نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۳۶

AMD از سوکت AM5 به مدت ۵ سال پشتیبانی می‌کند

دکتر لیسا سو، مدیرعامل شرکت AMD در اظهارات اخیر خود اعلام کرده که مدت زمان پشتیبانی این شرکت از سوکت AM5 مشابه پلتفرم AM4 به مدت پنج سال خواهد بود.

سوکت AM5 شرکت AMD در جریان رویداد CES 2022 معرفی شد. حالا دکتر لیسا سو مدیرعامل این شرکت در گفتگوی اخیر خود تأیید کرده که طول عمر پشتیبانی از پلتفرم جدید AMD نیز مشابه نسل قبلی خود ۵ سال خواهد بود. وی با اظهار رضایت از تحول پلتفرم AM4 در این مدت پنج ساله، اعلام کرده که این شرکت قصد دارد در مورد سوکت جدید خود نیز همین رویکرد را در پیش بگیرد.

پلتفرم AM4 اولین‌بار در سال ۲۰۱۷ و درکنار اولین نسل از پردازنده‌های رایزن AMD رونمایی شد تا به اولین سوکت اختصاصی این شرکت تبدیل شود. این سوکت در نسل‌های متعددی از مادربردها مورد استفاده قرار گرفته و امسال هم با معرفی نسل جدید پردازنده‌های Ryzen 5000X3D به حضور خود ادامه خواهد داد. لیسا سو در بخشی از اظهارات خود در این‌باره می‌گوید:

«ما از نحوه‌ی تحول پلتفرم AM4 در طول این سال‌ها کاملاً رضایت داشتیم. ما قبلاً اعلام کرده بودیم که برای مدت زیادی آن را حفظ خواهیم کرد و در عمل نیز همین کار را کردیم. در حال حاضر نمی‌توان از عدد دقیقی استفاده کرد اما این قول را می‌دهیم که پلتفرم AM5 نیز طول عمر مشابهی با AM4 داشته باشد. ضمن اینکه فکر می‌کنم AM4 نیز چند سال دیگر در بازار باقی خواهد ماند.»

سوکت AM5

سوکت جدید AMD از جهات مختلفی نسبت به نسل قبل پیشرفت کرده است. AM5 با پشتیبانی از حافظه‌های DDR5 و استاندارد ارتباطی PCIe Gen 5 با پلتفرم مورد استفاده‌ی اینتل در خانواده‌ی پردازنده‌های Core رقابت می‌کند. سوکت جدید AMD از ۱۷۱۸ پین در ساختار خود برخوردار است و احتمالاً با سیستم خنک‌کننده‌ی نسل قبلی خود سازگار خواهد بود.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده