نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۳۹

بهبود وضعیت کمبود GPU در نیمه دوم سال ۲۰۲۲

انویدیا از بهبود وضعیت بازار پردازنده‌های گرافیکی تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ و پیش از عرضه‌ی نسل جدید کارت گرافیک‌های RTX 40 خبر می‌دهد.

مدیران شرکت انویدیا یک بار دیگر روی وعده‌های خود در خصوص بهبود وضعیت کمبود GPU در بازار تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تأکید می‌کنند. نیمه دوم سال جدید میلادی با ورود نسل جدید کارت گرافیک‌های این شرکت از سری GeForce RTX 40 هم زمان می‌شود. کالت کرس، مدیر مالی انویدیا در جریان ۲۴امین کنفرانس سالانه‌ی Needham Growth بار دیگر تأکید کرد که بحران فعلی بازار GPU تا نیمه‌ی دوم سال جاری میلادی رو به بهبودی خواهد رفت. وی در ادامه به حجم بالای تقاضای بازار برای کارت گرافیک‌ها و پردازنده‌های گرافیکی GeForce اشاره کرد و گفت که انتظار می‌رود این تقاضا همچنان بیشتر از عرضه‌ی این محصولات به بازار باشد.

وی در بخشی از اظهارات خود در این‌باره می‌گوید: «ما در طول سال ۲۰۲۱ با حجم بالایی از تقاضای مشتریان برای محصولات سری GeForce مواجه بودیم و این روند همچنان قوی‌تر از نرخ کلی عرضه‌ی محصولات ما به بازار ادامه دارد. برای مثال، تقاضای بالای مشتریان در تعطیلات آخر سال، به‌خصوص در بازار لپ‌تاپ‌ها بسیار قابل‌توجه بود. در همین حال، ما با شرکای خود در زنجیره تأمین برای افزایش دسترسی به محصولات کار می‌کنیم. با ورود به نیمه دوم سال ۲۰۲۲، نسبت به وضعیت عرضه‌ی محصولات خود احساس بهتری داریم.

یکی دیگر از مواردی که در آن شاهد شکستن رکوردهای قبلی بودیم، نرخ بالای تقاضا در بازار سخت‌افزار گیمینگ بود. به‌عنوان مثال در استیم شاهد ثبت رکورد جدیدی در زمینه‌ی تعداد کاربران همزمان بازی‌ها هستیم که با ثبت رقم ۲۸ میلیون کاربر فعال به‌سادگی از رکورد قبلی عبور می‌کند.

اما اگر روی بحث رمزارزها تمرکز کنیم، باید گفت که افزایش سهم بازار ارزهای دیجیتال در درآمد ما از بازار گیمینگ همچنان ادامه دارد؛ البته ارائه‌ی اعداد و ارقام آماری از این سهم برای ما دشوار است. ما معتقدیم که سیاست ما در خصوص عرضه‌ی کارت گرافیک‌های LHR و محصولات سری CMP، استراتژی خوبی برای هدایت محصولات سری GeForce به سمت کاربران واقعی آن‌ها محسوب می‌شود. بااین‌حال فعالیت‌هایی از سوی منابع مختلف برای بالا بردن نرخ استخراج رمزارزها صورت گرفته که البته مجددا ارائه‌ی آمار دقیق از آن بسیار دشوار است».

نسل جدید پردازنده های گرافیکی انویدیا

کرس قبلا هم در جریان کنفرانس UBS Global TMT درباره‌ی اقدامات انویدیا برای کمک به بهبود شرایط آشفته‌ی بازار کارت گرافیک‌ گفته بود: «معتقدیم که با نگاه به نیمه دوم سال آینده، می‌توان امیدوار بود که از نظر عرضه در وضعیت بهتری قرار داشته باشیم».

علاوه‌بر مدیران انویدیا، برخی مقامات اینتل و AMD نیز پیش از این از بهبود وضعیت کمبود پردازنده‌ها تا نیمه دوم سال جدید میلادی خبر دادند. بااین‌حال اطلاعات مشخصی در مورد چگونگی انجام این کار توسط هیچ یک از این طرف‌ها ارائه نمی‌شود. هرچند می‌توان پیش‌بینی کرد که با معرفی نسل جدید محصولات انویدیا موسوم به Ada Lovelace، به‌نوعی توجهات به سمت کارت گرافیک‌های جدید GeForce RTX 40 هدایت شود و کمی از بار تقاضای بازار برای محصولات فعلی آن‌ها کاسته شود. به همین ترتیب می‌توان با نزدیک کردن نرخ عرضه به تقاضا کمی از بحران کمبود GPU در بازار را کاهش داد.

در جدیدترین گزارش‌ها شنیده می‌شود که انویدیا میلیاردها دلار سرمایه را صرف پیش‌خرید حجم بالایی از ویفرهای ۵ نانومتری TSMC کرده است که در نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی آن‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. اگر این شایعات حقیقت داشته باشند، می‌توان گفت که انویدیا این بار قصد دارد محصولات جدید خود را با نرخ به مراتب بیشتری نسبت به سری GeForce RTX 30 روانه‌ی بازار کند. همچنین در حال حاضر گزارشاتی مبنی بر افزایش عرضه‌ی کارت گرافیک رده پایین GeForce RTX 3050 به‌جای محصولات پرطرفداری مانند GeForce RTX 3060 و RTX 3060 Ti به گوش می‌رسند که خبر از تمرکز ویژه‌ی انویدیا روی این بخش از بازار مصرف‌کنندگان دارد.

بنابراین می‌توان گفت که نشانه‌های امیدوارکننده‌ای از بهبود وضعیت بازار در سال جدید میلادی به چشم می‌خورد و ما هم مثل همه‌ی افراد علاقه‌مند دوست داریم که شرایط برای دسترسی همه‌ی گیمرها به پردازنده‌های کامپیوتری با قیمت‌های مناسب در زودترین زمان ممکن فراهم شود. شما می‌توانید نظرات خود درباره‌ی جدیدترین اخبار سخت‌افزار را با زومجی و سایر کاربرها در میان بگذارید.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده