نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۵۰

احتمال معرفی کارت‌های گرافیک‌ RX 6950 XT و RX 6850 XT و RX 6750 در فصل بهار

ظاهراً AMD به منظور رقابت با انویدیا و اینتل، برای معرفی نسخه نوسازی شده‌ی کارت‌های گرافیک RX 6950 XT و RX 6850 XT و RX 6750 در بهار سال جدید آماده می‌شود.

به‌نظر می‌رسد که شایعات معرفی سری جدید کارت‌های گرافیک نوسازی شده‌ی RDNA2 توسط AMD همچنان ادامه دارد. هدف AMD تلاش برای عقب نماندن از انویدیا در معرفی نسخه جدید کارت‌های گرافیک سری RTX 30 است. ضمن اینکه کارت‌های گرافیک جدید اینتل نیز به‌زودی از راه می‌رسند و AMD باید فکری به حال رقیب جدید خود در صنعت تولید GPU کند. حالا صحبت از کارت‌های گرافیک RX 6950 XT و RX 6850 XT و RX 6750 XT است تا در بهار سال جاری میلادی معرفی و به بازار عرضه شوند.

هدف اصلی نوسازی کارت‌های گرافیک RDNA 2، بهره بردن از مزایای ماژول‌های قدرتمند GDDR6 است که می‌تواند پهنای باند گرافیک‌ AMD را بهبود ببخشد. اطلاعات دیگر به استفاده از پردازنده‌های گرافیکی Navi 21 و به‌روزرسانی GPUهای Navi 22 اشاره دارند که البته درباره مورد آخر مطمئن نیستم که این شایعه به چه معنی خواهد بود. یک احتمال به کار‌گیری هسته‌های بیشتر در ورژن جدید این GPUهاست. علاوه‌براین احتمال استفاده از پروسس نود ۶ نانومتری TSMC توسط AMD نیز وجود دارد که می‌تواند به افزایش فرکانس عملکرد پردازنده‌های گرافیکی فعلی منجر شوند. راه‌حلی که درکنار چیپ‌های جدید GDDR6 می‌تواند به تیم قرمز کمک کند تا بدون زحمت زیاد، به تقویت محصولات فعلی خود بپردازد.

کارت گرافیک RX 6950 XT

اما باوجود تراشه‌های ۶ نانومتری، بعید به‌نظر می‌رسد که سری نوسازی شده‌ی پردازنده‌های گرافیکی AMD نیز چاره‌ای برای عدم دسترسی به کارت‌های گرافیک‌ در بازار ارائه کند. بنابراین جدا از اینکه نسخه جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD تا چه حد نسبت به نسل فعلی پیشرفت خواهند کرد، باید امیدوار باشیم که این تغییرات به قیمت‌های «صادقانه» و دسترسی بیشتر محصولات در بازار منجر شود.

در هر حال پنجره‌ی عرضه‌ی این محصولات می‌تواند از پایان نیمه دوم سال تا آغاز تابستان قرار بگیرد. جایی که بازار پردازنده‌های گرافیکی با سه بازیکن بزرگ، یک رقابت واقعی را شروع می‌کند.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع overclocking
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده