نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۰۵

فروش کارت های گرافیک‌ به سرقت رفته‌ی EVGA RTX 30 در ویتنام

گزارش جدیدی در رسانه‌ها منتشر شده که نشان می‌دهد شماری از کارت‌های گرافیک‌ EVGA GeForce RTX 30 که چند ماه پیش در آمریکا به سرقت رفته بود، حالا از یک فروشگاه در ویتنام سر درآورده است.

اگر به‌خاطر داشته داشته باشید، حدوداً دو ماه پیش بود که یک کامیون حمل بار حاوی چندین کارت گرافیک EVGA RTX 3000 که از مبدأ سان فرانسیسکو به مرکز پخش این شرکت در جنوب کالیفرنیا در حال حرکت بود، با حمله‌ی سارقان مواجه شد. خبر این سرقت که در تاریخ ۲۹ اکتبر رخ داده بود، توسط جیکوب فریمن، مدیر محصول شرکت EVGA نیز تأیید شد. حالا به‌نظر می‌رسد که این کارت‌ها از فروشگاهی در ویتنام سر درآورده که اتفاقاً قبلاً هم خبرساز شده بود. این فروشگاه درواقع همان خرده‌فروشی است که تصاویری از به کارگیری مدل‌های بسیار کمیاب کارت‌های گرافیک‌ گیمینگ را در سیستم‌های مخصوص ماینینگ به فروش می‌رساند.

کارت‌های گرافیکی که در این سرقت دزدیده شدند، در بازار آزاد از ۳۳۰ تا ۱۹۶۰ دلار قیمت دارند و در وضعیت نابسامان بازار سخت‌افزار، دسترسی به آن‌ها در بسیاری از مناطق جهان کار دشواری شده است. گفته می‌شود که این فروشگاه، کارت‌های گرافیک‌ مذکور را با گارانتی محدود ۱ ماهه و با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رساند. ظاهرا این اتفاق به‌طور معمول برای کارت‌هایی که از مسیرهای غیررسمی به ویتنام وارد شدند، رخ می‌دهد.

یکی از کاربرانی که دو کارت گرافیک RTX 3080 Ti را از این منبع خریداری کرده، ادعا کرده که بعد از چک کردن سریال نامبر کارت گرافیک خود برای اطمینان از ضمانت خرید کالا، با پیام وبسایت رسمی EVGA مبنی‌بر سرقتی بودن این محصولات روبه‌رو شده است. در متن این پیام نوشته شده: «محموله‌ای از کارت‌های گرافیک‌ سری EVGA GeForce RTX-30 در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۲۱ در مسیر انتقال به سرقت رسیده است. سریال نامبر وارد شده‌ی شما به یکی از این محصولات اختصاص دارد.»

کارت گرفیک های سرقتی EVGA در ویتنام

تصاویری از کارت‌های گرافیک‌ به سرقت رفته‌ی RTX 30 در ویتنام

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، وضعیت بسیار عجیبی برای این کارت‌های گرافیک‌ به‌وجود آمده و باید دید که نهایتاً سرنوشت این محصولات و خریدارانی که از ماهیت آن‌ها اطلاع نداشتند به چه شکل خواهد بود. به‌خصوص اینکه فروشگاه عرضه کننده‌ی آن‌ها به هیچ وجه یک خرده‌فروشی کوچک محلی نیست و از اعتبار زیادی در کشور ویتنام برخوردار است. با اینکه خریداران این کارت‌ها قاعدتاً باید آن‌ها را به EVGA برگردانند، اما بعید به‌نظر می‌رسد که هم ریسک از دست دادن پول و هم شانس داشتن این کارت‌های گران‌قیمت و کمیاب را بپذیرند.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده