نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۴۰

افشای مشخصات احتمالی کارت گرافیک‌های RTX 40 توسط هکرها

بعد از حمله سایبری به سرورهای انویدیا، روزبه‌روز جزئیات بیشتری از اطلاعات به سرقت رفته از تیم سبز به گوش می‌رسد که در جدیدترین مورد، به نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا مربوط می‌شود.

باید اذعان داشت که انویدیا این روزها اوضاع و احوال خوبی ندارد. گروهی از هکرها چندی پیش موفق به نفوذ در لایه‌های امنیتی سرورهای خصوصی این شرکت شدند تا اطلاعات محرمانه و ارزشمندی را به‌صورت غیرقانونی منتشر کنند. اما در میان اطلاعاتی مانند سورس کد فناوری DLSS که اخیراً توسط این گروه افشا شد، اخباری منتشر شدند که احتمالاً قرار نبود به این زودی‌ها حرفی از آن‌ها مطرح شود. اولین مورد، به پردازنده‌های گرافیکی موسوم به Blackwell مربوط می‌شود که قرار است به‌عنوان نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی دیتاسنتر انویدیا بعد از سری Hopper معرفی و عرضه شوند.

براساس گزارش davideneco25320 در توییتر، به نظر می‌رسد که مشخصات فنی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی این شرکت مبتنی بر معماری Ada Lovelace پیش از معرفی رسمی، فاش شده است. ظاهراً این شرکت قصد دارد در مجموع ۵ پردازنده گرافیکی دسکتاپ را روانه بازار کند که شامل مدل‌های AD102 تا AD107 می‌شوند. لازم به ذکر است که منابع غیررسمی قبلا اطلاعاتی مشابه این مورد را منتشر کرده بودند که البته به تایید منابع رسمی نرسیده بود. لذا می‌توان گفت که اطلاعات مذکور به احتمال زیاد به واقعیت نزدیک است.

مشخصات فنی فاش شده از سری NVIDIA GeForce RTX 40

براین اساس باید گفت که پرچم‌دار کارت گرافیک‌های سری GeForce RTX 40 به پردازنده گرافیکی AD102 مجهز است که از ۱۴۴ مولتی پروسسور جریانی برخوردار است. اگر انویدیا تعداد هسته‌های تراشه‌های خود نسبت به هر واحد SM را ثابت نگه دارد، می‌توان انتظار داشت که قوی ترین GPU این سری از ۱۸۴۳۲ هسته CUDA بهره‌مند باشد. چیزی که با شایعات قبلی کاملا مطابقت دارد.

اما تیم سبز علاوه‌بر این، پردازنده گرافیکی AD103 را نیز برنامه‌ریزی کرده که از ۸۴ پردازنده جریانی شامل ۱۰۷۵۲ هسته CUDA بهره می‌برد. تراشه AD104 با ۶ هسته SM (معادل ۷۶۸۰ هسته) و مدل‌های میان‌رده و پایین رده AD106 و AD107 نیز به ترتیب با ۳۶ واحد SM (معادل ۴۶۰۸ هسته) و ۲۴ پردازنده جریانی با ۳۰۷۲ هسته CUDA دیگر مدل‌های این سری را تشکیل می‌دهند.

کارت گرافیک RTX 30

Kopite7kimi و Greymon55 هم پیش از این شایعاتی درباره توان مصرفی پرچم‌دار کارت گرافیک‌های RTX 40 مطرح کرده بودند. براین‌اساس گفته می‌شود که احتمالاً توان مصرفی GPU پرچم‌دار این سری یعنی AD102، به بیش از ۸۰۰ وات می‌رسد که تاکنون بی‌سابقه بوده است. هر دوی این منابع تأکید کردند که این اطلاعات براساس مشخصات نهایی این کارت منتشر نشده و ممکن است تا زمان عرضه مدل نهایی آن دچار تغییراتی شود. اما دلایل خوبی برای تأیید احتمال صحت این ادعا وجود دارد. انویدیا مدتی است که فرایند توسعه کانکتورهای نسل جدید PCIe Gen 5 را آغاز کرده که در نمونه‌های اولیه، قادر به انتقال حداکثر ۶۰۰ وات توان مصرفی به ازای هر کانکتور بودند.

کارت گرافیک‌های سری NVIDIA GeForce RTX 40 برای معرفی در سپتامبر سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شدند. در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده