نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۸

Intel Core i7-12650HX رویت شد؛ اولین پردازنده رده بالای Alder Lake-S برای لپ تاپ

پردازنده Core i7-12650HX به‌عنوان اولین تراشه‌ی قدرتمند Alder Lake-S که برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده، در نتایج بنچمارک UserBenchmark مشاهده شد.

اطلاعات جدیدی که در وبسایت UserBenchmark به ثبت رسیده، به یکی تراشه‌های عرضه نشده‌ی اینتل از سری Alder Lake-S اختصاص دارد. پردازنده i7-12650HX اولین CPU رده بالای اینتل از نسل دوازدهم پردازنده‌های این شرکت است که برای لپ‌تاپ‌ها طراحی می‌شود. اینتل تاکنون تنها مدل 12650H مبتنی‌بر سیلیکون Alder Lake-P را به بازار عرضه کرده که مدل میان‌رده‌ای محسوب می‌شود. اخیراً گزارشاتی مبنی‌بر احتمال طراحی پردازنده‌های ۱۶ هسته‌ای دسکتاپ برای پلتفرم لپ‌تاپ منتشر شده بود که ظاهراً در پکیج BGA و با هشت هسته‌ی Performance و هشت هسته‌ی Efficient به بازار دستگاه‌های قابل حمل وارد می‌شوند.

پردازنده Intel Core i7-12650HX در وبسایت UserBenchmark

اطلاعات فاش شده نشان می‌دهد که پردازنده Core i7-12650HX درواقع پیکربندی متفاوتی با i7-12650H خواهد داشت. البته باز شدن یک شاخه‌ی دیگر در رده بندی تراشه‌های اینتل، می‌تواند برای کاربران عمومی کمی سردرگم کننده باشد، اما در هر حال باید گفت که اینتل قصد دارد با ایجاد یک زیرمجموعه جدید در سری پردازنده‌های خود، جامعه‌ی مخاطبان خاص خود را هدف قرار دهد.

این CPU از نظر تعداد هسته، دقیقاً مشابه i7-12700H است. این تراشه از ۱۴ هسته و ۲۰ رشته برخوردار است که در یک طراحی ۶+۸ هسته P و E تشکیل یک سیلیکون تضعیف شده از مدل دسکتاپ Alder Lake-S را می‌دهند.

پردازنده‌های Alder Lake-HX سال گذشته نیز ازطریق اسلاید فاش شده از منابع داخلی اینتل دیده شده بودند. در آن زمان، پردازنده‌های سری H55 با توان مصرفی ۴۵ تا ۵۵ وات به‌عنوان یکی از احتمالات مطرح می‌شد، اما این اسلاید شامل یک پردازنده ۶+۸ هسته نبود.

مدل های موبایل پردازنده های اینتل الدرلیک

اینتل تاکنون اظهارنظری درباره عرضه پردازنده‌های Alder Lake-HX به بازار نکرده است. درواقع همین حالا هم شاهد عرضه لپ‌تاپ‌های رده بالای مبتنی بر پردازنده‌های اینتل هستیم و باید دید که پردازنده‌های سری HX کجای این اکوسیستم جا می‌گیرند.

در حال حاضر می‌توان فرض کرد که حداقل دو پردازنده از سری HX به بازار معرفی می‌شوند. یکی شامل سیلیکون کامل ۸+۸ هسته که احتمالا i9-12900HX یا 12980HX نامیده می‌شود و دیگری همین مورد یعنی i7-12650HX که به‌تازگی مشخصات آن فاش شده است.

نظر شما درباره عضو جدید پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل در حوزه‌ی لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل چیست؟ به‌نظر شما آیا اینتل می‌تواند با معرفی سری HX توجه جامعه‌ی جدیدی از علاقه‌مندان به لپ‌تاپ‌های رده بالای گیمینگ را به سوی خود جلب کند؟ در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده