نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۱۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۳

پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل برای لپ تاپ‌ ها؛ سریع‌تر از همیشه

اینتل جزئیات کامل و مفصلی از مشخصات فنی پردازنده‌های نسل دوازدهمی Alder Lake برای لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل ارائه کرده که در اینجا نگاه مختصری به آن‌ها خواهیم داشت.

اینتل به‌تازگی و در جریان رویداد CES 2022 پردازنده‌های نسل دوازدهمی Core H را مبتنی بر معماری Alder Lake و ویژه‌ی لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل معرفی کرده تا پیش زمینه‌ی ورود موج جدیدی از نوت بوک‌های گیمینگ در سال جدید میلادی را فراهم کند. اما یکی از اتفاقات غیرمنتظره‌ی امسال، رونمایی از پردازنده‌های جدید سری P بود که به‌گفته‌ی اینتل، ویژه‌ی لپ‌تاپ‌های سبک، ظریف و با عملکرد بالا طراحی شدند.

از‌طرفی، اینتل از ماه اکتبر شروع به عرضه‌ی پردازنده‌های دسکتاپ سری Alder Lake کرده و همچنان درحال ارائه‌ی پیشنهاد‌ها بیشتر برای مخاطبان کاربری گیمینگ در پلتفرم دسکتاپ است. بااین‌حال، هشت پردازنده جدید سری H نیز به‌طور جدی برای مصارف گیمینگ طراحی شدند؛ به طوری که اینتل از این تراشه‌ها به‌عنوان «بهترین پردازنده‌های گیمینگ جهان در پلتفرم لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل» یاد می‌کند که چیزی در حدود ۲۸ درصد بهبود عملکرد را در مقایسه با پردازنده‌های نسل یازدهمی Tiger Lake از خود نشان می‌دهند.

اینتل از محصولات سری H به‌عنوان «بهترین و سریع‌ترین پردازنده‌های گیمینگ جهان در پلتفرم موبایل» یاد می‌کند

اینتل در جریان کنفرانس CES امسال اعلام کرده که پردازنده‌های موبایل Alder Lake با تمام ظرفیت در دست ساخت هستند و این شرکت انتظار دارد در ادامه بیش از ۱۰۰ مدل نوت بوک جدید بر پایه‌ی این تراشه‌ها تولید و به بازار عرضه شوند. دنیل راجرز، رئیس بخش بازرگانی محصولات موبایل اینتل، وعده‌ی دستگاه‌های ظریف و قدرتمندی را به علاقه‌مندان می‌دهد که در عین توجه به ارائه‌ی بهترین عملکرد گیمینگ، به جنبه‌ی قابل حمل بودن این وسایل نیز توجه دارند.

اینتل در جریان این رویداد چند CPU دیگر از خانواده‌ی پردازنده‌های دسکتاپ Alder Lake را معرفی کرده و ضمن گسترش پلتفرم Evo از شروع عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی Arc به تولیدکنندگان همکار خبر داد. اگر به‌خاطر داشته باشید، اینتل اوایل امسال از معماری جدید پردازنده‌های Alder Lake با ترکیبی از هسته‌های عملکرد و بهینه رونمایی کرد. معماری هیبریدی این تراشه‌ها عامل اصلی برتری آن‌ها بر پردازنده‌های نسل قبل و رقبای مستقیم خود از شرکت AMD بوده و این رویکرد در نسل‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

در همین راستا باید گفت که پردازنده‌های سری H از هشت CPU مختلف تشکیل می‌شوند که تعداد هسته‌های آن‌ها از ۸ تا ۱۴ هسته متغیر است. این تراشه‌ها به ۲ زیرمجموعه‌ی متشکل از ۴ و ۶ هسته‌ی عملکرد تقسیم می‌شوند که مدل پرچم‌دار آن‌ها Core i9-12900HK نام دارد. در مقابل Core i5-12450H را داریم که ضعیف‌ترین عضو این خانواده است.

مشخصات پردازنده‌های ویژه‌ی دستگاه‌های قابل حمل Alder Lake

مشخصات پردازنده‌های ویژه‌ی لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل حمل Alder Lake

همان‌طور می‌دانید، پردازنده‌های نسل یازدهمی Tiger Lake در پلتفرم موبایل حداکثر از ۸ هسته برخوردار بودند که این تعداد برای سری Alder Lake به ۶ هسته‌ی Performance کاهش یافته است؛ اما راجرز معتقد است که بهبود عملکرد هسته‌های P در این تراشه‌ها، به جبران این محدودیت منجر شده است. وی در بخشی از توضیحات خود در این‌باره می‌گوید: «ما ازطریق بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدیم که به‌طور کلی بهبود IPC هسته‌های عملکرد، می‌تواند به‌طور مؤثر و بدون هرگونه پسرفتی به مدیریت توان عملکرد پردازنده و عملیات‌های مختلف بپردازد.»

توان مصرفی همه‌ی پردازنده‌های جدید Alder Lake-H در سطح ۴۵ وات قرار می‌گیرند. هرچند بهره‌گیری از سرعت توربوی این پردازنده‌ها به توان مصرفی بیشتری احتیاج خواهد داشت. نکته‌ی جالب توجه اینجا است که اینتل معتقد است نسبت توان مصرفی به عملکرد این پردازنده‌ها حتی بهتر از تراشه‌ی Apple M1 Max است که به این امر شهرت دارد. بااین‌حال اینتل به تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌ها اجازه داده تا در استفاده از این تراشه‌ها، توان مصرفی پایین‌تری را هدف قرار داده یا بلعکس از توانایی آن‌ها بیشتر بهره بگیرند.

مقایسه Alder Lake-H با MA Max اپل

مقایسه پردازنده‌های موبایل Alder Lake با M1 Max اپل

پیکربندی پردازنده‌های Alder Lake-H از ۸ مسیر PCIe 4.0 برای استفاده از گرافیک مجزا برخوردار است. علاوه‌براین، یک جفت رابط x4 PCI 4.0 برای تراشه‌های دوگانه‌ی SSD و ۱۲ مسیر PCI 3.0 برای ورودی/خروجی‌های دیگر در نظر گرفته شده است. این پکیج علاوه‌براین از ۴ درگاه Thunderbolt 4 نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین مسیرهای ارتباطی این تراشه از ۱۰ درگاه USB 2.0 و ۴ درگاه USB 3.0 درکنار پشتیبانی از Wi-Fi 6e برخوردار است. علاوه‌براین، این تراشه از اتصالات Deep Link نیز پشتیبانی می‌کند که به منظور هم‌افزایی بین پردازنده‌های اینتل با GPUهای جدید سری Arc که سال آینده عرضه می‌شوند، در نظر گرفته شده است.

مدیر اجرایی اینتل در توضیحات خود بیان کرده که پردازنده‌های سری H درواقع با PCI Express 5.0 نیز سازگار هستند؛ اما باتوجه‌به اینکه در حال حاضر سخت‌افزار PCIe 5 مناسبی برای تست قابلیت‌های آن وجود ندارد، این شرکت تصمیم گرفته تا قابلیت‌های رسمی آن را به PCIe 4.0 محدود کند.

نمودار بخشی از ویژگی‌های سیستمی پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل Alder Lake

نمودار بخشی از ویژگی‌های سیستمی پردازنده‌های نسل دوازدهمی اینتل Alder Lake

یکی از ویژگی‌های جدید پردازنده‌های اینتل که پیش از این چیزی از آن نشنیده بودیم، Intel Double Connect نام دارد. این قابلیت ازطریق ارتباطات رادیویی Intel Killer AX1690 Wi-Fi عمل کرده و در یک حالت، به‌طور هوشمند ترافیک گیمینگ را روی باند پرسرعت ۵ یا ۶ گیگاهرتز قرار داده و تمامی عملگرهای پس زمینه سیستم را روی باند کندتر ۲.۴ گیگاهرتز قرار می‌دهد. علاوه‌براین، Double Connect می‌تواند در حالت دیگر مشابه تکنولوژی قدیمی شات گان عمل کند که با اتصال مودم‌های ۵۶ کیلوبیتی، کانال‌های ارتباطی را درکنار هم قرار داده و یک شبکه‌ی مؤثر با پهنای باند ۳ گیگابیت بر ثانیه را ایجاد می‌کرد.

پشتیبانی از استانداردهای حافظه‌ی سیستم نیز از تنوع پردازنده‌های دسکتاپ Alder Lake برخوردار بوده و علاوه‌بر بهترین عملکرد با حافظه‌های DDR5، از LPDDR4X برای عملکرد بهینه و DDR4 و LPDDR5 برای مخاطبان خاص خود پشتیبانی می‌کند. اینتل اوایل امسال و در زمان معرفی پردازنده‌های دسکتاپ آلدرلیک، به پیشرفت قابل‌توجه IPC این تراشه‌ها نسبت به سری Rocket Lake به خود می‌بالید که بیش از ۱۹ درصد پیشرفت را در مقایسه با نسل قبل از خود نشان می‌دادند.

حالا و با معرفی پردازنده‌های موبایل نسل دوازدهم نیز همین رویکرد ادامه پیدا کرده است. به‌طوری که در عملکرد تک هسته از ۱۰ تا ۲۰ درصد و در عملکرد چند هسته از ۳۰ تا ۴۰ درصد بهبود عملکرد نسبت به نسل قبل به چشم می‌خورد. ضمن اینکه اینتل با استناد به چندین آزمون سنجش عملکرد بنچمارک ادعا می‌کند که پردازنده‌ی Core i9-12900HK در زمینه‌ی گیمینگ ۲۸ درصد بهتر از Core i9-11980HK از نسل قبل عمل می‌کند. بخشی از این پیشرفت به‌خاطر بهبود IPC و بخشی دیگر (حدود ۸ درصد) به‌دلیل API اختصاصی Thread Director و توانایی آن در انتقال هوشمند عملگرهای پس زمینه‌ی سیستم به هسته‌های بهینه است.

نتایج بنچمارک گیمینگ پردازنده‌های Alder Lake-H در تنظیمات High با رزولوشن 1080p

نتایج بنچمارک گیمینگ پردازنده‌های Alder Lake-H در تنظیمات High با رزولوشن 1080p

در تمامی تست‌هایی که اینتل از عملکرد پردازنده‌های سری H به نمایش گذاشته، از یک کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3080 و تنظیمات گرافیکی High در رزولوشن 1080p استفاده شده است. ضمن اینکه سیستم‌عامل مورد استفاده نیز ویندوز 11 بوده است.

اینتل علاوه‌براین با استفاده از پردازنده‌ی i9-12900HK نشان داده که تراشه‌های سری H چطور می‌توانند برای کاربرد تولید محتوا نیز مناسب باشند. این CPU در بنچمارک PugetBench که براساس Adobe Creative Cloud عمل می‌کند ۴۴ درصد بهبود عملکرد را در مقایسه با پردازنده‌ی Ryzen R9 5900HK از شرکت AMD نشان می‌دهد. البته AMD به‌زودی از نسل جدید محصولات خود از سری Ryzen 6 رونمایی خواهد کرد. Core i9-12900HK در تست رندر Blender نیز ۳۰ درصد سریع‌تر از Core i9-11980HK و Apple M1 Max عمل می‌کند.

مقایسه عملکرد پردازنده‌های Alder Lake در تولید محتوا با رقبای خود

مقایسه عملکرد پردازنده‌های Alder Lake در تولید محتوا با رقبای خود

گای ترین از شرکت اینتل نیز خاطر نشان کرده که فناوری Thread Director می‌تواند به‌صورت پویا هسته‌های مورد استفاده‌ی CPU برای عملیات‌های مختلف را محدود کرده و پی سی را عملا در حالت کم مصرف قرار دهد. اینتل برای سایر اعضای باقی مانده از نسل دوازدهم پردازنده‌های Core در پلتفرم موبایل، رویکرد «حرکت آهسته» را در پیش خواهد گرفت. با اینکه این شرکت در پایان کنفرانس خبری خود از جزئیات مشخصات پردازنده‌های سری P و U نیز رونمایی کرد، مدیران اجرایی اینتل زمان زیادی را برای مانور دادن روی این محصولات اختصاص ندادند.

در حال حاضر می‌دانیم که پردازنده‌های جدید سری P به بخشی از محصولات اینتل مربوط می‌شوند که ویژه‌ی دستگاه‌های ظریف و سبک با عملکرد بالا طراحی شدند. تراشه‌هایی که حداکثر از ۱۴ هسته‌ی پردازشی برخوردار بوده و از گرافیک‌های یکپارچه Xe نیز استفاده می‌کنند و هدف از توسعه‌ی آن‌ها کمتر کردن فاصله‌ی بین لپ‌تاپ‌های قدرتمند گیمینگ با رایانه‌های شخصی سبک و قابل حمل است.

اینتل علاوه‌براین جزئیاتی از سری U را در اختیار مخاطبان خود قرار داده که شامل دو بخش ۱۵ واتی برای لپ‌تاپ‌های بسیار سبک و مدل‌های ۹ واتی برای تبلت‌ها می‌شود. مدیران اجرایی اینتل توضیحاتی درباره برنامه‌های خود برای کروم‌بوک‌ها ارائه نکردند اما پردازنده‌های پنتیوم و سلرون می‌توانند برای این دسته از محصولات آماده شده باشند. توجه داشته باشید که به‌زودی اخبار جدیدی از برنامه‌های AMD برای نسل جدید معماری Zen در لپ‌تاپ‌ها خواهیم شنید.

تنوع بین تعداد و سرعت هسته‌های عملکرد و بهینه و توان مصرفی آن‌ها در سری Alder Lake

تنوع بین تعداد و سرعت هسته‌های عملکرد و بهینه و توان مصرفی آن‌ها در سری Alder Lake

تنوع بین تعداد و سرعت هسته‌های عملکرد و بهینه و توان مصرفی آن‌ها در سری Alder Lake

تنوع بین تعداد و سرعت هسته‌های عملکرد و بهینه و توان مصرفی آن‌ها در سری Alder Lake

بااین‌حال، اینتل در این رویداد از پردازنده جدید H35 رونمایی نکرد. این پردازنده‌ی ۳۵ وات در نسل Tiger Lake برای کلاس الترابوک‌های گیمینگ معرفی شده بود. سخنگوی اینتل ازطریق یک اطلاعیه‌ی آنلاین اعلام کرده که «ما از این پس از برند H35 در پردازنده‌های جدید خود استفاده نخواهیم کرد اما پیشنهاد‌ها متنوع شرکت که از سطح توان مصرفی ۳۵ وات به بالا را شامل می‌شوند برای دستگاه‌های قابل حمل و بسیار سبک و باریک مورد استفاده قرار خواهند گرفت.»

گرگ برایانت، معاون اجرایی اینتل در نطق اصلی مراسم خاطر نشان کرد که نسل بعدی پردازنده‌های این شرکت موسوم به Raptor Lake نیز از همین حالا در دست بررسی قرار داشته و برای عرضه در اواخر سال ۲۰۲۲ آماده می‌شوند.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع pcworld
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده