نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۰۲

فروش کارت گرافیک GeForce GT 1010 در چین به قیمت ۷۰ دلار

بعد از گذشت بیش از یک سال از افشای اطلاعات پردازنده گرافیکی رده پایین انویدیا از سری پاسکال، حالا اولین تصویر از کارت گرافیک Lenovo GeForce GT 1010 منتشر شده است.

کارت گرافیک Lenovo GeForce GT 1010 بر پایه GPU رده پایین Pascal GP108 در وبسایت چینی Taobabo مشاهده شد. این کارت که نه شباهتی به طراحی رفرنس کارت‌های گرافیک‌ انویدیا داشته و نه لوگویی از تیم سبز روی آن دیده می‌شود، احتمالاً هنوز یک نسخه نیمه آماده است و از یک خنک‌کننده Lenovo OEM استفاده می‌کند. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد به همان کانکتورهای نمایشگر سری GT 1030 از جمله HDMI و پورت آنالوگ VGA مجهز شده است.

اولین تصویر از کارت گرافیک Lenovo GeForce GT 1010

اولین تصویر از کارت گرافیک Lenovo GeForce GT 1010

پردازنده گرافیکی Pascal GP108 تنها از ۲۵۶ هسته CUDA برخوردار است که نشان می‌دهد حتی از ظرفیت کامل این GPU نیز استفاده نشده است. گفته می‌شود فرکانس پایه این کارت ۱۲۲۸ مگاهرتز و سرعت کلاک بوست آن ۱۴۶۸ مگاهرتز خواهد بود. درباره توان مصرفی GeForce GT 1010 نیز به عدد ۳۰ وات اشاره شده که درواقع نیازی به کانکتور جداگانه‌ی برق نخواهد داشت. ضمنا باید به رابط گذرگاه PCIe 3.0 x4 آن اشاره کرد که مشابه کارت گرافیک RX 6500XT ولی نسخه‌ی قدیمی‌تر آن است.

کارت گرافیک دسکتاپ Lenovo GT1010 2GB GDDR5 HDMI VGA (کد 5V10W62717SV11B65869)

  • لیتوگرافی: ۱۴ نانومتری
  • معماری: پاسکال
  • هسته: GP108
  • تعداد هسته‌های CUDA: جمعا ۲۵۶
  • فرکانس: ۱۲۲۸/۱۴۶۸ مگاهرتز
  • رابط گذرگاه: ۶۴ بیت
  • مصرف برق: ۳۰ وات
  • اتصالات: HDMI+VGA

این کارت در حال حاضر در وبسایت Taobao با قیمت ۴۵۰ یوان چین معادل حدود ۷۰ دلار آمریکا به فروش می‌رسد. در ادامه می‌توانید تصاویر جدیدی که کاربر توییتر MEGAsizeGPU از مدل Leadtek GT 1010 با دو کانکتور HDMI منتشر کرده را نیز ملاحظه کنید.

نمایی از کارت گرافیک رده پایین Leadtek GT 1010

نمایی از کارت گرافیک رده پایین Leadtek GT 1010

این کاربر همچنین اولین نتایج آنالیز GPU-Z و 3DMark آن را نیز منتشر کرده است.

نتایج آنالیز GPU-Z کارت گرافیک رده پایین Leadtek GT 1010

نتایج تست 3DMark کارت گرافیک رده پایین Leadtek GT 1010

گفته می‌شود کارت گرافیک جی‌فورس GT 1010 انویدیا یکی از بی‌معنی‌ترین و کندترین تراشه‌های سال ۲۰۲۲ خواهد بود. جی‌فورس GT 1010 که درواقع نسخه‌ی ضعیف‌تر شده‌ی جی‌فورس GT 1030 است، در بنچمارک گیک‌بنچ به‌طور متوسط حدود ۳۵ درصد کندتر از مدل ۱۰۳۰ بوده و درمقایسه با کارت گرافیک پرچم‌دار جی‌فورس GTX 3090 بیش از سه‌هزار درصد کندتر است. البته این کارت در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه‌ی Iris Xe اینتل نیز کندتر است. درواقع امتیاز پردازنده‌ی Iris Xe اینتل در گیک‌بنچ بین ۱۳ هزار تا ۱۴ هزار بوده و این یعنی عملکرد آن دوبرابر سریع‌تر از جی‌فورس GT 1010 است.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده