نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۴

فاش شدن معماری Blackwell، نسل جدید پردازنده‌ گرافیکی دیتا سنتر انویدیا

اطلاعات فاش شده از سرورهای انویدیا شامل نام احتمالی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی دیتا سنتر تیم سبز است که به افتخار ریاضی دان آمریکایی بلک ول نام‌گذاری شده است.

در پی حمله‌ی سایبری هکرها به سرورهای انویدیا، اخبار و اطلاعات زیادی از پروژه‌های پیش روی این شرکت در اختیار عموم قرار گرفت. وبسایت Videocardz در این راستا به اطلاعات جدیدی در رابطه با نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی دیتا سنتر این شرکت دست پیدا کرده که شامل مشخصات اولیه‌ی معماری جدید آن می‌شود. نسل بعد تراشه‌های Hopper به‌نام Blackwell نام‌گذاری شده که از نام دیوید بلک‌‌ول، دانشمند و ریاضی‌دان آمریکایی در زمینه نظریه احتمالات برداشت شده است.

باید گفت که در حال حاضر اطلاعات زیادی از تراشه‌ی گرافیکی Blackwell در دست نیست. تمام چیزی که فعلاً درباره این GPU می‌دانیم، این است که قرار است بعد از عرضه پردازنده‌های گرافیکی Hopper شاهد عرضه این سری باشیم. تراشه‌های نسل جدید Hopper همزمان با پردازنده‌های گرافیکی Lovelace عرضه می‌شوند که در کارت‌های گرافیک RTX 40 مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رشته متنی که در میان اطلاعات سرورهای هک شده‌ی انویدیا دیده شده، در ادامه قابل ملاحظه است.

نام انویدیا بلک ول در کدهای فاش شده از انویدیا

جالب اینجا است که این نخستین باری نیست که نام Blackwell در ارتباط غیرمستقیم با انویدیا به کار می‌رود. Kopite، کاربر توییتری که به‌عنوان یکی از فاش کنندگان شناخته شده‌ی اطلاعات انویدیا شناخته می‌شود، تقریباً ۶ ماه پیش توییتی در رابطه با بزرگداشت ریاضی‌دان آمریکایی منتشر کرده و احتمالاً به نام پردازنده‌های جدید انویدیا اشاره داشت.

انویدیا در نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی مصرف‌کننده خود، بار دیگر از تراشه‌های TSMC استفاده کرده و سامسونگ را ترک می‌کند. به‌کارگیری این رویکرد در خصوص پردازنده‌های سری Lovelace و Hopper می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سری Blackwell نیز براساس تراشه‌های TSMC ساخته خواهند شد. علاوه‌براین ممکن است انویدیا اولین تراشه گرافیکی خود با معماری MCM را تا آن زمان معرفی کند و این احتمال نیز وجود دارد که تراشه‌های Blackwell به این شکل باشند.

دیوید بلک ول و لوگوی انویدیا

در ادامه بیوگرافی کوتاهی از دیوید بلکول که از ویکی‌پدیا دریافت شده را ملاحظه می‌کنید:

«دیوید هارولد بلک‌ول (۲۴ آوریل ۱۹۱۹ تا ۸ ژوئیه ۲۰۱۰) ریاضیدان و متخصص آمار آمریکایی است که سهم قابل توجهی در پایه گذاری و توسعه نظریه احتمالات و نظریه اطلاعات و آمار ایفا کرد. قضیه Rao–Blackwell افتخار این دانشمند نام‌گذاری شده است. او نخستین شخص آمریکایی آفریقایی است که به آکادمی ملی علوم راه یافته و به‌عنوان اولین عضو هیئت علمی دانشگاه کالیفرنیا و هفتمین شخص سیاه پوستی است که موفق به دریافت مدرک دکتری ریاضیات شده است.»

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده