نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۹

فاش شدن سورس کد فناوری انویدیا DLSS توسط هکرها

سورس کد فناوری اختصاصی Deep Learning Super Sampling انویدیا به‌دنبال حمله هکری به سرورهای این شرکت در اینترنت فاش شد.

باوجود رویکرد مشابه AMD و اینتل در ارائه فناوری FSR و XeSS به‌صورت متن باز، انویدیا تاکنون تمایلی برای اوپن سورس کردن تکنولوژی DLSS نداشت. البته این شرکت با اجازه دسترسی بیشتر به توسعه‌دهندگان تاحدودی نرمش به خرج داده اما هرگز اقدام به عرضه سورس کدهای فناوری اختصاصی خود نکرد. تصمیمی که به‌نظر می‌رسد حالا و با حمله‌ی سایبری هکرها به سرورهای این شرکت، تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

فناوری NVIDIA DLSS به‌طور کلی نسبت به سایر تکنولوژی‌های آپ اسکیل تصاویر، برتر در نظر گرفته می‌شود. چراکه این فناوری برخلاف دیگر رقبای خود به هسته‌های مبتنی بر هوش مصنوعی تنسور تکیه کرده که نه‌تنها در اختیار رقبای انویدیا قرار ندارد، بلکه تنها با دسترسی به سخت‌افزار مشخصی برای کابران قابل استفاده خواهد بود.

حالا هکرهایی که چند هفته پیش اقدام به نفوذ به سرورهای انویدیا کردند، بعد از خودداری این شرکت از همکاری با آن‌ها، سورس کدهای DLSS را به‌همراه اطلاعات محرمانه‌ی دیگری در اینترنت منتشر کردند. TechPowerUP در اینباره گزارش داده که هیچ شرکت دیگری نباید از این کدها در پروژه‌های خود استفاده کند، اما مطمئناً این اتفاق باعث می‌شود تا یکی از دستاوردهای بزرگ انویدیا که احتمالاً میلیون‌ها دلار صرف رسیدن به آن شده، عملاً هدر رفته و دیگر برای رقبا مخفی نباشد. لازم به ذکر است که به دلایل قانونی و امنیتی، دانلود و استفاده از این کدها به کاربران توصیه نمی‌شود.

سورس کد فناوری NVIDIA DLSS

سورس کد فناوری NVIDIA DLSS

گروهی که به‌عنوان مسئول حمله‌ی هکری چند هفته پیش به سرورهای انویدیا معرفی شد، $LAPSUS نام دارد که اخیراً مدعی شده که باوجود تلاش‌های انویدیا برای مقابله با این حمله‌ی هکری، داده‌های ارزشمندی از جمله درایورها و شماتیک فریمور (Firmware) در دسترس آن‌ها قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین موارد، الگوریتم مربوط‌ به دور زدن ورژن جدید محدودیت‌های LHR برای پردازنده‌های گرافیکی GA102 و GA104 است که توسط این گروه به فروش گذاشته شد.

این گروه پیش از این وعده انتشار اطلاعات مهم‌تری را در آینده نزدیک داده بود. پیش از این شایعه شده بود که روسیه در این حمله دست داشته است اما هنوز سندی در رابطه با این ادعا منتشر نشده است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده