نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۴ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۸

افزایش قیمت پردازنده‌های رده بالای اینتل، AMD و انویدیا در ماه‌های آینده

براساس گزارش جدید وبسایت DigiTimes، اینتل، AMD و انویدیا برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت CPUها و پردازنده‌های گرافیکی رده بالای خود در سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی می‌کنند.

درحالی‌که با وضعیت نابسامان بازار سخت‌افزار، دسترسی به پردازنده‌ها و GPUهای قدرتمند گیمینگ به رویای بسیاری از گیمرها در سراسر جهان تبدیل شده، اخبار ناامیدکننده‌ای از افزایش مجدد قیمت این محصولات در بازار به گوش می‌رسد. وبسایت DigiTimes اخیراً گزارش داده که چند عامل تأثیرگذار خارجی از جمله بالارفتن هزینه‌های تولید و حمل‌و‌نقل این محصولات باعث شده تا سه شرکت بزرگ اینتل، انویدیا و AMD به فکر افزایش ۲۰ درصدی قیمت تراشه‌های خود به منظور جبران این هزینه‌ها بیافتند.

در این گزارش گفته شده که افزایش قیمت تراشه‌های ۵ و ۷ نانومتری TSMC که در پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید شامل AMD Ryzen 7000 و AMD Ryzen 6000H/U و NVIDIA GeForce RTX 40 و پردازنده‌های گرافیکی اینتل ARC Alchemist مورد استفاده قرار می‌گیرند، از مهم‌ترین دلایل این گرانی است. البته اینتل بیشتر به فناوری ساخت ۶ نانومتری TSMC به‌عنوان نسخه‌ی توسعه‌ یافته‌ی لیتوگرافی N7 تکیه کرده که افزایش قیمت مشابهی را خواهد داشت.

بنابراین افزایش قیمت‌ها قرار است عوامل مؤثر در محدودیت تولید تراشه‌های موجود را خنثی کرده و باعث بهبود وضعیت دسترسی به شماری از محصولات تا پایان سال ۲۰۲۲ شود. هرچند در حال حاضر هیچگونه تأییدی مبنی بر احتمال بهبود قیمت‌ها در آینده وجود ندارد که درواقع نگرانی اصلی بسیاری از علاقه‌مندان است.

ویفرهای TSMC

اگر به‌خاطر داشته باشید، چندی پیش گزارشی از سرمایه‌گذاری چندین میلیارد دلاری انویدیا برای پیش خرید ویفرهای TSMC منتشر شده بود که حالا نشان می‌دهد این امر به‌معنی هزینه‌ی بیشتر کاربران برای دسترسی به پردازنده‌های این شرکت در ماه‌های پیش رو است. AMD از همین حالا قیمت محصولات مبتنی بر فناوری تولید 7nm خود را افزایش داده و احتمالاً پردازنده‌های ۵ نانومتری Ryzen 7000 نیز در ادامه گران‌تر شوند.

ازطرفی پردازنده‌های گرافیکی اینتل ARC و محصولات نوسازی شده‌ی سری RDNA 2 از AMD تنها مواردی هستند که در این بین از تکنولوژی ۶ نانومتری TSMC استفاده می‌کنند. بنابراین ممکن است این وضعیت عرضه‌ی این محصولات در ادامه بهبود پیدا کند اما قیمت آن‌ها سؤال بزرگی است که فعلاً بدون جواب مانده است. هرچند قیمت فروش کارت گرافیک Radeon RX 6500 XT نشان می‌دهد که برخلاف وعده‌های AMD در خصوص دسترسی و قیمت بهتر این کارت، پروسس نود 6nm شرکت TSMC نیز تا حدودی تحت تأثیر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته است.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده