نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۷

عرضه‌ی سالانه میلیون‌ها پردازنده گرافیکی اینتل Arc برای پی سی گیمرها

راجا کدوری، از مدیران ارشد اینتل در توییتر مدعی شده که این شرکت در نظر دارد تا سالانه میلیون‌ها پردانده گرافیکی آرک را برای گیمرها به بازار عرضه کند.

نشریه PC Gamer در مطلب اختصاصی خود به «بحران کابوس‌وار GPU» در بازار پردازنده‌های گرافیکی پرداخته و مشکلات فراوان گیمرها برای پیدا کردن یک GPU مناسب با ارزش واقعی آن را مورد بررسی قرار داده است. کمبود شدید قطعات الکترونیکی و ارزش روز‌افزون رمزارزها موجب شد تا میلیون‌ها کاربری که در همه‌گیری ویروس کرونا از خانه کارهای خود را دنبال می‌کردند، همگی در کمبود GPU طی سال‌های گذشته نقش داشته باشند.

حالا و بعد از گذشت بیش از یک سال از شروع فاز بحرانی این مشکل، کارت‌های گرافیک‌ در بازار قابل دسترسی هستند، اما قیمت‌های چند برابری آن باعث شده تا اکثراً قادر به خرید محصول مورد نظر خود نباشند. البته چند روزی است که گفته می‌شود با کاهش قابل‌توجه ارزش ارزهای محبوب دیجیتالی در بازار، قیمت‌ پردازنده‌های گرافیکی هم روند کاهشی به خود گرفته است. این اتفاق درکنار تبدیل قریب الوقوع رمزارز اتریوم به الگوریتم اثبات سهام (Proof-of-stake) و عرضه‌ی کارت‌های گرافیک‌ رده پایین انویدیا و AMD به بازار باعث شده تا بعد از مدت‌ها امید به عادی شدن شرایط در دل مخاطبان ایجاد شود.

تصویر رندر شده از کارت گرافیک های اینتل Arc

در این بین، سومین بازیگر بزرگ صنعت GPU، یعنی اینتل نیز در آستانه‌ی ورود به دور رقابت با تیم سبز و سرخ بوده و در این مدت به طرز مشکوکی در خصوص پردازنده‌های گرافیکی مجزای Arc سکوت کرده است. این شرکت در جریان رویداد CES 2022 هیچ اطلاعات جدیدی به جز خبر عرضه‌ی این محصولات در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ را ارائه نکرد. بااین‌حال متأسفانه هنوز هم دقیقاً مشخص نیست که چه زمانی دست گیمرها به کارت گرافیک‌های دسکتاپ سری آرک خواهد رسید.

البته به‌نظر می‌رسد که اینتل برنامه‌های بزرگی برای عرضه‌ی نخستین سری از پردازنده‌های گرافیکی مجزای خود دارد. Raja Koduri مدیر ارشد اینتل در اظهارات اخیر خود از عرضه‌ی سالانه میلیون‌ها پردازنده‌ گرافیکی Arc برای گیمرها خبر داده است. وی با بازنشر توییت وبسایت PC Gamer می‌نویسد: «منم با شما موافقم. مشکلات بزرگی برای پی سی گیمرها و کل صنعت سخت‌افزار در مقیاس بزرگ به وجود آمده و اینتل هم در این بین تمام تلاش خود را می‌کند تا راهی به سمت دستیابی به این هدف، یعنی رساندن سالانه میلیون‌ها پردازنده گرافیکی آرک به‌دست پی سی گیمرها پیدا کند.»

کارت گرافیک Intel Arc Alchemist

سالانه میلیون‌ها GPU توسط شرکای تجاری انویدیا و AMD به‌دست گیمرها و سازندگان سیستم‌های یکپارچه می‌رسد. با اضافه شدن چند میلیون پردازنده‌ی بیشتر به این آمار، اینتل قطعاً می‌توان نقش مثبتی در بهبود شرایط صنعت سخت‌افزار ایفا کند. اینتل بارها به این نکته اشاره کرده که برنامه‌ی عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی ARC یک برنامه چند ساله بوده که در بر گیرنده‌ی همکاری شرکای تجاری، گیمرها و استودیوهای بازی‌سازی از سراسر جهان است. با معرفی محصولات سری Alchemist در فاصله چند ماه تا عرضه‌ی نسل جدید کارت گرافیک‌های انویدیا و AMD، اینتل می‌تواند نام خود را به‌عنوان یک رقیب جدی وارد بازاری کند سال‌ها است در انحصار دو غول بزرگ صنعت GPU قرار دارد.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده