نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۱:۵۰

سریع‌تر بودن کارت گرافیک RTX 3050 با ری تریسینگ از GTX 1650

انویدیا ادعا می‌کند که کارت گرافیک GeForce RTX 3050 با پشتیبانی از ری تریسینگ، بی‌نهایت سریع‌تر از GTX 1650 یا 1050 عمل می‌کند.

انویدیا در وبسایت رسمی خود اطلاعات جدیدی را در خصوص کارت گرافیک GeForce RTX 3050 منتشر کرده و به این وسیله مقایسه‌ای از عملکرد سه کارت گرافیک رده پایین خود را به نمایش گذاشته است. البته شاید مقایسه‌ی کارت گرافیک دسکتاپ RTX 3050 با GTX 1650 و GTX 1050 بی‌معنی به‌نظر برسد؛ اما ظاهرا این دو کارت بدون توجه به RTX 2050 نسخه‌های قبلی کارت گرافیک جدید سری Ampere در نظر گرفته شده و نموداری از مقایسه عملکرد آن‌ها ارائه شده است.

در این نمودار، مشاهده می‌کنید که کارت گرافیک دسکتاپ NVIDIA RTX 3050 بازی‌های Control و Minecraft را در حالت RTX ON با نرخ فریم بالاتر از ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا می‌کند. البته فقط عدد ۶۰ را در محور افقی نمودار مشاهده می‌کنیم و کمیت مورد نظر مشخص نشده است. این در حالی است که عملکرد GTX 1650 و GTX 1050 باتوجه‌به عدم پشتیبانی از ویژگی‌های RTX مثل ری تریسینگ و DLSS، در این نمودار با عدد صفر نشان داده شده است. اما سومین بازی مورد استفاده در این تست، Borderlands 3 بوده که بدون قابلیت ری تریسینگ عملکرد این سه کارت را با هم مقایسه می‌کند.

مقایسه انویدیا بین عملکرد RTX 3050 و GTX 1650/1050

مشخص نیست که انویدیا در زمان طراحی این گراف دقیقاً چه چیزی را در ذهن داشته است. لازم به ذکر است که RTX 3050 بعد از کارت گرافیک RTX 2050 درواقع دومین GPU کلاس XX50 محسوب می‌شود که از ری تریسینگ پشتیبانی می‌کند. ضمن اینکه این نمودار با تیتر Performance ارائه شده اما دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی در این جا با هم مقایسه می‌شود. این تصویر به سرعت در اینترنت منتشر شده و توسط Jarrod Walton از وبسایت Tom’s Hardware به یک تصویر طنز (meme) هم تبدیل شده است:

تصویر MEME از نمودار مقایسه انویدیا

علاوه‌براین، جزئیات قیمت کارت گرافیک RTX 3050 در اروپا مشخص شده و رقم ۲۷۹ یورو را برای منطقه اروپا در نظر گرفته است. این مبلغ معادل ۳۱۲ دلار آمریکا است که با کسر ۲۰ درصد مالیات به ۲۴۹ دلار می‌رسد. فعلاً اطلاعاتی از قیمت واقعی این محصول در بازار منتشر نشده اما بدون شک بیشتر از این مبلغ خواهد بود. مخصوصاً در اروپا که نرخ مصوب آن نیز بالاتر است.

کارت گرافیک دسکتاپ NVIDIA RTX 3050 با استفاده از پردازنده گرافیکی GA106-150 پایین‌ترین پیشنهاد در سری RTX 30 محسوب می‌شود از ۲۵۶۰ هسته‌ی CUDA و ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 برخوردار است. رابط اینترفیس PCIe Gen4 X16، انکدینگ H264 و پشتیبانی از DLSS از دیگر ویژگی‌های RTX 3050 است. انتظار می‌رود این کارت به مراتب موفق‌تر از Radeon RX 6500XT باشد که به‌تازگی به بازار عرضه شده است.

در پایان نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده