نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۵

روند کاهشی قیمت پردازنده‌های گرافیکی در بازار

بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت کارت‌های گرافیک‌ NVIDIA Ampere و AMD RDNA2 به آرامی روند کاهشی به خود گرفته است.

وبسایت 3DCenter.org در جدیدترین گزارش خود از وضعیت بازار سخت‌افزار و به‌خصوص پردازنده‌های گرافیکی، کاهش قیمت کارت‌های گرافیک‌ سری AMD Radeon RX 6000 و GeForce RTX 30 را تأیید می‌کند. این دومین باری است که قیمت GPU در یک ماه شیب کاهشی داشته است. براین‌اساس گفته می‌شود که محصولات سری امپر انویدیا در حال حاضر از ۱۸۵ درصد بالاتر از قیمت مصوب به ۱۷۷ درصد گران‌تر از چیزی که باید باشند رسیده‌اند.

در مقابل، قیمت کارت‌های گرافیک‌ AMD نیز ۱۷۸ درصد به ۱۶۷ درصد بالاتر از MSRP رسیده است. در این گزارش گفته شده که قیمت‌های فعلی بازار هنوز تحت تأثیر کاهش قیمت رمزارزها در هفته گذشته قرار نگرفته و برای این اتفاق باید یکی دو هفته‌ای منتظر ماند. بنابراین گزارش بعدی قیمت‌ها می‌تواند جالب توجه باشد. در ادامه می‌توانید نموداری از کاهش قیمت GPU در روزهای اخیر را ملاحظه کنید.

نمودار قیمت کارت گرافیک های انویدیا و AMD

رمزارز اتریوم، به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین ارزهای دیجیتالی برای استخراج روی پردازنده‌های گرافیکی، به پایین‌ترین قیمت خود از ماه اوت سال گذشته رسیده است. این خبر درکنار آپدیت جدید proof-of-stake در ماه‌های آینده، به این معنی است که ماینرهایی که به‌تازگی اقدام به خرید پردازنده‌های گرافیکی می‌کنند، حداقل در این مدت نمی‌توانند انتظار سوددهی و بازگشت سرمایه خود را داشته باشند.

این در حالی است که با قیمت‌ بالای کارت گرافیک‌ در بازار آزاد، دیگر نه ماه‌ها بلکه سال‌ها طول می‌کشد که تا با درآمدزایی از این طریق بتوان قیمت یک GPU رده بالا را جبران کرد. همچنین لازم به ذکر است که انویدیا و AMD بالاخره اقدام به عرضه کارت‌های گرافیک‌ رده پایین خود از جمله Radeon RX 6500XT و GeForce RTX 3050 می‌کنند. محصول جدید AMD هم‌اکنون در بازار قابل دسترسی بوده و GPU جدید تیم سبز نیز به‌زودی وارد بازار می‌شود.

اشاره به این نکته نیز خالی از لطف نیست که وبسایت 3DCenter به‌تازگی فهرست قیمت‌های خود را مجدداً به‌روزرسانی کرده و افزایش قیمت مصوب کارت‌های گرافیک‌ انویدیا برای مدل‌های رفرنس در اروپا را تأیید می‌کند. بنابراین باتوجه‌به اینکه مکانیزم محاسبات این سایت بر پایه مقایسه‌ی قیمت GPU با نرخ مصوب به‌علاوه مالیات بر ارزش افزوده گذاشته شده، باید انتظار کاهش بیشتر این درصدها را داشته باشیم. ضمن اینکه این سایت هنوز هم فقط قیمت‌های بازار آلمان و اتریش را ملاک گزارش‌های خود قرار می‌دهد، بنابراین نمی‌توان تحلیل‌های آن را به بازار سایر کشورهای جهان تعمیم داد. ولی باتوجه‌به اینکه گزارش‌های این سایت فعلاً از بیشترین دقت برخوردار است، توسط بسیاری از منابع معتبر مورد توجه قرار می‌گیرد.

کارت گرافیک های انویدیا

در حال حاضر زنجیره‌ی جهانی عرضه‌ی محصولات الکترونیکی همچنان با محدودیت دست‌وپنجه نرم می‌کند که علت اصلی آن کمبود تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا و سایر قطعات ضروری است. در این بازار، عرضه هنوز به اندازه‌ی تقاضا نیست؛ مسئله‌ای که پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس نیز هرکدام در حد خود با آن روبه‌رو هستند. البته عوامل دیگری از قبیل هجوم ماینرها به سمت سخت‌افزار گیمینگ نیز در این امر تأثیرگذار بوده است. تازه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا، کارخانه‌ها حالا کارکنان کمتری دارند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده