نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۵ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۷

عملکرد کارت گرافیک دسکتاپ اینتل Arc در سطح RTX 3070 Ti

نتایج فاش شده از تست بنچمارک پردازنده گرافیکی Intel Xe-HPG با ۵۱۲ واحد اجرایی و سرعت کلاک ۲.۱ گیگاهرتز، از عملکرد هم سطح آن با کارت گرافیک RTX 3070 Ti حکایت دارد.

کارت گرافیک مورد انتظار اینتل Arc Alchemist این بار در نتایج بنچمارک فاش شده در وبسایت SiSoftware مشاهده شده است. براساس اطلاعات منتشر شده، این کارت از تمامی ۴۰۹۶ هسته‌ی سیلیکون Intel DG2-512EU برخوردار بوده و باتوجه‌به تست عملکرد آن در یک پلتفرم دسکتاپ Coffee Lake-S، مطمئن هستیم که با یک کارت گرافیک مجزای دسکتاپ مواجه هستیم.

داده‌های آزمون نشان می‌دهد که سرعت کلاک این تراشه به ۲.۱ گیگاهرتز می‌رسد که بسته به نوع عملکرد معماری این چیپ در اینگونه تست‌ها، می‌تواند به سرعت پایه یا بوست کلاک این GPU مربوط باشد. علاوه‌براین باید به ظرفیت حافظه ۱۲.۸ گیگابایتی حافظه‌ی VRAM این کارت اشاره کرد که به احتمال زیاد خطایی است که تنها بخشی از بافر فریم ۱۶ گیگابایتی این کارت را نشان می‌دهد. به هر حال باید گفت که انتظار می‌رود پرچم‌دار سری Arc Alchemist با ۱۶ گیگابایت حافظه GDDR6 با درگاه حافظه ۲۵۶ بیت معرفی شود.

پردازنده گرافیکی Intel Arc Alchemist با ۵۱۲ واحد اجرایی

پردازنده گرافیکی Intel Arc Alchemist با ۵۱۲ واحد اجرایی. منبع: SiSoftware

اما جایی که به داده‌های مربوط‌به عملکرد این GPU در بخش General Purpose Processing می‌رسیم، به نتایج جالبی بر می‌خوریم. پرچم‌دار اولین سری از کارت‌های گرافیک‌ مجزای اینتل عملکرد بهتری نسبت به کارت گرافیک رده بالای RTX 3070 Ti از انویدیا داشته و با امتیاز ۹۰۱۷.۵۲ حدود ۷.۷ درصد سریع‌تر از نماینده انویدیا با امتیاز ۸۳۶۹.۵۱ است.

عملکرد کارت گرافیک 512EU اینتل Arc Alchemist

عملکرد کارت گرافیک RTX 3070 Ti

مقایسه عملکرد کارت گرافیک 512EU اینتل Arc Alchemist (در سمت چپ) با NVIDIA RTX 3070 Ti (در سمت راست)

البته این دو کارت در بخش‌های مختلف این آزمون جایگاه متفاوتی دارند؛ به‌عنوان مثال، Arc Alchemist در تست‌های half-float و double-float و quad-float سریع‌تر از 3070Ti عمل کرده اما تست single-float را به نماینده انویدیا واگذار می‌کند. این مدل که هنوز به‌صورت رسمی نام‌گذاری نشده است، در دو نسخه دسکتاپ و لپ‌تاپ به بازار عرضه خواهد شد. شایعات اخیر از فرکانس ۲.۵ گیگاهرتزی و توان مصرفی ۲۲۵ وات آن حکایت دارند.

گفته می‌شود این کارت برای رقابت با RTX 3070 و با شانس رسیدن به عملکرد RTX 3070 Ti به بازار عرضه می‌شود. انویدیا هم از این موضوع به خوبی مطلع است و به همین دلیل است که مدل به‌روزرسانی شده‌ی کارت گرافیک RTX 3070 Ti را با ۱۶ گیگابایت حافظه VRAM روانه بازار می‌کند. بااین‌حال بیشتر تمرکز اینتل روی مدل رده پایین محصولات Arc گذاشته شده است. جایی که به‌نظر می‌رسد توسط AMD و انویدیا کمتر مورد توجه قرار گرفته باشد. مشابه این رویکرد در خصوص محصولات سری ورک‌استیشن Arc نیز در پیش گرفته شد که قرار است با قیمت‌هایی به مراتب کمتر از محصولات سری امپر RTX شرکت انویدیا عرضه شوند.

کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead تاکنون تصاویر متعددی از کارت گرافیک معرفی نشده‌ی اینتل را فاش کرده است. این کانال جز اولین منابعی بود که از احتمال رقابت این کارت با سری NVIDIA RTX 3070 خبر داد. نکته‌ی جالب توجه دیگر اینجا است که MLID ادعا می‌کند کارت گرافیک‌های Arc Alchemist می‌توانند حداکثر از ۳۲ گیگابایت حافظه VRAM برخوردار باشند تا محصولات اینتل را قبل از عرضه‌ی کارت گرافیک‌های ورک استیشن Lovelace شرکت انویدیا، برای رقابت آماده نگه دارد.

تصاویر فاش شده از کارت گرافیک Arc Alchemist

تصویر پشت کارت گرافیک Arc Alchemist

کارت گرافیک Intel Arc Alchemist در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ به‌صورت رسمی به بازار عرضه می‌شود. هرچند به‌نظر می‌رسد که برای سری دسکتاپ تراشه‌های گرافیکی اینتل باید کمی بیشتر منتظر بمانیم. زیرا اینتل تاکنون تنها از سیستم‌های قابل حمل OEM با پردازنده‌های گرافیکی آرک رونمایی کرده است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده