نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۴

اولین نتایج بنچمارک RTX 3050؛ عملکرد GTX 1660Ti با ری تریسینگ و DLSS

کارت گرافیک NVIDIA RTX 3050 در تست عملکرد 3DMark TimeSpy حدود ۲۰ درصد سریع‌تر از RX 6500XT عمل کرده و هم سطح GTX 1660 Ti، قوی‌ترین کارت گرافیک غیر RTX سری Turing قرار می‌گیرد.

جدیدترین کارت گرافیک انویدیا از سری امپر در آزمون بنچمارک 3DMark Time Spy حدود ۲۴ درصد سریع‌تر از کارت گرافیک جدید Radeon RX 6500 XT از شرکت AMD عمل می‌کند. جالب اینجا است که RTX 3050 در تست FireStrike که معمولاً پردازنده‌های RDNA2 در آن عملکرد بهتری دارند، تنها چند درصد پایین‌تر از محصول جدید تیم سبز قرار می‌گیرد. اما مقایسه کارت گرافیک RTX 3050 با RTX 3060، نزدیک‌ترین عضو خانواده امپر جالب‌تر است.

هر دو کارت برپایه پردازنده گرافیکی GA106 طراحی شدند اما مدلِ بالاتر، ۴۰ درصد تعداد هسته‌های بیشتری دارد و پهنای باند تراشه حافظه آن نیز ۶۰ درصد بیشتر است. کارت گرافیک RTX 3050 از ۲۵۶۰ هسته CUDA با پهنای باند ۲۲۴ گیگابایت بر ثانیه و RTX 3060 از ۳۵۸۴ هسته و ۳۶۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند برخوردار است. کارت گرافیک RTX 3060 در تست Time Spy Extreme و رندر تصاویر 4K حدود ۴۶ درصد سریع‌تر از برادر کوچک خود عمل می‌کند. این در حالی است که نمودار عملکرد Fire Strike Performance آن‌ها در رندر تصاویر 1080p یک اختلاف ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

بنچمارک 3DMark TimeSpy

البته که امتیازات 3DMark مثل گذشته برای بازی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار نیستند. مخصوصا زمانی‌که پای تکنولوژی‌های جدیدی مثل ری تریسینگ و DLSS در میان است. بااین‌حال، این تست همچنان برای مقایسه مدل‌های مختلف یک برند کاربرد خوبی دارد و زمانی‌که این دو محصول از معماری یکسانی برخوردار باشند، نتایج آزمون قابل اتکاتر هم می‌شود.

باید توجه داشته باشید که عملکرد کارت گرافیک RTX 3050 با NVIDIA GTX 1660 Ti، قوی‌ترین کارت گرافیک غیر RTX سری Turing از نسل قبل برابری می‌کند؛ اما این کارت از ری تریسینگ و DLSS برخوردار نیست و حداقل ۴۸۰ یورو قیمت دارد. این درحالی است که انتظار می‌رود قیمت واقعی RTX 3050 پایین‌تر از این‌ها باشد.

تست بنچمارک Fire Strike Performance

RTX 3050 قرار است از تاریخ ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) به بازار عرضه شود. اما نقد و بررسی این کارت در منابع معتبر یک روز قبل از این تاریخ منتشر خواهد شد. براساس تایید منابع مختلف، قیمت مصوب این کارت ۲۵۰ دلار در نظر گرفته شده که مطمئناً با قیمت فروش آن در بازار آزاد اختلاف دارد. پیش از این تأیید شده که RTX 3050 برای استخراج رمز ارز اتریوم مناسب نیست؛ بنابراین می‌توان امیدوار بود که کارت گرافیک رده پایین انویدیا ساده‌تر از دیگر محصولات این شرکت در دسترس مصرف‌کنندگان واقعی آن قرار بگیرد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده