نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۴۸

AMD عرضه پردازنده‌های گرافیکی RDNA3 در سال ۲۰۲۲ را تأیید کرد

AMD با تأیید عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی این شرکت در سال ۲۰۲۲، از سرمایه‌گذاری چشمگیر این شرکت برای رشد پیش‌بینی شده‌ی زنجیره تأمین خود خبر داد.

براساس اعلام رسمی AMD، نسل جدید کارت‌ گرافیک سری Radeon RX 7000 تا پایان سال جاری میلادی به بازار عرضه می‌شوند. دکتر لیسا سو، مدیرعامل شرکت AMD در جریان گزارش مالی خود تأیید کرد که امسال چند برنامه‌ی بزرگ در زمینه عرضه‌ی محصولات جدید این شرکت عملی می‌شود. از جمله‌ی این موارد باید به عرضه‌ی پردازنده‌های AMD Zen4 و تراشه‌های گرافیکی RDNA3 اشاره کرد.

درحالی که پردازنده‌های دسکتاپ AMD Ryzen از زمان معرفی محصولات سری Vermeer به‌روزرسانی نشده‌اند، انتقال به سوکت AM5 با پشتیبانی از استاندارد DDR5 و PCIe Gen5 فرصت مناسبی برای ارتقاء پردازنده‌های گرافیکی این شرکت به‌نظر می‌رسد. بنابراین به‌نظر می‌رسد که برای اولین‌بار امکان جمع آوری یک سیستم متشکل از همه‌ی پردازنده‌های رده بالای AMD به‌صورت همزمان فراهم خواهد شد.

دکتر لیسا سو، مدیرعامل AMD در این‌باره می‌گوید:

«با ورود به سال ۲۰۲۲، نرخ تقاضا برای محصولات ما بسیار قوی بوده و ما با تقویت حجم عرضه‌ی محصولات فعلی و آمادگی برای عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های Zen 4 و تراشه‌های گرافیکی RDNA 3، مشتاقانه منتظر یک سال دیگر از رشد چشمگیر و افزایش سهم خود از بازار فروش هستیم. ما همچنین سرمایه‌گذاری قابل توجهی به‌منظور تأمین ظرفیت‌های مورد نیاز برای پشتیبانی رشد محصولات خود در سال ۲۰۲۲ و سال‌های بعد از آن انجام خواهیم داد.»

براساس اطلاعات رسمی، پردازنده‌های گرافیکی مبتنی‌بر معماری AMD RDNA3، از یک تکنولوژی ساخت جدید و پیشرفته برخوردار هستند که البته جزئیات زیادی از آن منتشر نشده است. اما منابع غیررسمی از احتمال به کارگیری ترکیبی از پروسس نود ۵ و ۶ نانومتری TSMC با ترکیب تراشه‌های GPU روی یک قالب واحد حکایت دارند. براساس این شایعات، محصولات سری Radeon RX 7000 بعد از شتاب‌دهنده‌های CDNA2 MI200 که سال گذشته معرفی شدند، اولین کارت‌های گرافیک AMD برای مصرف‌کنندگان هستند که از معماری GPU جدید MCM استفاده می‌کنند.

مسیر پیش روی پردازنده های گرافیکی AMD

گفته می‌شود معماری RDNA3 در ابتدا شامل سه مدل پردازنده گرافیکی Navi 3X است که حداکثر از ۶۰ کارگروه RDNA و ۱۵۳۶۹ پردازنده جریانی تشکیل می‌شوند. احتمالا فقط دو مدل از این سه GPU با نام‌های Navi 31 و Navi 32 از طراحی Multi-Chip-Module برخوردار هستند و معماری Navi 33 همچنان یکپارچه باقی می‌ماند. بااین‌حال هنوز هیچ یک از این موارد به تأیید AMD نرسیده و ضمناً به‌نظر می‌رسد که تراشه Navi 33 کوچکتر از چیزی است که پیش از این تصور می‌شد.

معماری پردازنده های گرافیکی AMD

در هر حال به‌نظر می‌رسد که مسیر پیش روی محصولات جدید AMD در سال جاری میلادی به نسبت شلوغ خواهد بود. هرچند AMD هنوز به تاریخ دقیقی برای برنامه‌های آینده‌ی خود اشاره نکرده است. ضمن اینکه هنوز نمی‌دانیم فقط معرفی این محصولات در سال ۲۰۲۲ انجام می‌شود یا اینکه عرضه‌ی تراشه‌های جدید این شرکت به بازار نیز برای امسال برنامه‌ریزی شده است. در ادامه جدولی از مشخصات شایعه شده برای پردازنده‌های گرافیکی AMD RDNA3 را ملاحظه می‌کنید.

پردازنده گرافیکی

AMD NAVI 31AMD NAVI 32AMD NAVI 33
تکنولوژی ساختTSMC 5nm + 6nmTSMC 5nm + 6nmTSMC 6nm
معماری GPU AMD RDNA3AMD RDNA3AMD RDNA3
طراحی پکیج GPUMulti-Chip-Module (MCM)Multi-Chip-Module (MCM)یکپارچه (Monolithic)
ابعاد تخمینی GPU800mm² یا بیشترنامشخص440mm² یا بیشتر
قالب‌های گرافیک221
شیدر انجین642
کارگروه‌های RDNA604020 یا 16
پردازنده‌های جریانی15360102405120 یا 4096
سرعت کلاک GPU2.5GHzنامشخصنامشخص
حافظه و رابط درگاهحداکثر 32GB GDDR6 256-bitGDDR6 192-bitGDDR6 128-bit
Infinity Cache256-512MB256-384MB128-256MB
توان مصرفی تخمینی350-400Wنامشخصنامشخص
زمان احتمالی معرفیاواخر 2022اواخر 2022اواخر 2022
کارت گرافیک مورد استفادهRadeon RX 7900XTRadeon RX 7700XTRadeon RX 7600XT
عملکرد احتمالیدو برابر NAVI 21نامشخصNavi 21هم رده‌ی

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده