نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۳

نمایش APU شش نانومتری Ryzen 6000 توسط مدیرعامل AMD

دکتر لیسا سو، مدیرعامل AMD در جریان رویداد CES 2022 اولین تصویر رسمی از APU جدید Ryzen 6000 موسوم به Rembrandt را به نمایش گذاشت.

APU نسل جدید AMD با اسم رمز Rembrandt بالاخره پس از انتشار شایعات و تصاویر غیررسمی در روزهای گذشته، به شکل رسمی توسط مدیرعامل شرکت به گذاشته شد. این سیلیکون در آینده به‌عنوان بخش مرکزی تراشه‌های لپ‌تاپ Ryzen 6000 و همچنین APU دسکتاپ AMD مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این APU از ۸ هسته و ۱۶ رشته برخوردار است و فرکانس عملکرد آن در برخی مدل‌های Ryzen 6000HX به ۵ گیگاهرتز نیز می‌رسد. Rembrandt نخستین محصول از سری رایزن است که این سطح از عملکرد را به نمایش می‌گذارد.

APU موبایل Rembrandt به سوکت جدید FP7 نیاز دارد و این امر موجب می‌شود تا تولیدکنندگان لپ‌تاپ‌ها، طراحی سخت‌افزاری محصولات خود را براساس این تراشه تغییر دهند. این APU مبتنی بر معماری Zen3+ از استاندارد PCIe Gen4 و DDR5 پشتیبانی می‌کند.

اولین تصویر رسمی از APU لپتاپ Ryzen 6000

پردازنده‌های Ryzen 9 6980HX و Ryzen 9 6900HX پرچمداران جدید APUهای AMD از سری H محسوب می‌شوند که در قوی‌ترین لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. Ryzen 9 6980HX به ۸ هسته و ۱۶ رشته پردازشی مجهز شده است و از ۱۶ مگابایت حافظه کش L3 و ۴ مگابایت L2 استفاده می‌کند. فرکانس بیس این محصولات ۳.۳ گیگاهرتز است و حداکثر فرکانس آن‌ها در Ryzen 9 6980HX به ۵ و در Ryzen 9 6900HX به ۴.۹ گیگاهرتز می‌رسد.

استفاده از پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه RDNA 2 دیگر تفاوت مهم نسل جدید APUهای AMD با نسل قبل است. این پردازنده‌ها به یک iGPU قدرتمند Radeon 680M با ۱۲ واحد پردازشی یا ۷۶۸ هسته با فرکانس ۲ گیگاهرتزی مجهز شدند که عملکرد آن نسبت به سری VEGA پیشرفت چشمگیری دارد.

نسل جدید APUهای AMD از تکنولوژی‌های جدیدی همچون پشتیبانی از USB 4 با پهنای باند ۴۰ گیگابیت بر ثانیه و رابط PCIe Gen 4 (8x GPU, 4x NVMe) پشتیبانی می‌کنند. سازگاری با حافظه‌های LPDDR5-6400 و DDR5-4800 و استاندارد ارتباط بی‌سیم Wi-Fi 6E و BT LE 5.2 از دیگر ویژگی‌های برجسته‌ی آن‌ها است. تمامی لپ‌تاپ‌هایی که از Ryzen 6000 APU استفاده می‌کنند، از فناوری‌های اختصاصی AMD از جمله DisplayPort 2 و HDMI 2.1 و HDR و Freesync Premium/Pro و AV1 Decode پشتیبانی خواهند کرد.

APU های جدید Rembrandt

پیش از این هم HXL در توییتر گفته بود که یکی از APUهای سری Rembrandt Ryzen 6000 شرکت AMD در بنچمارک گرافیکی 3DMark Time Spy امتیاز ۲۷۰۰ را کسب کرد. البته مشخص نیست این عدد به کدام یک از این محصولات تعلق دارد. باید در نظر داشته باشیم که احتمالا معماری RDNA 2 در تراشه‌های APU هنوز به اندازه کافی بهینه‌سازی نشده است و این اعداد و ارقام می‌توانند در آینده بالاتر بروند. با‌این‌حال حتی امتیازات فعلی این محصولات نشان‌دهنده‌ی یک جهش بزرگ نسبت به عملکرد Vega و چند نسخه‌ی مختلف آن است؛ نسخه‌هایی که تاکنون در APUهای سری رایزن مورد استفاده قرار گرفتند.

امتیاز گرافیکی ۲۷۰۰ در تست Time Spy، تقریبا با عملکرد کارت گرافیک NVIDIA GeForce GTX 1650 برابری می‌کند و کمی بالاتر از AMD RX 560 (Polaris) است که نشان می‌دهد کارت گرافیک‌هایی مانند GeForce GTX 1050 Ti و RX 550 حالا ضعیف‌تر از پردازنده گرافیکی یکپارچه‌ی مورد استفاده در APU جدید Rembrandt عمل می‌کنند.

مدیرعامل AMD در حال نمایش APU جدید این شرکت

بنابراین به‌لطف معماری RDNA 2 حداقل یک رشد دو برابری را در عملکرد گرافیکی نسل جدید APUهای AMD خواهیم داشت. تازه این دستاورد می‌تواند به برتری پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه AMD نسبت به معماری Xe-LP شرکت اینتل که نسبت به نسل Tiger Lake پیشرفت جزئی داشت، منجر شود. درکل باید گفت که شما می‌توانید با یک تراشه‌ی داخلی لپ‌تاپ، عملکرد سریع‌تری نسبت به کنسول‌های PS4 و ایکس باکس وان را به‌دست آورید که دستاورد چشمگیری محسوب می‌شود.

در پایان شما می‌توانید نظرات خود را درباره‌ی اخبار سخت‌افزار با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده