نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۲۶

توقف صادرات تراشه‌های اینتل و AMD به روسیه و بلاروس

اینتل و AMD رسماً تأیید کردند که تمامی تبادلات این دو شرکت با کشورهای روسیه و بلاروس به‌دلیل تحریم‌های ناشی از حمله نظامی به اکراین به حالت تعلیق درآمده است.

اینتل و AMD در بیانیه‌های جداگانه‌ای از توقف فروش پردازنده‌های خود به روسیه و بلاروس در پی تحریم‌های دولت علیه این دو کشور خبر دادند. این به‌معنی آن است که روسیه و بلاروس از زنجیره جهانی عرضه تراشه‌های اینتل و AMD جدا شده و از دسترسی به جدیدترین فناوری پردازنده‌های رده‌ی مصرف‌کننده و دیتا سنتر (ویژه‌ی ابرکامپیوترها، کاربردهای نظامی و فناوری شبکه) این دو شرکت محروم می‌شوند. اینتل در متن بیانیه خود، تهاجم روسیه علیه اکراین را محکوم کرده و از کمک ۱.۲ میلیون دلاری کارکنان این شرکت به کمپین حمایت از آسیب دیدگان جنگ خبر داد.

اینتل از این طریق خواستار پایان فوری جنگ و بازگشت به صلح در کشورهای درگیر شده است. اما علاوه‌بر این AMD هم پا جای پای اینتل گذاشته و از تعلیق فروش و توزیع محصولات خود در روسیه و بلاروس خبر داده است. سخنگوی AMD در ارتباط با وبسایت PC World می‌گوید:

«براساس تحریم‌هایی که توسط دولت ایالات متحده و سایر کشورها علیه روسیه اعمال شده، AMD در حال حاضر فروش و عرضه محصولات خود در روسیه و بلاروس به حالت تعلیق در می‌آورد. این تصمیم شامل تمامی محصولات AMD در بازار پی سی و...می‌شود.»

تحریم روسیه و بلاروس توسط اینتل

این اظهارات چند روز پس از اولین گزارش‌ها مبنی بر احتمال ممنوعیت تجارت با کشورهای مذکور مطرح می‌شود. براساس گزارش یک رسانه روسی به نام RBC، واردات محصولات اینتل و AMD به این کشور متوقف شده بود. هرچند این خبر تا زمان اعلام رسمی این دو شرکت به تأیید هیچ یک از طرفین نرسیده بود.

البته گفته می‌شود این تحریم تأثیر چندانی بر وضعیت فروش پردازنده‌های اینتل و AMD در مقیاس جهانی نخواهد داشت. Tom’s Hardware خاطر نشان کرده که کشور روسیه تنها ۰.۱ درصد از فروش جهانی پردازنده‌های این دو شرکت را در اختیار داشته و توقف تبادلات با این کشور نمی‌تواند تأثیر محسوسی بر آمار فروش آن‌ها داشته باشد. البته انتظار می‌رود این ممنوعیت‌ها به محصولات سایر شرکت‌ها از جمله TSMC به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده تراشه‌های نیمه رسانا در جهان نیز گسترش پیدا کند. بنابراین حتی تراشه‌های بومی و داخلی Baikal در روسیه نیز قابلیت تولید نخواهند داشت.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده