نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۱

شایعه: توان مصرفی پرچمدار سری RTX 40 به بیش از ۸۰۰ وات می‌رسد

شایعات تازه‌ای در ارتباط با نسل جدید کارت گرافیک‌ انویدیا GeForce RTX 40 منتشر شده که به احتمال توان مصرفی نزدیک به یک کیلوواتی پرچم‌دار سری Ada Lovelace اشاره دارد.

تاکنون شایعات زیادی در رابطه با نسل بعدی کارت گرافیگ‌های انویدیا، سری GeForce RTX 40 منتشر شده که قرار است با معماری جدید Ada Lovelace سرعت و توان مصرفی بی‌سابقه‌ای را در صنعت پردازنده‌های گرافیکی ارائه کنند. حالا جدیدترین اطلاعات، توسط Kopite7kimi و Greymon55 منتشر شده که از منابع خوشنام و قابل اتکای اخبار سخت‌افزاری به شمار می‌روند. براین‌اساس گفته می‌شود که احتمالاً توان مصرفی GPU پرچم‌دار این سری یعنی AD102، به بیش از ۸۰۰ وات می‌رسد که تاکنون بی‌سابقه بوده است.

Greymon55 در اینباره اظهار داشته که پردازنده‌های گرافیکی Ada Lovelace احتمالاً تا ماه سپتامبر ۲۰۲۲ (اواخر تابستان سال آینده) معرفی و عرضه می‌شوند. اما بازه زمانی عرضه این کارت‌ها نکته جالب توجهی نیست که در رسانه‌ها سروصدا کرده است. بلکه این توان مصرفی بالای تراشه‌های این سری و به‌خصوص مدل پرچم‌دار آن است که چشم‌ها را به خود خیره می‌کند. هردوی این منابع مدعی شدند که پردازنده گرافیکی AD102 که در کارت گرافیک RTX 4080 و RTX 4080 Ti مورد استفاده قرار خواهد گرفت، هدف متفاوتی را با مدل‌های رده پایین و کم مصرف این سری در پیش گرفته و احتمالاً TDP بالغ بر ۸۵۰ وات را ارائه خواهد کرد.

هر دوی این منابع تأکید کردند که این اطلاعات براساس مشخصات نهایی این کارت منتشر نشده و ممکن است تا زمان عرضه مدل نهایی آن دچار تغییراتی شود. اما دلایل خوبی برای تأیید احتمال صحت این ادعا وجود دارد. انویدیا مدتی است که فرایند توسته کانکتورهای نسل جدید PCIe Gen 5 را آغاز کرده که در نمونه‌های اولیه، قادر به انتقال حداکثر ۶۰۰ وات توان مصرفی به ازای هر کانکتور بودند.

کارت گرافیک GeForce RTX 3090 Ti که زمان عرضه آن با تأخیر مواجه شد، یکی از نمونه‌های قابل ذکر است که گفته می‌شوند توان مصرفی آن به ۴۵۰ وات می‌رسد. این نخستین باری است که یک کارت گرافیک دسکتاپ به چنین ارقامی دست پیدا می‌کند. از‌طرفی گفته می‌شد که نسل جدید کارت‌های گرافیک انویدیا نیز از استاندارد PCIe فعلی بهره می‌برند اما حالا به‌نظر می‌رسد که مدل پرچم‌دار این سری از این موضوع مستثنی بوده و از دو کانکتور Gen 5 برای تأمین توان ۸۰۰ واتی خود بهره می‌برد.

کابل های PCIe Gen 5.0 کارت گرافیک های انویدیا

چند شرکت تولید کننده منبع تغذیه سیستم از همین حالا کار تولید مدل‌های جدید مبتنی‌بر کانکتورهای Gen 5 را آغاز کردند که می‌تواند برای پشتیبانی از کارت‌های گرافیک نسل جدید آماده شده باشد. اما این مدل‌ها تنها قادر به اتصال یک کانکتور اصلی Gen 5 هستند و احتمالاً کاربران برای این کار باید از یک آداپتور اتصال دو درگاه ۸ پین به یک درگاه ۱۶ پین استفاده کنند که همراه‌با اکثر این PSUها ارائه می‌شود.

البته که این اطلاعات هنوز در حد یک شایعه هستند که توسط انویدیا تأیید نشدند، اما اعتبار این منابع باعث شده تا اظهارات آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار باشد. ضمن اینکه با در نظر گرفتن ادعای انویدیا مبنی‌بر ارائه عملکرد دوبرابری پردازنده‌های سری Ada Lovelace در مقایسه با پیشنهاد‌ها فعلی این شرکت که منظور رقابت با محصولات سری RDNA 3 شرکت AMD آماده شده، باید انتظار تلاش همه جانبه تیم سبز برای دستیابی به این هدف را داشته باشیم که شامل توان مصرفی، قیمت احتمالی و ملزومات دیگر می‌شود.

شایعاتی که پیش از این از مشخصات فنی کارت‌های گرافیک Ada Lovelace منتشر شده، از پیشرفت قابل‌توجه آن‌ها نسبت به سری امپر حکایت دارد. در این رابطه گفته می‌شود که مدل AD102 به‌عنوان GPU پرچم‌دار سری RTX40 از ۱۸۴۳۲ هسته CUDA برخوردار است تقریباً دو برابر تعداد هسته‌های پرچم‌دار سری Ampere است. این در حالی است که سری امپر همین الان هم در سطح بسیار بالاتری نسبت به نسل قبل خود قرار دارند. بنابراین سرعت کلاک ۲.۳ تا ۲.۵ گیگاهرتزی این GPU می‌تواند به ما توان پردازش تئوری ۸۵ تا ۹۲ ترافلاپس را ارائه کند که مجدداً بیش از دو برابر عملکرد FP32 کارت گرافیک RTX 3090 با ۳۶ ترافلاپس توان پرداش گرافیکی است.

پیشرفت نسل جدید کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 40 نسبت به رقبا

رشد ۱۵۰ درصدی سطح عملکرد پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا جهش بزرگی در تکنولوژی این محصولات به‌نظر می‌رسد اما نباید ارتقا خیره کننده محصولات این نسل را نسبت به خانواده‌ی Turing فراموش کرد. پردازنده پرچم‌دار GA102 که در کارت گرافیک RTX 3090 مورد استفاده قرار گرفته است، با ۳۶ ترافلاپس توان پردازش گرافیکی چند رده بالاتر از توان ۱۳ ترافلاپس RTX 2080 Ti، پرچم‌دار نسل قبلی خود قرار می‌گیرد. این نشان می‌دهد که حدود ۱۵۰ درصد جهش نسبت به نسل قبل که البته در آزمون‌های عملی با این اختلاف فاصله‌ی معناداری دارد.

علاوه‌براین، فاش کننده‌ی این اطلاعات ادعا کرده که پرچم‌دار محصولات سری NVIDIA GeForce RTX 40 مشابه RTX 3090 از یک رابط درگاه ۳۸۴ بیت استفاده خواهد کرد. اما نکته جالب دیگر اشاره به G6X است که بیانگر عدم استفاده از نسل جدید استاندارد حافظه در پرچم‌دار پردازنده‌های Ada Lovelace است که در عوض از یک پین سریع‌تر G6X با ۲۱ گیگابیت بر ثانیه سرعت انتقال داده استفاده می‌کند. این کارت از ۲۴ گیگابایت حافظه VRAM برخوردار است که می‌تواند شامل یک DRAM یک طرفه‌ی ۱۶ گیگابایت یا ماژول‌های دو طرفه ۸ گیگابایت باشد.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در این خصوص با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده