رفع کامل مشکل پردازندههای نسل دوازدهمی اینتل با DRM
در زمان عرضهی پردازندههای نسل دوازدهمی Alder Lake برای پلتفرم دسکتاپ، کاربران متوجه شدند که قفل DRM در برخی نرمافزارها قادر تشخیص معماری هیبریدی هستههای این تراشهها نیست. ابزار DRM یا Digital Rights Management هستههای بهینه یا E در پردازندههای اینتل را در نرم افزارهایی مانند بازیهای ویدیویی بهعنوان یک سیستم جداگانه شناسایی میکرد.
ظاهراً این امر باعث میشد تا ابزار DRM سیستم کاربر را بهعنوان دو سیستم مجزا تشخیص داده و در نتیجه بهطور ناگهانی از بازی خارج شده یا از راه اندازی بازی ازطریق لانچرها جلوگیری کند. بازیهایی مانند Assassin’s Creed: Valhalla و Madden 22 و Star Wars Jedi Fallen Order یا Mortal Kombat 11 و Need For Speed Heat از جملهی مواردی بودند که با این مشکل مواجه شدند. اینتل چند ماه پیش فهرست کاملی از بازیهای متأثر از این مسئله را منتشر کرده بود.
ظاهراً این مشکل برای افراد باتجربه مسئلهی بزرگی نبوده اما باتوجهبه اختلالات آزاردهندهای که برای کاربران این پردازندههای جدید بهوجود آورده بود، اینتل با همکاری سازندگان مادربردها و تغییراتی که در BIOS سیستم ایجاد کردند، نهایتاً موفق به رفع کامل این مشکل شد. درواقع اینتل اعلام کرده که در حال حاضر نرمافزاری در فهرست موارد تأثیر گرفته از این مشکل وجود ندارد و این بدان معنا است که به ذعم این شرکت، قفل DRM در هیچ نرمافزاری با پردازندههای آلدرلیک مشکلی ایجاد نمیکند. در متن اطلاعیهی رسمی این شرکت نوشته شده:
«اینتل مشکل DRM با نسل دوازدهم پردازندههای سری Core را که موجب کرش کردن یا عدم بارگذاری بازیهای ویدیویی در ویندوز 10 یا 11 میشد با همکاری مایکروسافت و ناشران این بازیها برطرف کرده است. در حال حاضر تمام بازیهایی که از ابتدا درگیر این مشکل بودند، ازطریق آپدیت سیستمعامل یا خود بازی، بدون مشکل قابل استفاده خواهند بود. اگر این مشکل همچنان با نسخههای قدیمیتر سیستمعامل ویندوز برای شما برقرار است، با بهروزرسانی سیستمعامل کامپیوتر خود میتواند نسبت به حل آن اقدام کنید.»
بااینحال اینتل اعلام کرده که گیمرهایی که با بهروزرسانی سیستمعامل و بازیهای خود هنوز با این مشکل مواجه هستند، ازطریق راههای ارتباطی به این شرکت گزارش دهند تا هرچه سریعتر نسبت به رفع آن اقدام شود.
در پایان نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.