردین یا ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱) آماده‌ی معرفی سه کارت گرافیک جدید دسکتاپ از سری RDNA2 می‌شود. Enthusiastic Citizen که اغلب روی اخبار مربوط‌به CPU تمرکز دارد، این‌بار از عرضه‌ی نسخه ارتقا‌یافته‌ی کارت گرافیک‌های AMD در آینده نزدیک می‌گوید.

برا ین اساس گفته می‌شود AMD کارت گرافیک‌های سری Radeon RX 6X50XT را با به کارگیری نسخه‌ی به‌روزرسانی‌شده‌ی پردازنده گرافیکی RDNA2 به بازار عرضه می‌کند. پس انتظار می‌رود کارت گرافیک 6950XT، کارت گرافیک 6750XT و کارت گرافیک 6650XT با حافظه‌ی سریع‌تر GDDR6 با سرعت ۱۸ گیگابیت بر ثانیه معرفی شوند.

در ادامه گفته شد که کندترین کارت گرافیک سری RDNA2 یعنی RX 6400 که بر مبنای تراشه‌ی Navi 24 طراحی شده نیز به بازار DIY راه خواهد یافت. در حال حاضر این GPU تنها برای سازندگان سیستم‌های پیش‌ساخته و شرکای تجاری AMD در دسترس قرار دارد. این مدل تنها GPU رده پایین AMD در سری Radeon 6000 است که بدون کانکتور برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. قبلاً شایعه شده بود که این GPU در قالب کارت گرافیک RX 6500 (غیر XT) به بازار عرضه خواهد شد. لذا همچنان وضعیت این کارت گرافیک کمی سردرگم‌کننده به نظر می‌رسد.

پیام جدید Enthusiastic Citizen درباره عرضه کارت گرافیک های جدید AMD

درمورد سری 6X50XT باید گفت که مدل پرچم‌دار RX 6950XT احتمالا برای رقابت با کارت گرافیک جدید GeForce RTX 3090 Ti وارد بازار می‌شود. این مدل نه‌تنها به حافظه سریع‌تر ۱۸ گیگابیتی مجهز شده است، بلکه توان مصرفی آن نیز به ۳۵۰ وات افزایش یافت تا ۵۰ وات بیشتر از مدل اورجینال خود برق مصرف کند. اخیرا یک منبع شناخته‌شده در توییتر ادعا کرد که فرکانس عملکرد پردازنده گرافیکی Navi 21 در AMD Radeon RX 6950XT فراتر از ۲.۵ گیگاهرتز است. پرچم‌دار جدید AMD قرار است اواسط ماه آوریل به بازار عرضه شود.

لازم به ذکر است که فرکانس بالاتر از ۲.۵ گیگاهرتزی پردازنده گرافیکی AMD Navi 21 چندان هم غیرمنتظره و فراتر از انتظار نخواهد بود. زیرا در حال حاضر مدل‌های کاستوم متعددی از قبیل Sapphire Toxic Extreme با ۲۷۳۰ مگاهرتز، Gigabyte AORUS Xtreme WF با ۲۵۲۵ مگاهرتز و ASUS ROG STRIX LC یا ASROCK OC Formula با ۲۵۲۵ مگاهرتز را می‌بینیم که در بازار موجود هستند. وجه مشترک این کارت‌ها نیز استفاده از یک سیستم خنک‌کننده‌ی مناسب جریان مایع است. در این بین، XFX Speedster MERC 319 سریع‌ترین مدل مبتنی بر یک سیستم خنک‌کننده هوایی است که فرکانس عملکرد آن به ۲۴۹۵ مگاهرتز هم می‌رسد.

AMD Radeon RX 6950XT

درباره‌ی کارت گرافیک‌های RX 6750XT و 6650XT اطلاعات زیادی در دست نیست؛ جز اینکه در این دو مدل نیز از تراشه‌ی حافظه جدید استفاده خواهد شد که احتمالا TDP آن را افزایش خواهد داد. گویا کارت گرافیک RX 6750XT برای رقابت با Intel Arc A780 وارد بازار می‌شود که این مدل هم قرار است در هفته‌های پیش رو به بازار برسد. ظاهرا قرار است این سری ارتقایافته از گرافیک‌های AMD تفاوت قیمت اندکی با نسخه‌های اصلی داشته باشند.

در پایان از شما می‌خواهیم تا نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده