نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۶

توان گرافیکی GPU یکپارچه AMD Ryzen 7000، یک سوم استیم دک

براساس جدیدترین تغییراتی که در درایور SMU شرکت AMD اعمال شده، به نظر می‌رسد که GPU یکپارچه پردازنده‌های جدید این شرکت از ۴ واحد پردازشی و ۱.۱ گیگاهرتز سرعت کلاک برخوردار است.

AMD سال گذشته رسما اعلام کرد که نسل جدید پردازنده‌های این شرکت موسوم به Raphael، اولین محصولات از سری Ryzen هستند که برای دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها معرفی می‌شوند. بنابراین با معرفی گرافیک یکپارچه RDNA2، تغییر مهمی در پردازنده‌های جدید AMD ایجاد می‌شود که قبلا و از زمان معرفی محصولات سری Ryzen 1000 تا Ryzen 5000 در دسترس نبود. البته به جز محصولات سری G که منحصرا برای دستگاه‌های قابل حمل معرفی می‌شد.

براساس ادعای KOMACHI_ENSAKA در توییتر، پیکربندی iGPU شرکت AMD احتمالاً از ۲ پردازنده Workgroup Processor برخوردار است که حداکثر شامل ۴ واحد محاسباتی می‌شوند. براساس به‌روزرسانی جدید System Management Unit به نظر می‌رسد که با یک GPU یکپارچه ۱.۱ گیگاهرتزی مواجه هستیم که توان پردازشی ۰.۵ ترافلاپس آن چیزی در حدود یک سوم قدرت کنسول دستی استیم دک است.

APU کنسول دستی Valve از ۸ واحد پردازشی RDNA2 برخوردار است که فرکانس کلاک پردازنده‌ی آن را به ۱.۱ تا ۱.۶ گیگاهرتز می‌رساند و توان گرافیکی ۱.۶ ترافلاپس را برای آن به ارمغان می‌آورد. البته گرافیک یکپارچه CPU دسکتاپ Raphael نیازی به عملکرد گرافیکی بالایی ندارد. درواقع وجود ۲۵۶ پردازنده جریانی همین حالا هم کافی به نظر می‌رسد. چراکه هدف اصلی عملکرد گرافیکی یک CPU دسکتاپ، استفاده از آن به‌عنوان یک موتور نمایشگر است و عملکرد گرافیکی بالا، موضوعی است که بیشتر متوجه لپ‌تاپ‌های فوق باریک است که امکان استفاده از کارت گرافیک‌های مجزا را ندارند.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا پیکربندی iGPU پردازنده‌های Raphael-S (دسکتاپ) با Raphael-H (لپ‌تاپ) تفاوتی با هم خواهد داشت یا خیر. اما با این اعداد و ارقام منتشرشده، باید گفت که چنین انتظاری می‌رود.

مشخصات iGPU پردازنده های AMD Ryzen 7000

اشاره به حداکثر سرعت کلاک GFX در آپدیت SMU 13.0.5

تراشه‌های AMD Zen4 با اسم رمز Raphael برای پلتفرم دسکتاپ و دستگاه‌های قابل حمل عرضه خواهند شد. لازم به ذکر است که تراشه‌های ویژه لپ‌تاپ AMD از ۱۶ هسته برخوردار هستند که دو برابر سری Ryzen 6000 با معماری Zen3/Rembrandt محسوب می‌شود.

AMD پیش از این اعلام کرد که تراشه‌های دسکتاپ Zen4 نیز بخشی از خانواده سری Ryzen 7000 خواهند بود که به یک پلتفرم جدید نیاز دارند. این تراشه ها با سوکت LGA1718 به بازار می‌آیند؛ سوکتی که به‌عنوان پلتفرم AM5 شناخته می‌شود. AMD تایید کرد که این پلتفرم با سیستم‌های خنک‌کننده فعلی AM4 سازگار خواهد بود. در ادامه گفته شد که تراشه‌های Zen4 از نسل جدید استاندارد حافظه DDR5 و رابط اتصال PCI Express 5.0 پشتیبانی می‌کنند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده