نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۴۳

پردازنده Core i9-12900KS با ۱۰ درصد سرعت بیشتر نسبت به پرچمدار اینتل رویت شد

نتایج تست عملکرد پردازنده Intel i9-12900KS در بنچمارک Geekbench سرعت بالای پرچم‌دار ۵.۵ گیگاهرتزی اینتل را در مقایسه با پرچم‌دار حال حاضر تراشه‌های نسل دوازدهم اینتل نشان می‌دهد.

پردازنده Intel Core i9-12900KS، جدیدترین تراشه‌ی دستچین شده اینتل از نسل دوازدهم پردازنده‌های Core با معماری هیبریدی Alder Lake است که ۱۶ هسته و ۲۴ رشته پردازشی با حداکثر سرعت بوست ۵.۵ گیگاهرتز است که اولین‌بار در جریان رویداد CES 2022 رونمایی شد. CPU جدید اینتل در مقایسه با پرچم‌دار فعلی اینتل یعنی Core i9-12900K حدود ۳۰۰ هرتز سرعت بوست کلاک بالاتری را ارائه می‌کند و در نتیجه توان مصرفی بالاتری نسبت به پیشنهاد فعلی اینتل دارد.

براساس اطلاعات ارائه شده، توان مصرفی این CPU در حالت متوسط و توربو به ترتیب به ۱۵۰ و ۲۶۰ وات می‌رسد که ۲۵ و ۱۹ وات بالاتر از Core i9-12900K است. این CPU روی مادربرد ASUS ROG STRIX Z690-F Gaming مورد بررسی قرار گرفته که به‌نظر می‌رسد که ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR5-4800 مجهز است.

مشخصات پردازنده Intel Core i9-12900KS در تست گیگبنچ

مشخصات پردازنده Core i9-12900KS منبع: Geekbench

امتیاز پردازنده جدید اینتل در تست عملکرد تک هسته (single-core) از ۲۰۸۰ تا ۲۱۰۱ می‌رسد و در آزمون چند هسته (multi-core) از ۱۸۹۶۲ تا ۱۹۰۱۰ امتیاز را در بنچمارک Geekbench V5 به ثبت می‌رساند.

امتیازات پردازنده Intel Core i9-12900KS

نتایج بنچمارک Core i9-12900KS در آزمون بنچمارک Geekbench

این امتیاز درواقع بالاترین امتیاز single-core یک CPU در میان تمامی پردازنده‌هایی است که در رنکینگ رسمی Geekbench قرار دارند. عملکرد تک هسته‌ی i9-12900KS حدودا ۵ درصد سریع‌تر از پرچم‌دار سری K اینتل است و این اختلاف در زمینه عملکرد چند هسته تا ۱۰ درصد هم می‌رسد. البته بدیهی است که این CPU همچنان در مقابل تراشه‌های ورک‌استیشن Threadripper و Xeon ضعیف‌تر عمل می‎‌کند.

رده بندی پردازنده های اینتل براساس امتیاز گیگبنچ

رده بندی تراشه های AMD در تست گیگبنچ

نتایج بنچمارک تراشه‌های مختلف در Geekbench V5

انتظار می‌رود اینتل طی هفته‌های آتی اقدام به عرضه پردازنده i9-12900KS به بازار کند. در میان شایعات، گمانه‌زنی‌هایی مبنی‌بر قیمت ۷۵۰ دلاری این CPU به گوش می‌رسد. درواقع این اطلاعات توسط momomo_us، از منابع خوش نام توییتری منتشر شده که پردازنده Core i9-12900KS را در فهرست فروش دو فروشگاه ناشناس کشف کرده است.

اینتل در نسل نهم پردازنده‌های سری Core نیز یک CPU قدرتمند ۱۲۰۰ دلاری را با پسوند 9900KS به بازار فرستاد که نسبت به مدل پرچم‌دار Core i9-9900K فرکانس بالاتری را ارائه می‌کرد. اینتل از زمان عرضه پردازنده Core i9-9900KS به سراغ مدل KS نرفته بود. حتی پیش از این شایعاتی مبنی‌بر عرضه پردازنده Core i9-10900KS به گوش می‌رسیدند که خیلی زود تکذیب شدند. نسل یازدهم پردازنده‌های اینتل نیز مدل KS نداشتند. بنابراین 12900KS در صورت عرضه، به اولین تراشه‌ی دست‌چین‌شده‌ی اینتل در سه نسل گذشته تبدیل خواهد شد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده